جلد 27، شماره 4 - ( 10-1403 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 83-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jani S, Mehara M, Khodadad Kashi F, Soleimani Y. Estimation of willingness to pay for the use of monkeypox vaccine in Iran. jha 2025; 27 (4) :67-83
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4413-fa.html
جانی سیاوش، مهرآرا محسن، خدادادکاشی فرهاد، سلیمانی یاشا. برآورد تمایل به پرداخت استفاده از واکسن آبله میمون در ایران. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 27 (4) :67-83

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4413-fa.html


1- گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، s.jani@pnu.ac.ir
2- گروه اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
متن کامل [PDF 1427 kb]   (37 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (84 مشاهده)
متن کامل:   (14 مشاهده)
  
  مقدمه
یکی از دغدغه­های اقتصاد، قیمت‌گذاری کالا و خدمات به ویژه در حوزه پزشکی است. با عنایت به شیوع بیماری­های واگیردار و پیشرفت­های پزشکی در تهیه واکسن، بررسی ارزش واکسن از نگاه مصرف­کنندگان به‌منظور اجرای صحیح اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بیماری­های واگیردار بسته به نوع و میزان سرایت آن سلامتی افراد جامعه را به خطر انداخته و باعث مرگ انسان‌ها می‌شوند؛ از جمله این بیماری­ها می­‌توان به طاعون، آنفلوانزا، کرونا و آبله اشاره کرد که باعث مرگ انسان‌های بی‌شماری شده­اند. در این میان، انواع آبله یکی از بیماری­هایی است که همچنان جوامع مختلف با آن دست به گریبان هستند. ویروس آبله تا قبل از قرن بیستم، 300 تا 540 میلیون نفر در سرتاسر جهان را به کام مرگ کشانده است[1]. آبله میمون بیماری ویروسی عفونی است که در انسان و برخی حیوانات رخ می­دهد. این بیماری ممکن است در ابتدا شبیه آنفلوانزا به‌نظر برسد اما در ادامه، جوش‌هایی ایجاد می‌شود که تاول­ها و پوسته­هایی روی آن ایجاد می‌کند و باعث مرگ افراد می‌شود[2].
دانشمندان در مواجه با بیماری­ها همواره سعی می­نمایند با ارائه روش­های درمانی مختلف، از جمله واکسن و دارو، بر بیماری غلبه کنند. از طرفی، درمان بیماری ضروری­ترین خواسته است و افراد حاضرند در حد توانایی خود و میزان اهمیتی که سلامتی برای آنها دارد، هزینه‌های درمان بیماری را بپردازند. رایج­­‌ترین روش تعیین ارزش، قیمت تعادلی حاصل از برخورد منحنی­‌های عرضه و تقاضا در بازار است اما اگر قیمت واکسن براساس بازار تعیین شود، عده زیادی از مردم نمی‌توانند از واکسن استفاده نمایند که در این صورت پیشگیری از شیوع بیماری واگیردار در جامعه غیرممکن خواهد بود. از طرفی، مطابق اصل 29 قانون اساسی، برخورداری عموم مردم از نیازهای بهداشتی و مراقبت­های پزشکی از وظایف دولت محسوب می‌شود [3].
براساس نظریه‌های اقتصادی، سطح کارآمد تولید برای کالاهایی که دارای پیامد خارجی مثبت هستند، از برابری مجموع فواید نهایی (فایده داخلی و خارجی) و هزینه تولید حاصل می­شود[4]. افراد جامعه در تقاضای خود برای کالاهای دارای پیامد مثبت، فقط به فایده داخلی (شخصی) توجه دارند و فواید خارجی (اجتماعی) حاصل از آن را مد نظر قرار نمی­دهند. بنابراین، مقدار تعادلی تولید و مصرف در صورت عدم دخالت دولت کمتر از سطح کارآمد خواهد بود. به همین دلیل، این سوال مطرح می­شود که افراد جامعه چقدر حاضرند برای واکسن آبله میمون پرداخت نمایند؟ به عبارتی، میزان ارزش این کالا از نظر مصرف‌کنندگان چقدر است؟ اگر تمایل به پرداخت افراد برای واکسن بیشتر از قیمت واکسن باشد، می‌توان نتیجه گرفت که افراد دارای مازاد رفاه مصرف‌کننده می‌باشند. بنابراین، تمایل به پرداخت افراد فقط منافع شخصی افراد را در نظر می‌گیرد و منافع اجتماعی حاصل از استفاده کالا را مد نظر قرار نمی­دهد، در‌حالی‌که منافع کالاهایی که استفاده از آنها دارای پیامد خارجی مثبت است، محدود به منافع شخصی نیست. استفاده هر شخصی از واکسن آبله علاوه بر مصون نمودن خود شخص از بیماری، سایر افراد دارای مراوده با شخص مورد نظر را نیز از بیماری مصون خواهد کرد و از این جهت استفاده از واکسن برای هر شخص ضمن ایجاد منافع برای وی، دارای منافع اجتماعی است.
اگر تمایل به پرداخت همه افراد بالاتر از قیمت واکسن باشد، افراد اقدام به استفاده از واکسن می‌نماید اما اگر تمایل به پرداخت برخی از افراد جامعه کمتر از قیمت واکسن باشد، این افراد ترجیح می‌دهند از واکسن استفاده نکنند و این موجب می‌شود که بیماری از این افراد به بقیه افراد سرایت نماید. در این شرایط و طبق اصل 29 قانون اساسی، وظیفه دولت است که با پرداخت یارانه به افراد مذکور آنها را به واکسینه شدن تشویق کند. در این صورت سطح قابل قبولی از جامعه واکسینه شده و تمام جامعه از این اتفاق بهره‌مند می­شوند. باید مشخص شود که چه دهک­ها یا بیستک­هایی توانایی خرید کالا را دارند. هر چه تعداد افراد دارای تمایل به پرداخت بیشتر باشد، به منابع عمومی کمتری برای واکسینه شدن جامعه از سوی دولت نیاز خواهد بود. به‌منظور برنامه‌ریزی صحیح برای انجام طرح­های پیشگیرانه از شیوع بیماری و تخصیص بهینه منابع، لازم است تمایل به پرداخت واکسن آبله میمون مورد بررسی قرار گیرد. البته، ضرورت محاسبه تمایل به پرداخت صرفا متوجه دولت نیست؛ شرکت‌‌های تولید کننده واکسن و دارو نیز باید بدانند که مردم حاضرند چقدر برای دارو و واکسن مذکور بپردازند. بحث تمایل به پرداخت برای تحلیل هزینه – فایده طرح‌های تولید واکسن ضروری است و شرکت‌ها با آگاهی از آن می‌توانند میزان تولید واکسن را طوری تعیین کنند که سودشان حداکثر شود.
در خصوص میزان تمایل به پرداخت برای واکسن آبله میمون در ایران مطالعه­ای انجام نشده است و از بررسی­های صورت گرفته در سایر کشورها می‌توان به مطالعه هاراپان و همکاران[5]، هنگ و همکاران [6] و الریفی و همکاران[7] در سال 2023 اشاره نمود. روش­های استفاده شده در اکثر پژوهش‌های مشابه با رویکرد دوگانه بوده و نتایج آنها به تفکیک گروه­های مختلف جامعه نبوده است. بر این اساس در پژوهش حاضر، با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط بر مبنای رویکرد دوگانه یک‌و­‌نیم بعدی تمایل به پرداخت استفاده از واکسن آبله میمون در ایران برآورد شد. استفاده از روش انتخاب دوگانه یک­و­­نیم بعدی در تعیین ترجیح افراد، منجر به کاهش یا حذف اختلاف در پاسخ­های نظرسنجی به سوال­های مورد ارزیابی می‌شود. همچنین، در این پژوهش بر خلاف بیشتر مطالعه‌های قبلی به‌منظور افزایش دقت و اطمینان از برآورد­ها، تعیین مبالغ پیشنهادی اولیه تمایل به پرداخت جهت استفاده در پرسشنامه اصلی براساس روش کوپر صورت گرفته است. در این روش، ضمن پوشش کامل زیر منحنی توزیع احتمال، مربعات خطا در برآورد تمایل به پرداخت افراد نیز حداقل می‌شود. در نهایت در این مطالعه، تمایل به پرداخت برای گروه­های متفاوت جامعه از جمله گروه­های درآمدی مختلف به‌طور جداگانه برآورد شده است که اطلاعات جزئی­تر و تحلیل­های دقیقی را جهت برنامه‌ریزی صحیح برای اقدامات پیشگیرانه در اختیار مسئولین و شرکت‌های داروسازی قرار می‌دهد.

روش‌ها
قبل از پرداختن به جزئیات روش تحقیق و برآورد تمایل به پرداخت و تعیین عوامل موثر بر آن، ابتدا کلیات روش تحقیق در این قسمت بیان و در ادامه، به تشریح هر کدام از مراحل روش تحقیق پرداخته شده است. کلیات روش تحقیق به شرح زیر است. جامعه مورد مطالعه، کشور ایران و زمان انجام مطالعه تابستان سال 1402 هجری شمسی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع­آوری شد. نمونه­گیری به‌صورت تصادفی بود و برای تعیین حجم نمونه  از روش میچل و کارسون[8] و برای مبالغ پیشنهادی از رویکرد کوپر[9] استفاده شد. پرسشنامه به‌صورت اینترنتی از طریق سایت پرسلاین در اختیار مردم قرار گرفت و پاسخ‌دهندگان از سراسر کشور و با ویژگی‌های مختلف از نظر درآمدی و شرایط سنی وارد مطالعه شدند. توزیع پرسشنامه در دو قالب (پیش آزمون و اصلی) انجام شد و تحلیل داده­ها برای حصول به تمایل به پرداخت افراد با روش ارزش‌گذاری مشروط براساس رویکرد دوگانه یک‌ونیم بعدی بود. پس از برآورد تمایل به پرداخت، مدلی معرفی شد که براساس آن عوامل موثر بر تمایل به پرداخت برآورد شده مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، ابتدا روش ارزش‌گذاری مشروط با رویکرد دوگانه یک‌ونیم بعدی و سپس روش جمع‌آوری داده‌ها، روش نمونه­گیری و تعیین حجم نمونه توصیف شده است.
روش ارزش‌گذاری مشروط(
Contingent Valuation Method): بررسی تمایل به پرداخت مستلزم توجه به مفهوم ارزش و ارزش­گذاری کالا از سوی مصرف‌کنندگان است. در نظریه مصرف‌کننده، اقتصاددانان مفهوم مطلوبیت را مبنای تحلیل قرار می‌دهند و بر این اساس، مصرف­کننده را دارای یک رتبه­بندی از سبدهای کالا فرض می‌کنند که این رتبه­بندی بیانگر ترجیحات وی است. در این نظریه، هر کالایی که از مصرف آن رضایت فرد حاصل شود و مطلوبیت فرد افزایش یابد، دارای ارزش اقتصادی (مجموع ارزش‌های استفاده‌ای، انتخاب و غیراستفاده‌ای) است. تمایل به پرداخت و یا ارزش کالا از نظر مصرف‌کننده در واقع ارزش پولی است که افراد برای به‌دست آوردن منافع آن کالاها حاضر به پرداخت هستند. در این نظریه، مصرف­کننده با دو رهیافت شامل ترجیحات آشکار­شده و ترجیحات اظهار­شده بررسی می­شود. در ترجیحات آشکار شده، ارزش­گذاری براساس فرایند بازار انجام می‌شود و ارزش یا همان قیمت کالا در بازار مشخص می­شود. در ترجیحات اظهار­شده، مصرف‌‌کنندگان با سناریو­­­های بازار فرضی مواجه­‌اند و ارزش یا میزان تمایل به پرداخت افراد به‌صورت غیر‌مستقیم و با پرسش از مخاطبان تعیین می‌شود[10]. در روش ترجیحات اظهار شده، هر سه قسمت ارزش کل اقتصادی (استفاده­ای، غیراستفاده­ای و انتخاب) مورد بررسی قرار می­گیرد که می‌توان آن را از نقاط قوت این روش نسبت به روش‌های ترجیحات آشکار­شده برشمرد. برای برآورد تمایل به پرداخت در رهیافت ترجیحات اظهار­شده، از روش ارزش‌گذاری مشروط و آزمایش انتخاب گسسته استفاده می­شود. با توجه به اینکه روش انتخاب گسسته بیشتر به ویژگی‌های کالا توجه دارد و ممکن است قیمت را بیش از حد بر­آورد ­‌نماید، در این مطالعه، از روش ارزش­گذاری مشروط استفاده شد‌.
ارزش­گذاری مشروط مبتنی بر نظرسنجی جهت آگاهی از ارزش­هایی است که مردم برای کالاها، خدمات و امکانات قائل‌اند [11]. در این روش، برای جمع‌آوری اطلاعات از مردم، روش­های مختلفی وجود دارد که در ادامه با تحلیل روش‌های مذکور، روش مورد استفاده در این مطالعه تعیین شد.
روش‌های دریافت ترجیحات مصرف‌کننده: در بررسی تمایل به پرداخت به روش ارزش‌گذاری مشروط، اظهار ترجیحات مصرف‌کننده به روش­های مختلف می‌تواند دریافت شود که به‌صورت مختصر عبارتند از:
الف- روش انتخاب دوگانه یک بعدی(Single Bounded Dichotomous Choice): بیشاپ و هربرلین[12] در سال 1979 این روش را ارائه دادند. در این روش، به هر پاسخگو تنها یک مبلغ پیشنهاد می­شود. پاسخگویان در مواجه شدن با قیمت پیشنهادی Bi*  در یک موقعیت بازار فرضی، تنها پاسخ بلی یا خیر را بر می‌گزینند.
ب- روش انتخاب دوگانه دو بعدی(Double Bounded Dichotomous Choice): کانینن[13] در مقاله خود عنوان می‌کند افراد زیادی مدل دوگانه را بهبود بخشیدند که اولین آنها کارسون و هانمن در سال 1985 بودند که روش انتخاب دوگانه یک بعدی را تعدیل و روش دوگانه دوبعدی را پیشنهاد نمودند. این روش مستلزم تعیین و انتخاب یک پیشنهاد بیشتر نسبت به پیشنهاد اولیه است. در روش دوگانه دوبعدی، ارزیابی با ارائه پیشنهاد اولیه Bi0 شروع می‌شود. اگر جواب فرد پرسش‌شونده به این مقدار مثبت باشد، در این صورت پیشنهاد دوم ارائه می­شود که  Bi0 > BiU است. اگر جواب پیشنهاد اول منفی باشد، در این صورت پیشنهاد دیگری ارائه می‌شود که Bi0 < BiD است. بنابراین، چهار نتیجه حاصل می­شود: (بله، بله)، (بله، خیر)، (خیر، بله)، (خیر، خیر).
ج - روش انتخاب دوگانه یک‌و‌نیم بعدی(one-and-one-half-bounded dichotomous choice): کوپر و همکاران[14] این روش را برای افزایش دقت محاسبه تمایل به پرداخت افراد در روش ارزش­گذاری مشروط ارائه کردند. در این روش، اختلاف در پاسخ­های نظرسنجی به سؤالات کاهش یا حذف می­شود. در این روش، فرد پاسخگو از ابتدا با بازه یا محدوده­ای از مبالغ پیشنهادی  Bi- و Bi+ مواجه می­شود به‌طوری که Bi-


شکل 1. روش انتخاب دوگانه یک­و­نیم بعدی

پس از دریافت پاسخ مصرف‌کنندگان بر اساس هر کدام از رویکردهای فوق، تمایل به پرداخت محاسبه می‌شود. در تحقیقات تجربی، متغیر تمایل به پرداخت مانند متغیر تصادفی رفتار می­کند که مطابق با مطالعات هانمن[15]، امید ریاضی (یا میانگین شرطی تغییرات جبرانی مصرف‌کننده) آن از طریق محاسبه عددی انتگرال (رابطه 1) برآورد می­شود.

E
 
WTP=O1-Gcdc- -∞OGcdc  (1)  
در رابطه 1، G(c) تابع چگالی تجمعی (Cumulative Distribution Function) متغیر تصادفی تمایل به پرداخت متناسب با توزیع آماری مفروض است که مقدار احتمال آن برابر با  WTP≤c   است. محاسبه امید ریاضی تمایل به پرداخت در شرایطی که تمایل به پرداخت مقادیر منفی نپذیرد، بر اساس رابطه 2 است:
EWTP=O1-G(c)dc     (2)  
در این خصوص سلار، استول و چاوز[16] رابطه 3 را پیشنهاد کردند که در برخی منابع میانگین بریده شده در حداکثر قیمت نامیده می­شود.
EWTP= 0Xmax1 - GCdC=Xmax-0XmaxGC dCμ (3)  
سطح زیر تابع چگالی احتمال می­بایست برابر یک باشد، این در حالی است که در صورت بریده شدن حد بالای انتگرال به حداکثر مبلغ پیشنهادی، این شرط برقرار نخواهد بود زیرا به‌صورت طبیعی رابطه 4 برقرار است:
GXmax<limx→∞GX=1 (4)  
بویل، ولش و بیشاپ [17] ثابت کردند که ارزش مورد انتظار یا امید ریاضی تمایل به پرداخت برابر با میانگین جامعه نیست و آنها این تعدیل را از آن جهت پیشنهاد می­کنند که میانگین با سطح اطمینان بیشتری به‌دست آید. بر این اساس، آنها فرمول تعدیل شده زیر (رابطه 5) را برای محاسبه میانگین پیشنهاد کردند که در برخی منابع، میانگین بریده شده در حداکثر قیمت تعدیل شده نامیده می­شود.
EWTP= 0Xmax 1-GzGXmaxdz≃μ (5) 
  کوپر و همکاران[14] متعقدند در نظرسنجی با روش دوگانه یک‌و‌نیم بعدی، به این جهت که در ابتدای نظرسنجی دامنه احتمالی هزینه‌­ها به پاسخ‌ دهنده نشان داده می‌شود، احتمال کمتری دارد که در ذهن پاسخ‌دهنده هنگام پاسخ به سوالات، انتظارات نادرست یا اشتباه از هزینه­‌ها ایجاد شود و فرد پاسخ دهنده وارد طرز فکر چانه‌زنی شود یا از تجربه ضرر­گریزی استفاده کند. کوپر و همکاران در تحلیل خود نشان دادند که از دست دادن کارایی آماری ناشی از استفاده از دوگانه یک‌و‌نیم بعدی به‌جای دوگانه دوبعدی ممکن است کوچک یا ناچیز باشد اما واقعیت این است که به‌کارگیری دوگانه یک‌و‌نیم بعدی در زمینه کاهش یا حذف اختلاف در پاسخ‌های نظرسنجی موفق عمل می‌کند[14].
در این مطالعه، برای کاهش احتمال سوگیری پاسخ در پیشنهاد قیمتی و در عین حال حفظ بیشتر دستاوردهای علمی، از رویکرد دوگانه یک‌ونیم بعدی استفاده شد. همچنین، فواصل اطمینان برای تخمین تمایل به پرداخت با دو روش کرینسکی و راب [18،19] و یک بوت‌استرپ ساخته ­شد که معمولاً روش بوت‌استرپ نسبت به روش کرینسکی و راب مستلزم زمان بیشتری است[18،19].
داده‌ها : برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه (پیش آزمون و اصلی) استفاده شد. سوالات پرسشنامه ها در راستای میزان و عوامل موثر بر تمایل به پرداخت  بود. در پرسشنامه پیش‌آزمون، مبالغ پیشنهادی حاصل می­شود و در پرسشنامه اصلی، مقدار تمایل به پرداخت مصرف‌کننده و عوامل موثر بر آن  مدنظر بود.
پرسشنامه پیش‌آزمون: هدف پرسشنامه پیش­آزمون تعیین مبالغ پیشنهادی بود. بنابراین، ابتدا مخارج ماهیانه و سپس درآمد خالص ماهیانه فرد پرسش شد. افراد فاقد درآمد حذف شدند. سوال اصلی پرسشنامه پیش‌آزمون پرسش پاسخ باز در خصوص تمایل به پرداخت برای استفاده از واکسن بود که برای تعیین مبالغ پیشنهادی به‌کار رفت.
برای تعیین مبالغ پیشنهادی چندین روش وجود دارد که در این مطالعه از روش کوپر [9] به نام «توزیع آماری مبالغ با انتخاب مبالغ در مناطق برابر» استفاده شد. بر این اساس، در پرسشنامه پیش‌آزمون، پرسش اصلی (سوال 7)، میزان تمایل به پرداخت افراد جهت استفاده از واکسن است که به‌صورت پرسش باز به افراد ارائه شد که برای تعیین مبالغ پیشنهادی به‌کار می­رود. در ادامه، پس از دریافت پاسخ‌ها و به‌دست آوردن توزیع احتمال مقادیر تمایل به پرداخت، سطوح زیر تابع چگالی احتمال به قسمت‌های مساوی تقسیم می­شود و مرزهای مهم این توزیع احتمال به‌عنوان مبالغ پیشنهادی مد نظر قرار می­گیرد. مزیت این روش نسبت به دیگر روش­ها استفاده از روش توزیع احتمال داده­های پیش‌آزمون برای مبالغ پیشنهادی پیش پرداخت است.
آلبرینی و کاهن [20]، در کتاب راهنمای ارزش­گذاری مشروط، تعداد نمونه پیش‌آزمون را بین 30 و 100 در نظر گرفته‌اند. بر این اساس، در این مطالعه،  46 نفر در پرسشنامه پیش‌آزمون برای محاسبه مقدار تمایل به پرداخت واکسن آبله میمون مشارکت داشتند. نتایج پیش‌آزمون نشانگر توزیع نامتقارن نرمال با چوله به راست مبالغ تمایل به پرداخت بود و بدین منظور از داده‌ها لگاریتم گرفته شد. با لگاریتم­گیری برخی از مشاهدات حذف شدند و تعداد داده­ها به 40 کاهش یافت. داده­های لگاریتمی تمایل به پرداخت دارای توزیع نرمال بر اساس آزمون شاپیرو و ویلک بودند که نشان می­داد مبالغ تمایل به پرداخت حاصل از پرسشنامه پیش‌آزمون از توزیع لوگ نرمال برخوردار است. براساس داده­های پرسشنامه پیش­آزمون، ضریب تغییرات پیش آزمون (CV  ) لگاریتم مبالغ تمایل به پرداخت برابر با 4/1 بود که با فرض 15درصد دقت احتمال مطلوب(
Δ  ) و مقدار آماره t  در سطح معنی‌داری 5 درصد= α  (که برای 40 مشاهده برابر با 021/2 است)، حجم نمونه براساس فرمول میچل و کارسون (رابطه 6) [8] برابر با  ۳۵6  به‌دست آمد که در تابستان 1402 به‌صورت اینترنتی اجرا شد.
n=( tα2 ×CVΔ)2 (6)  

پرسشنامه آزمون (اصلی): پرسشنامه آزمون، که برای دستیابی به اهداف مطالعه و بررسی ترجیحات افراد و تمایل به پرداخت آنها است، در دو بخش (بخش اول متغیرهای اقتصادی اجتماعی و بخش دوم تمایل به پرداخت واکسن) برای واکسن آبله میمون تهیه شد. در ادامه دو بازه 65 تا 117 و 117 تا 212 هزار تومان براساس اطلاعات پرسشنامه پیش‌آزمون انتخاب شد که به‌صورت تصادفی یکی از این مبالغ به فرد پاسخ‌دهنده پیشنهاد داده می­شد. به این ترتیب، پرسشنامه اصلی دارای دو بخش است. بخش اول متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و بخش دوم تمایل به پرداخت واکسن در یکی از چهار حالت زیر بود:  
  1. مبلغ پیشنهادی اول 65 و  دوم 117 که به آن قیمت پایین به بالای1 (Low High1) گفته می­شود.
  2. مبلغ پیشنهادی اول 117 و  دوم 65 که به آن قیمت بالا به پایین1 (High Low1) گفته می­شود.
  3. مبلغ پیشنهادی اول 117 و  دوم 212 که به آن قیمت پایین به بالای2 (Low High2) گفته می­شود.
  4. مبلغ پیشنهادی اول 212 و  دوم 117 که به آن قیمت پایین به بالای2 (Low High2) گفته می­شود.
معرفی مدل: برای بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت واکسن آبله میمون مدل زیر (رابطه 7) مدنظر قرار گرفت. Zi'  شامل متغیرهایی مانند سن، جنسیت، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و غیره است.
WTPiZi ,ui=Zi'β+ui     , ti=Bidi       yi={1      WTP>ti0     WTP<ti (7)  
احتمال پاسخ خیر یا خیر-خیرگفتن به‌صورت رابطه 8 است:
prn=prn,n=prWTP<t1=prZi'β+ui<t1=pruiσ<t1σ-Zi'βσ=Guiσ<t11σ-Zi'βσ    (8)
احتمال پاسخ خیر-بله و بله-خیر گفتن به‌صورت رابطه 9 است:
prn,y=pry,n=prt1<WTP<t2=prt1<Zi'β+ui<t2
=prt1σ-Zi'βσ<uiσ<t2σ-Zi'βσ=G(t11σ-Zi'βσ<uiσ<t21σ-Zi'βσ)   (9)   
احتمال پاسخ بله و بله-بله گفتن به‌صورت رابطه 10 است:
pry=pry,y=prWTP>t2=prZi'β+ui<t2=pruiσ<t2σ-Zi'βσ=G(uiσ<t21σ-Zi'βσ)  (10)  
تابع حداکثر درست‌نمایی به‌صورت رابطه 11 است:
LnLOOHBθ=i=1NdiyIn 1-Guiσ<t2σ-Zi'βσ+dinyInGuiσ<t2σ-Zi'βσ-Guiσ<t1σ-Zi'βσ+dinInG(uiσ<t1σ-Zi'βσ) (11)   
diy={1   if y,y,y WTP>t2  0     otherwise                      &   din={1   if n,n,n WTP<t1  0     otherwise                    
diy={if اگرn,y,y,n t1<WTP<t2  0     otherwiseصورت این غیر در               

 یافته‌ها
 سطوح و درصد متغیر داده‌های به‌دست آمده در جدول 1 قابل مشاهده است و کدگذاری هر یک از ویژگی‌ها با اعداد داخل پرانتز نمایش داده شده است. جدول 2 نیز پاسخ افراد به سوال‌ها در خصوص تمایل به پرداخت را در روش مدل دو گانه یک‌و‌نیم بعدی نشان می دهد.
جدول 1. ویژگی‌های عمومی پاسخ دهندگان  
ویژگی سطوح درصد فراوانی ویژگی سطوح درصد فراوانی
سن(سال)
19 تا 29 (1) 06/30 درآمد(تومان)
زیر 5 میلیون    20/13
30 تا 39 (2) 36/37 5 تا 10 میلیون  97/26
40 تا 49 (3) 44/24 10 تا 15 میلیون 42/42
50 تا 59 (4) 18/6 15 تا 20 میلیون 61/14
بیشتر از 60 (5) 97/1 20 میلیون به بالا 81/2
جنسیت
مرد (0) 02/57 سابقه بیماری
زمینه­ای

خیر (0) 16/49
زن (1) 98/42 بله (1) 84/50
وضعیت تاهل
مجرد (0) 42/42 تحصیلات
زیر دیپلم (1) 46/6
متاهل(1) 58/57 دیپلم و فوق دیپلم (2) 63/21
اهمیت به مسائل بهداشتی
کمتر از متوسط        (بی­خیال) (1) 76/4 لیسانس (3) 69/51
متوسط(نرمال)(2) 63/82 فوق لیسانس (4) 85/16
 بیشتر از متوسط(حساس) (3) 61/12 دکترا (5) 37/3

جدول 2. مقادیر پیشنهاد قیمتی، حجم نمونه و خلاصه وضعیت پاسخ‌ها  
بازه­های مبالغ پیشنهادی قیمت پایین به بالای (Low High) قیمت بالا به پایین (High Low) حجم نمونه
خیر بله-خیر بله-بله بله خیر-بله خیر- خیر
بازه 65 تا 117 هزار تومان 20 16 25 21 13 37 132
بازه 117 تا 212 هزار تومان 68 30 19 28 24 55 224
جمع کل 88 46 44 49 37 92 356





برای برآورد مدل دوگانه یک‌و‌نیم بعدی با روش حداکثر درست‌نمایی از نرم­افزار R studio استفاده شد[22،21]. نتایج برآوردها در جدول 3 آورده شده است. همانطور که از نتایج ارائه شده در خصوص سطوح معناداری ملاحظه می­شود، لگاریتم قیمت پیشنهادی معنی‌دار است. همچنین، براساس معیار­های اطلاعات آکائیک  و بیزین شوارتز، برای توزیع جمله خطا از بین پنج توزیع نرمال، لوگ نرمال، لوجستیک، لوگ لوجستیک و ویبول، توزیع لوگ لوجستیک انتخاب شد. برای تفسیر برآوردهای صورت گرفته، از  ضرایب
β=-
ضریب برآوردمبلغ لگاریتم   (جدول 3) استفاده شد. براساس ارقام گزارش شده، متغیر جنسیت و وضعیت تاهل، معنی‌‌دار نیستند. به‌عبارتی، تاهل و یا مجرد بودن، مرد یا زن بودن افراد در تمایل به پرداخت آنها اثر معنی‌داری ندارد. همچنین، براساس سطوح معنی­داری گزارش شده، متغیرهای اثرگذار بر تمایل به پرداخت شامل سن، تحصیلات، درآمد، سابقه بیماری زمینه‌ای و اهمیت مسائل بهداشتی است. اثر متغیر تحصیلات بر میزان تمایل به پرداخت مطابق با انتظارات تئوریک مثبت و معنی‌دار می‌باشد و نشان می‌دهد افراد با تحصیلات بالاتر، تمایل به پرداخت بیشتری برای استفاده از واکسن آبله میمون دارند. در واقع، افزایش یک طبقه تحصیلی تمایل به پرداخت افراد را برای استفاده از واکسن آبله میمون 21 درصد افزایش می‌دهد. همچنین، ضریب متغیر درآمد دارای علامت مثبت و معنی‌دار است که نشان می­دهد افزایش یک طبقه درآمدی، 30 درصد تمایل به پرداخت افراد به استفاده از واکسن آبله میمون را افزایش می­دهد. متغیر سابقه بیماری زمینه‌ای نیز مطابق با انتظار تئوریک و حاکی از آن است که افراد دارای سابقه بیماری زمینه‌ای تمایل بیشتری دارند که از واکسن آبله میمون استفاده نمایند. در واقع، داشتن بیماری زمینه­ای در افراد 23 درصد تمایل به پرداخت افراد را برای استفاده از واکسن آبله میمون بیشتر می‌کند.
براساس جدول 3، ضریب برآورد شده برای متغیر اهمیت دادن افراد به مسائل بهداشتی نیز نشان می­دهد افراد حساس به مسائل بهداشتی تمایل به پرداخت بیشتری برای استفاده از واکسن آبله میمون دارند. بنابراین، تغییر سبک زندگی و اهمیت دادن به مسائل بهداشتی در افراد باعث می‌شود که به احتمال 25 درصد تمایل به پرداخت آنان افزایش یابد. در خصوص سن نیز یافته‌ها نشان می‌دهد افزایش یک طبقه سنی منجر به افزایش 24 درصدی تمایل به پرداخت افراد برای استفاده از واکسن آبله میمون می‌شود.

جدول 3. برآورد مدل یک و نیم بعدی
β=- ضریب برآوردمبلغ لگاریتم مقدار احتمال در آزمون Zآماره آزمون خطای استاندارد ضرایب برآورد شده ضرایب
786635/1 000317/0*** 6009/3 0506/1 7832/3 عرض از مبدا
241865/0 000021/0*** 2516/4 1226/0 5213/0  سن
1324203/0 235987/0 1851/1 2366/0 2804/0   جنسیت
0922314/0 395463/0 8498/0 2298/0 1953/0 وضعیت تاهل
2187485/0 013979/0* 4578/2 1885/0 4632/0   تحصیلات
3046517/0 000193/0 *** 7286/3 1730/0 6451/0  درآمد
2356553/0 026678/0* 2162/2 2251/0 4990/0 سابقه بیماری زمینه­ای
2526092/0 032920/0* 1331/2 2508/0 5349/0 اهمیت به مسائل بهداشتی
1 000000/0*** 5098/10- 2015/0 1175/2- لگاریتم مبلغ پیشنهادی
کدهای معناداری:  0       ‘***’ 001/0           ‘**’ 01/0         ‘*’ 05/0            ‘.’  1/0‘ ’
توزیع: لوگ – لوجستیک      تعداد مشاهدات: 356 درستنمایی: 057149/313-
نسبت درستنمایی: 961/107 با 8 درجه آزادی و مقدار آزمون 000/0
 آکائیک (AIC)  :114298/644 و بیزین شوارتز (BIC):988675/678


جدول 4. میانگین، میانگین بریده شده در حداکثر قیمت، تعدیل میانگین بریده شده در حداکثر قیمت و میانه تمایل به پرداخت  
برآورد تمایل به پرداخت
برآورد
فواصل اطمینان شبیه‌سازی شده با روش کرینسکی و راب فواصل اطمینان شبیه‌سازی شده با روش بوت‌استرپ
حد پایین حد بالا حد پایین حد بالا
میانگین 1201/136 493/119 02/165 547/115 04/164
میانگین بریده شده 8674/105 246/98 11/113 289/96 56/114
تعدیل میانگین بریده شده 6931/123 638/111 94/136 412/107 38/139
میانه 40089/91 398/81 91/100 021/79 82/102

در جدول 4، فواصل شبیه‌سازی شده با روش کرینسکی و راب و روش بوت‌استرپ نشان داده شده است. مطابق جدول 4، میانه برابر با 91 هزار تومان و میانگین برابر با 136 هزار تومان است و میانگین بریده شده در حداکثر قیمت برابر با 105 هزار تومان و میانگین بریده شده در حداکثر قیمت تعدیل شده برابر با 123 هزار تومان است. در واقع، میانه برابر با نصف افرادی در نمونه است که در صورت پیشنهاد 91 هزار تومان، تمایل دارند مبلغ را پرداخت کنند. در محاسبه میانه، کسانی که تمایل به پرداختشان صفر است، نیز مدنظر قرار می­گیرند. در‌حالی‌که میانگین برابر با تمایل به پرداخت مثبت افراد (خریداران واقعی) است و شامل افرادی نیست که تمایل به پرداخت صفر یا کمتر از صفر دارند. اگر میانگین برابر بی‌نهایت یا خیلی بزرگ باشد، از میانگین بریده شده در حداکثر قیمت تعدیل شده به‌جای میانگین استفاده می‌شود. جدول 4 تخمینی از میانگین و میانه تمایل به پرداخت ارائه می‌دهد. با این‌حال، میزان اطمینان به این تخمین نیز مهم است. عدم قطعیت برآورد از طریق محاسبه فواصل اطمینان برای برآورد تمایل به پرداخت به‌دست آمده است.

جدول 5. میانگین و میانه تمایل به پرداخت برای سطوح  مختلف یک متغیر  
حد بالا حد پایین برآورد آماره سطح متغیر
642/151 391/102 751/120 میانگین ندارد سابقه بیماری زمینه‌ای
006/96 871/67 081/81 میانه
95/194 906/127 837/152 میانگین دارد
94/116 979/87 626/102 میانه
83/141 499/80 139/103 میانگین کمتر از متوسط (بی خیال) اهمیت به مسائل بهداشتی
42/92 362/51 255/69 میانه
472/166 163/116 781/132 میانگین متوسط (نرمال)
313/99 657/78 159/89 میانه
02/234 761/133 941/170 میانگین بیشتر از متوسط (حساس)
97/142 178/91 782/114 میانه
642/113 915/62 875/81 میانگین زیر 5 میلیون درآمد (تومان)
138/74 710/40 976/54 میانه
314/138 961/93 036/111 میانگین 5 تا 10 میلیون
381/86 944/61 558/74 میانه
89/188 692/129 584/150 میانگین 10 تا 15 میلیون
53/113 891/88 113/101 میانه
16/285 94/155 22/204 میانگین 15 تا 20 میلیون
04/167 06/108 13/137 میانه
24/467 22/187 96/276 میانگین 20 میلیون به بالا
38/280 62/123 97/185 میانه

در جدول 5 تمایل به پرداخت برای گروه­های مختلف مورد توجه قرار گرفته است و میانگین و میانه تمایل به پرداخت به‌ازای سطوح مختلف از متغیرهای  "سابقه بیماری زمینه­ای"، "اهمیت به مسائل بهداشتی" و "درآمد" برای پاسخ دهندگان گزارش شده است. مطابق جدول 5، میانگین تمایل به پرداخت در بین افراد بدون سابقه بیماری زمینه­ای120 هزار تومان است. این تمایل در بین افراد دارای سابقه بیماری زمینه‌ای به‌طور میانگین حدود 152 هزار تومان است. همچنین، بررسی تمایل به پرداخت افراد در سه سطح اهمیت دادن به مسائل بهداشتی نشان می‌‌دهد که میانگین تمایل به پرداخت با افزایش سطح «اهمیت به مسائل بهداشتی»، بیشتر می‌شود. براساس نتایج گزارش شده در جدول 5، افراد بی‌خیال، طبیعی و حساس به مسائل بهداشتی تمایل دارند به‌ترتیب 103، 132 و 170 هزار تومان برای واکسن آبله میمون بپردازند. همچنین، با افزایش درآمد مقادیر تمایل به پرداخت افزایش می‌‌یابد، به‌طوری‌که برای گروه درآمدی زیر 5 میلیون، 5 تا 10 میلیون، 10 تا 15 میلیون، 15 تا 20 میلیون و 15 تا 20 میلیون، تمایل به پرداخت ها به‌ترتیب 81، 111، 150، 204 و 276 هزار تومان می­باشد.

بحث
این مطالعه با هدف برآورد تمایل به پرداخت مردم ایران برای واکسن آبله میمون انجام شد و از روش ارزش‌گذاری مشروط با انتخاب دوگانه یک‌و‌نیم بعدی استفاده کرد. نتایج نشان داد که میانه و میانگین تمایل به پرداخت به‌ترتیب ۹۱ هزار و ۱۳۶ هزار تومان است. همچنین، متغیرهایی مانند سن، درآمد، تحصیلات، سابقه بیماری زمینه‌ای و اهمیت دادن به مسائل بهداشتی تأثیر معناداری بر تمایل به پرداخت داشتند، درحالی‌که جنسیت و وضعیت تأهل اثر معناداری نداشتند. براساس نتایج، میانه و میانگین تمایل به پرداخت برای استفاده از واکسن آبله میمون به‌ترتیب 91 و 136 هزار تومان برای مردم ایران برآورد شد. این در حالی است که قیمت واکسن آبله میمون در بازار بین ۲۱۱ هزار تومان تا ۲۱۶ هزار تومان است. براین اساس، می­توان نتیجه گرفت که در اوایل شیوع این بیماری در کشور و برای جلوگیری از آسیب‌های جبران ناپذیر آن پرداخت یارانه جزئی می‌تواند افراد زیادی را ترغیب به استفاده از واکسن آبله میمون نماید و از مرگ آنها جلوگیری کند. این موضوع با عنایت به اصل 29 قانون اساسی، که در آن برخورداری عموم مردم از نیازهای بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی جزو وظایف دولت محسوب می‌شود، بر اهمیت موضوع می‌افزاید. شایان ذکر است مقایسه نتایج مطالعه حاضر با سایر پژوهش‌ها نشان می­دهد که تمایل به پرداخت واکسن آبله میمون در ایران حدود 5/2 دلار (136 هزار تومان) کمتر از تمایل به پرداخت گزارش شده در سایر مطالعات از جمله تمایل به پرداخت پزشکان اندونزی (حدود 37 دلار) [5] و تمایل به پرداخت  مردم ویتنام (حدود 8 دلار) [23] است.
براساس نتایج پژوهش حاضر، متغیرهای تاثیرگذار بر تمایل به پرداخت واکسن آبله میمون در ایران شامل سن، تحصیلات، درآمد، سابقه بیماری زمینه‌ای و اهمیت دادن به مسائل بهداشتی است و متغیرهای جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنی‌داری با تمایل به پرداخت برای استفاده از واکسن آبله میمون نداشتند. این یافته‌ها با نتایج مطالعه هاراپان و همکاران[5] تا حدود زیادی همخوانی دارد. در مطالعه هاراپان، به عوامل موثر بر تمایل به پرداخت آبله میمون در جامعه پزشکان اندونزی پرداخته شده است و مشخص شد که  مدت تجربه پزشکی فرد و درآمد ماهانه بر تمایل به پرداخت واکسن آبله موثر هستند. همچنین، یافته‌های مطالعه حاضر با  نتایج مطالعه هنگ و همکاران[6] و الریفی و همکاران[7] نیز سازگار است. در مطالعه الریفی و همکاران همانند نتایج مطالعه حاضر نشان داده شد که سابقه واکسیناسیون در تمایل به پرداخت واکسن آبله میمون تاثیر معنی­داری دارد در حالی که  عوامل جمعیت‌شناختی از جمله متغیر جنسیت و وضعیت تاهل بر تمایل به پرداخت واکسن آبله تاثیر معنی­داری ندارد. همچنین، هنگ و همکاران[6] نیز همانند مطالعه حاضر نشان دادند که تمایل به پرداخت چینی‌ها  برای دریافت واکسن آبله میمون با سن و نگرش افراد نسبت به واکسیناسیون و اهمیت دادن به مسائل بهداشتی مرتبط است.
یکی از جنبه‌های نوآورانه پژوهش حاضر، استفاده از رویکرد دوگانه یک‌ونیم بعدی برای کاهش سوگیری در پاسخ‌ها و افزایش دقت برآوردهاست. همچنین، طبقه‌بندی افراد بر اساس گروه‌های درآمدی، سطح حساسیت به مسائل بهداشتی و داشتن یا نداشتن سابقه بیماری، تحلیل‌های دقیق‌تری را در اختیار سیاست‌گذاران سلامت قرار می‌دهد. از جمله نقاط ضعف برخی مطالعات پیشین، عدم ارائه نتایج به تفکیک گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده است در حالی که در این پژوهش، این تفکیک انجام و اطلاعات کاربردی‌تری برای سیاست‌گذاری فراهم شده است.
یکی از یافته‌های قابل توجه این پژوهش، پایین بودن میانگین تمایل به پرداخت در مقایسه با قیمت واقعی واکسن است. بنابراین، در مراحل ابتدایی شیوع بیماری و با در نظر گرفتن اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مسئولیت دولت در تأمین نیازهای بهداشتی مردم، اجرای سیاست‌های یارانه‌ای هدفمند به‌ویژه برای دهک‌های پایین درآمدی ضروری است.در مجموع، این مطالعه نشان می‌دهد که طراحی سیاست‌های واکسیناسیون اثربخش در ایران مستلزم در نظر گرفتن عوامل اقتصادی و روان‌شناختی است و صرف اتکا به قیمت‌گذاری بازار نمی‌تواند پوشش واکسیناسیون مناسب را تضمین کند.

محدودیت‌ها
در این پژوهش، دو محدودیت وجود دارد که ممکن است بر نتایج اثرگذار باشد. نخست، استفاده از پرسشنامه اینترنتی موجب حذف گروه‌هایی از جامعه شد که دسترسی کافی به اینترنت یا مهارت استفاده از آن را ندارند، از جمله سالمندان، اقشار کم‌سواد یا افراد ساکن در مناطق روستایی و محروم. دوم، شرایط شیوع اولیه و میزان آگاهی یا نگرانی افراد در زمان گردآوری داده‌ها (تابستان ۱۴۰۲) ممکن است بر پاسخ‌ها تأثیر گذاشته باشد و در صورت تغییر شرایط، نتایج نیز دستخوش تغییر شود. بنابراین، در تحلیل و تفسیر یافته‌ها باید این محدودیت‌ها را در نظر گرفت.

نتیجه‌گیری
میانگین تمایل به پرداخت مردم ایران برای واکسن آبله میمون معادل ۱۳۶ هزار تومان است؛ رقمی که پایین‌تر از هزینه واقعی تولید و توزیع این واکسن در بازار (بین ۲۱۱ تا ۲۱۶ هزار تومان) است. این شکاف میان ارزش ذهنی افراد و قیمت واقعی واکسن، لزوم مداخله دولت از طریق سیاست‌های حمایتی را آشکار می‌سازد. علاوه‌براین، متغیرهایی مانند سن، سطح تحصیلات، درآمد، سابقه بیماری زمینه‌ای و نگرش به سلامت، تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل به پرداخت داشتند. در مقابل، متغیرهای جنسیت و وضعیت تأهل فاقد اثر معنادار بودند. این نتایج نشان می‌دهد که عوامل روان‌شناختی، اقتصادی و بهداشتی نقش مهمتری از عوامل صرفاً جمعیت‌شناختی در تعیین رفتار افراد دارند.
با توجه به یافته‌ها، می‌توان پیشنهاداتی چندوجهی برای سیاست‌گذاران، شرکت‌های داروسازی و نهادهای سلامت عمومی ارائه کرد: 1) سیاست‌گذاری مبتنی بر یارانه هدفمند: پیشنهاد می‌شود دولت برای پوشش هزینه‌های واکسیناسیون، یارانه‌های پلکانی و مبتنی بر گروه‌های درآمدی در نظر بگیرد. این سیاست می‌تواند باعث عدالت در دسترسی و پوشش حداکثری شود، به‌ویژه در میان اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمدی که تمایل به پرداخت کمتر دارند. 2) افزایش آگاهی و تغییر نگرش عمومی: با توجه به اهمیت نگرش به سلامت در تعیین تمایل به پرداخت، پیشنهاد می‌شود کمپین‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی گسترده درباره پیامدهای بیماری آبله میمون، کارایی واکسن، و ضرورت پیشگیری از شیوع، در سطح ملی اجرا شود. این اقدام می‌تواند تمایل به پرداخت واقعی را با افزایش درک خطر و فواید واکسیناسیون بهبود بخشد. 3) کاربرد در قیمت‌گذاری و برنامه‌ریزی تولید: یافته‌های این مطالعه می‌تواند برای شرکت‌های داروسازی و تولیدکنندگان واکسن بسیار مفید باشد. درک بهتر از سقف قیمتی قابل‌قبول برای مصرف‌کنندگان، به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی اقتصادی دقیق‌تری برای تولید، توزیع و تبلیغات داشته باشند. 4) طراحی برنامه‌های واکسیناسیون تدریجی و منطقه‌ای: از آنجا که ویژگی‌های جمعیتی مانند سابقه بیماری و درآمد در سطح ملی متفاوت‌اند، اجرای سیاست‌های منطقه‌ای و مبتنی بر داده‌های محلی می‌تواند کارایی برنامه‌های واکسیناسیون را افزایش دهد. 5) برنامه‌ریزی برای شرایط اضطراری آینده: این مطالعه به‌طور غیرمستقیم الگویی برای پاسخ سریع‌تر و مبتنی بر شواهد در شرایط شیوع سایر بیماری‌های واگیردار ارائه می‌دهد. درک زودهنگام از تمایل به پرداخت می‌تواند راهنمای طراحی بسته‌های مداخله‌ای سریع در مراحل اولیه شیوع باشد.
در نهایت، مطالعه حاضر نخستین گام مهم در جهت شناخت ابعاد اقتصادی و رفتاری استفاده از واکسن آبله میمون در ایران است. ادامه پژوهش‌های مشابه برای سایر بیماری‌ها، ارزیابی پویای تغییرات در طول زمان و ترکیب روش‌های سنجش کمّی و کیفی، می‌تواند زمینه را برای تدوین سیاست‌های سلامت عمومی هوشمند، مؤثر و مبتنی بر عدالت در کشور فراهم آورد.

پیوست‌‌ها: پرسشنامه‌ها

اعلان ها:
ملاحظات اخلاقی: مورد ندارد.
حمایت مالی: این پژوهش بدون هیچگونه حمایت مالی انجام شده است.
 تضاد منافع: نویسندگان اعلام می­دارند که تضاد منافعی وجود ندارد.
مشارکت نویسندگان: سیاوش جانی: طراحی مطالعه، گردآوری داده، تحلیل داده، نگارش- پیشنویس، تایید نهایی، محسن مهرآرا: طراحی مطالعه، گردآوری داده، تحلیل داده، تایید نهایی؛ فرهاد خدادادکاشی: طراحی مطالعه، گردآوری داده، تایید نهایی؛ یاشا سلیمانی: طراحی مطالعه، گردآوری داده، تحلیل داده، نرم افزار، نگارش- پیشنویس، تایید نهایی
رضایت برای انتشار: مورد ندارد.
دسترسی به داده ها: داده‌های استفاده شده در این مطالعه در لینک Data Monkeypox قابل دسترس است.  
استفاده از هوش مصنوعی: نویسندگان از هوش مصنوعی Chatgpt 4.0 برای ویرایش گرامر انگلیسی این مقاله استفاده کردند.
تشکر و قدرانی: نویسندگان مراتب تشکر از تمامی افرادی که در این پژوهش همکاری کردند، را اعلام می کنند. این مقاله حاصل بخشی از رساله با عنوان برآورد تمایل به پرداخت برای واکسن  بیماری های واگیردار(آنفلوانزا و آبله میمون) با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط، در مقطع دکترای تخصصی، مصوب دانشگاه دانشگاه مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران در سال1402با کد 19750/32/د است.
 
 
   
 
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد سلامت
دریافت: 1403/9/28 | پذیرش: 1403/4/25 | انتشار: 1404/5/5

پیوست 1 [PDF 709 KB]  (4 دریافت)
پیوست 2 [PDF 490 KB]  (4 دریافت)
فهرست منابع
1. Selgelid MJ. Smallpox revisited?. American Journal of Bioethics. 2003 ; 3(1):5-11. doi: [DOI:10.1162/152651603322781620]
2. "WHO Factsheet - Mpox (Monkeypox)". World Health Organization (WHO). 2024. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mpox
3. Guardian Council. The Constitution of the Islamic Republic of Iran. Available from: https://www.shora-gc.ir/files/fa/news/1398/9/21/4354_236.pdf
4. Pezhoyan J . Public Sector Economics (Costs). Jangal Publications, 8th edition, 2010. p. 129. [In Persian]
5. Harapan H, Wagner AL, Yufika A, Setiawan AM, Anwar S, Wahyuni S. Acceptance and willingness to pay for a hypothetical vaccine against monkeypox viral infection among frontline physicians: a cross-sectional study in Indonesia. Vaccine. 2020;38(43):6800-6. doi: [DOI:10.1016/j.vaccine.2020.08.034]
6. Hong J, Pan B, Jiang HJ, Zhang QM, Xu XW, Jiang H. The willingness of Chinese healthcare workers to receive monkeypox vaccine and its independent predictors: a cross‐sectional survey. Journal of Medical Virology. 2023;95(1):e28294. doi: [DOI:10.1002/jmv.28294]
7. Alarifi AM, Alshahrani NZ, Sah R. Are Saudi healthcare workers willing to receive the monkeypox virus vaccine? evidence from a descriptive-baseline survey. Tropical Medicine and Infectious Disease. 2023;8(8):396. doi: [DOI:10.3390/tropicalmed8080396]
8. Mitchell RC, Carson RT. Using surveys to value public goods: the contingent valuation method. Resources for the Future; 1989.
9. Cooper JC. Optimal bid selection for dichotomous choice contingent valuation surveys. Journal of Environmental Economics and Management.;24(1):25-40. doi: [DOI:10.1006/jeem.1993.1002]
10. Kjaer T. A review of the discrete choice experiment-with emphasis on its application in health care. Denmark: Syddansk Universitet; 2005. Available from: https://www.researchgate.net/publication/265363271_A_review_of_the_Discrete_Choice_Experiment-with_Emphasis_on_Its_Application_in_Health_Care
11. Boyle KJ. Contingent valuation in practice. in, PA Champ, KJ Boyle, TC Brown, eds., A primer on nonmarket valuation. 2003. Available from: [DOI:10.1007/978-94-007-7104-8_4]
12. Bishop RC, Heberlein TA. Measuring values of extramarket goods: Are indirect measures biased?. American Journal of Agricultural Economics. 1979;61(5):926-30. doi: [DOI:10.2307/3180348]
13. Kanninen BJ. Optimal experimental design for double-bounded dichotomous choice contingent valuation. Land Economics. 1993:138-46. doi: [DOI:10.2307/3146514]
14. Cooper JC, Hanemann M, Signorello G. One-and-one-half-bound dichotomous choice contingent valuation. Review of Economics and Statistics. 2002;84(4):742-50.doi: [DOI:10.1162/003465302760556549]
15. Hanemann WM. Welfare evaluations in contingent valuation experiments with discrete responses. American Journal of Agricultural Economics. 1984;66(3):332-41. doi: [DOI:10.2307/1240800]
16. Seller C, Stoll JR, Chavas JP. Validation of empirical measures of welfare change: a comparison of nonmarket techniques. Land Economics. 1985;61(2):156-75. doi: [DOI:10.2307/3145808]
17. Boyle KJ, Welsh MP, Bishop RC. Validation of empirical measures of welfare change: Comment. Land Economics. 1988;64(1):94-8. doi: [DOI:10.2307/3146613]
18. Krinsky I, Robb AL. On approximating the statistical properties of elasticities. the review of economics and statistics. 1986 1:715-9. doi: [DOI:10.2307/1924536]
19. Krinsky I, Robb AL. On approximating the statistical properties of elasticities: A correction. Review of Economics & Statistics. 1990;72(1):189-90. [DOI:10.2307/1924536]
20. Alberini A, Kahn J. Handbook on contingent valuation. Edward Elgar Publishing; 2006. [DOI:10.4337/9781845427917]
21. Aizaki H, Nakatani T, Sato K. Stated preference methods using R. CRC Press; 2014. [DOI:10.1201/b17292]
22. Aizaki H, Nakatani T, Sato K, Fogarty J. R package DCchoice for dichotomous choice contingent valuation: a contribution to open scientific software and its impact. Japanese Journal of Statistics and Data Science. 2022 Dec;5(2):871-84. doi: [DOI:10.1007/s42081-022-00171-1]
23. Tran BX, Do LA, Hoang TP, Boyer L, Auquier P, Fond G. Crucial choices in a global health crisis: Revealing the demand and willingness to pay for a hypothetical monkeypox vaccine-the PREVENT study. Journal of Global Health. 2023;13.04033. doi: [DOI:10.7189/jogh.13.04033]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb