مقدمه: بکارگیری اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش مدارک پزشکی به عنوان بخشی از بیمارستان - که نحوه عملکرد آن در کارایی، ارزشیابی و اعتلای کمی و کیفی فعالیتهای بهداشتی و درمانی بیمارستانها نقش بسزایی دارد - حائز اهمیت میباشد. این پژوهش با هدف تعیین میزان بکارگیری اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود عملکرد این بخش انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در سال 1384 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل دادند و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با کمک نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که در بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از بین اصول و مفاهیم نهگانه مدیریت کیفیت جامع فقط بهکارگیری مفهوم پاداش و ترفیع در وضعیت نامطلوب میباشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که باید اقداماتی در راستای افزایش مشارکت فردی و گروهی، برگزاری دورههای آموزش مداوم، جمعآوری، بررسی و تجزیه و تحلیل نظرات مراجعین وطراحی مجدد فرایندهای مختلف بخش مدارک پزشکی صورت گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |