جلد 23، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 102-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimipour H, fathi F, houshmand E, Taghipour A, Hoseini J. The Status of Social Responsibility and its Dimensions in Public Hospitals of Mashhad: A Cross-Sectional Study. jha. 2020; 23 (1) :102-111
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3209-fa.html
ابراهیمی پور حسین، فتحی فاطمه، هوشمند الهه، تقی پور علی، حسینی جواد. وضعیت مسئولیت اجتماعی و ابعاد آن در بیمارستان‌های دولتی شهر مشهد: مطالعه مقطعی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (1) :102-111

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3209-fa.html


1- استاد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
2- کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، fathif3@mums.ac.ir
3- استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
4- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
5- استادیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
چکیده:   (221 مشاهده)
مقدمه: مسئولیت اجتماعی به معنای توجه ویژه سازمان‌ها در فرآیندهای کسب‌وکار به مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی است. هدف مطالعه حاضر، تعیین ابعاد مسئولیت اجتماعی بیمارستان‌های دانشگاهی دولتی شهر مشهد در سال 1397 است.
روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی و مقطعی بود. داده‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی و ابعاد آن ازنظر 273 نفر از کارکنان و مراجعین در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی شهر مشهد با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد بررسی‌شده و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون آماری تی به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 11 در سطح معنی‌داری 05/0 تحلیل شد.
یافته‌ها: بیشترین میانگین امتیاز (40/2) مربوط به بعد رهبری و فرآیندهای درونی و کمترین میانگین امتیاز (83/1) مربوط به بعد محیط کار بود. سایر میانگین امتیازها به ترتیب شامل بعد محیط‌زیست (08/2)، بعد بازار (01/2)، بعد جامعه و کشور (92/1) بوده است. درمجموع، مسئولیت اجتماعی بیمارستان‌ها تفاوت معنی‌داری با سطح متوسط یعنی دو دارد (05/2) و با توجه به مثبت بودن آماره تی برای مقایسه یک نمونه می‌توان نتیجه گرفت که مسئولیت اجتماعی به‌طور معناداری کمی بیشتر از سطح متوسط است. (05/0Pvalue≤)
نتیجه‌گیری: ارتقاء وضعیت کاری کارکنان به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی اهمیت زیادی دارد که در پژوهش حاضر کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. با توجه به نتایج پژوهش، وجود تبعیض و نیز نوبت‌های کاری سبب کاهش رضایت در این بعد شده است. عدم آگاهی کارکنان مهم‌ترین دلیل کاهش بوده است که می‌توان با افزایش آگاهی کارکنان مسئولیت اجتماعی در این بعد را ارتقاء بخشید.
واژه‌های کلیدی: مسئولیت اجتماعی، بیمارستان، ایران
متن کامل [PDF 956 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1398/11/23 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb