Nemati-Anaraki L, Nooshinfard F. Intra-organizational Knowledge Sharing Model among Faculty Members based on Individual, Organizational, and Technological Factors . jha 2014; 16 (54) :56-70
URL:
http://jha.iums.ac.ir/article-1-1416-fa.html
نعمتی انارکی لیلا، نوشین فرد فاطمه. ارائه الگوی پیشنهادی اشتراک دانش درون سازمانی میان اعضای هیأت علمی بر مبنای عوامل فردی، سازمانی و فنی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1392; 16 (54) :56-70
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1416-fa.html
1- ، Lnemati@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده: (6506 مشاهده)
مقدمه: امروزه اشتراک دانش، به منشأ دستیابی به مزیت رقابتی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تأیید عوامل مؤثر بر اشتراک دانش درون سازمانی و ارائه الگوی پیشنهادی اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در رشته پزشکی صورت گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر روش پژوهش ترکیبی و کاربردی است که در سال 1391 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز پژوهشی رشته پزشکی بود که از روش «نمونهگیری تصادفی طبقهای» استفاده شد و حداقل حجم نمونه لازم برابر 423 نفر به دست آمد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از نرم افزار 15 SPSS و Amos Graphics و روش مدلسازی معادله ساختاری برای ارائه الگو استفاده شد.
یافتهها: با توجه به نتایج آماری و تحلیل عاملی از بین سه عامل مورد بررسی، تنها تأثیر عامل سازمانی بر میزان اشتراک دانش درون سازمانی معنادار تشخیص داده شد و دو عامل فردی و فنی تأثیر معناداری را بر میزان اشتراک دانش نشان ندادند.
نتیجهگیری: الگوی پیشنهادی ارائه شده در حوزه اشتراک دانش درون سازمانی بر اساس نتایج به دست آمده از بخش کمی و پیشنهادهایی که برای بهبود اشتراک دانش در سازمانهای مختلف آموزشی و پژوهشی ارائه شد، الگویی برای پژوهشهای آینده خواهد بود. دستاوردهای این پژوهش مبنای تجربی مناسبی برای برنامهریزی و اجرای سازوکارهای اشتراک دانش را فراهم خواهد آورد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1392/6/13 | پذیرش: 1392/8/13 | انتشار: 1392/9/3