مقدمه:غلبه بر بحران های موجود در بیمارستانها بدون توجه به نیازها و جلب رضایت بیماران غیرممکن است. میزان رضایتمندی بیماران بستری از واحدهای مختلف بیمارستان یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان است.
روش بررسی : این پژوهش به صورت مقطعی در بهار سال 1381 به منظور ارزیابی رضایت بیماران بستری از خدمات واحدهای مختلف بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان(شفا، باهنر و کرمان) انجام گرفت . جامعه آماری این پژوهش بیماران 15 سال به بالایی بود که حداقل 48 ساعت در بخش های داخلی یا جراحی بیمارستان _ های مذکور بستری شده اند . حداقل حجم نمونه لازم براساس مطالعه اولیه 564 نفر برآورد گردید که جهت اطمینان بیشتر با 600 بیمار در زمان ترخیص مصاحبه انجام گرفت. ابزار سنجش رضایت بیماران با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و شهید بهشتی ساخته شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های مجذور کای تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها : حدود 59 ٪ بیماران از خدمات بیمارستانهای تحت بررسی راضی بودند . تفاوت معنی داری در نسبت رضایتمندی بین سه بیمارستان تحت بررسی مشاهده نگردید. از بین واحدهای مختلف بیمارستانی بیشترین نارضایتی بیماران از کیفیت غذا و امکانات اتاق بستری و بیشترین رضایتمندی از رفتار پزشکان و پرسستاران به دست آمد . ارتباط معنی داری بین سن ، تحصیلات ، تأهل و مدت اقامت بیماران در بیمارستان با رضایتمندی از واحدهای مختلف بیمارستان مشاهده نگردید .
نتیجه گیری : حل مسائلی که منجر به نارضایتی بیماران می گردد تلاش و تعهد مدیران را می طلبد. لازم است ، مدیران بیمارستان ها با توجه نمودن به انتظارات و خواست بیماران، رضایت آنان را کسب نمایند تا آنان در برنامه های درمانی و مراقبتی خود بیشتر مشارکت نموده و بیمارستان بهتر به اهداف خود دست یابد .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |