جلد 8، شماره 19 - ( 1-1384 )                   جلد 8 شماره 19 صفحات 29-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zohoor A, Eslaminejad T. Patients Satisfaction at Hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences & in2002. jha. 2005; 8 (19) :29-36
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-99-fa.html
ظهور علیرضا، اسلامی نژاد طاهره. رضایت بیماران بستری بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ارائه الگو خدمات (1381). فصلنامه مدیریت سلامت. 1384; 8 (19) :29-36

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-99-fa.html


1- دانشيار دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ايران، اپيدميولوژيست( ph . D )
2- کارشناس ارشد مديريت و اطلاع رسانی پزشکی ، بخش EDC دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (5017 مشاهده)

  مقدمه:غلبه بر بحران های موجود در بیمارستانها بدون توجه به نیازها و جلب رضایت بیماران غیرممکن است. میزان رضایتمندی بیماران بستری از واحدهای مختلف بیمارستان یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان است.

  روش بررسی : این پژوهش به صورت مقطعی در بهار سال 1381 به منظور ارزیابی رضایت بیماران بستری از خدمات واحدهای مختلف بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان(شفا، باهنر و کرمان) انجام گرفت . جامعه آماری این پژوهش بیماران 15 سال به بالایی بود که حداقل 48 ساعت در بخش های داخلی یا جراحی بیمارستان _ های مذکور بستری شده اند . حداقل حجم نمونه لازم براساس مطالعه اولیه 564 نفر برآورد گردید که جهت اطمینان بیشتر با 600 بیمار در زمان ترخیص مصاحبه انجام گرفت. ابزار سنجش رضایت بیماران با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و شهید بهشتی ساخته شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های مجذور کای تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردیدند.

  یافته ها : حدود 59 ٪ بیماران از خدمات بیمارستانهای تحت بررسی راضی بودند . تفاوت معنی داری در نسبت رضایتمندی بین سه بیمارستان تحت بررسی مشاهده نگردید. از بین واحدهای مختلف بیمارستانی بیشترین نارضایتی بیماران از کیفیت غذا و امکانات اتاق بستری و بیشترین رضایتمندی از رفتار پزشکان و پرسستاران به دست آمد . ارتباط معنی داری بین سن ، تحصیلات ، تأهل و مدت اقامت بیماران در بیمارستان با رضایتمندی از واحدهای مختلف بیمارستان مشاهده نگردید .

  نتیجه گیری : حل مسائلی که منجر به نارضایتی بیماران می گردد تلاش و تعهد مدیران را می طلبد. لازم است ، مدیران بیمارستان ها با توجه نمودن به انتظارات و خواست بیماران، رضایت آنان را کسب نمایند تا آنان در برنامه های درمانی و مراقبتی خود بیشتر مشارکت نموده و بیمارستان بهتر به اهداف خود دست یابد .

متن کامل [PDF 299 kb]   (1122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۵/۲۰

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb