جلد 23، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 57-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kiakojuri H, Nasimi M A, Taghi Pourian M J, Ghanbarzadeh Q. Investigating Related Factors on Creating a Competitive Advantage in Health Tourism Business: A Case Study. jha 2020; 23 (1) :45-57
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3256-fa.html
کیا کجوری حکیمه، نسیمی محمدعلی، تقی پوریان محمد جواد، قنبرزاده قیدر. واکاوی عوامل مرتبط بر خلق مزیت رقابتی در کسب‌وکار گردشگری سلامت: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (1) :45-57

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3256-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس
2- استادیار، گروه مدیریت، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن ، ali_nassimi2002@yahoo.com
3- استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس
چکیده:   (2991 مشاهده)
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت از رو به رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری در جهان است. گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از منابع ایجاد درآمد و اشتغال می‌تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی ملی باشد. لذا، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط بر خلق مزیت رقابتی در کسب‌وکار گردشگری در حوزه سلامت است.
روش ها: مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی بود و به‌صورت مقطعی در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل فعالان و صاحبان کسب‌وکارهای صنعت گردشگری استان مازندران بود. برای جمع‌آوری داده­ها تعداد 200 پرسش‌نامه توزیع گردید که از این تعداد 165 پرسش‌نامه برگشت داده شد. برای سنجش روایی پرسش‌نامه ازنظر خبرگان استفاده گردید. پایایی ابزار گردآوری داده ها از طریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تائید شد. برای تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد وضعیت اجتماعی- فرهنگی با ضریب مسیر 96/0 اثر بسیار مهمی بر خلق مزیت رقابتی در گردشگری سلامت در استان مازندران دارد. همچنین بعد دسترسی به امکانات و نیروی انسانی متخصص و ماهر با ضریب مسیر 95/0 و 85/0 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
نتیجه‌گیری: متولیان سازمان‌های ضمن مشخص نمودن فهرست دقیق قابلیت‌های اجتماعی - فرهنگی و تاریخی استان و معرفی مجتمع‌های رفاهی و مراکز خدماتی- درمانی، مقدمات لازم در جذب گردشگر سلامت را فراهم نمایند. در ادامه باید راه‌های شناسایی امکانات برای گردشگران نیز تسهیل شود. همچنین، باتربیت و به‌کارگیری نیروی متخصص، کسب‌وکار گردشگری سلامت تقویت خواهد شد.
متن کامل [PDF 710 kb]   (1202 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1398/10/5 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10

فهرست منابع
1. Fong H I V. Wong I K A. Hong F L J. Developing institutional logics in the tourism industry through coopetition. Tourism Management. 2018; 66: 244-262. [DOI:10.1016/j.tourman.2017.12.005]
2. Algieri B. Aquino A. Succurro M. Competitive advantages in tourism: an eclectic view. Tourism Management Perspectives. 2018; 25: 41-52. [DOI:10.1016/j.tmp.2017.11.003]
3. Morovati Sharifabadi A. Asadian Ardakani F. A model for health tourism development using fuzzy topsis and interpretive structural modeling in Yazd province. Health Management Journal. 2014; 17 (55):73-88. [In Persian]
4. Babanjad I. Ashraf al-ebalad tourism opportunities are global, report of Mazandaran cultural heritage and tourism organization. 2013. [In Persian]
5. Lunt N. Smith R. Exworthy M. Green S. Horsfall D. Mannion R. Medical tourism: treatments, markets and health system implications: a scoping review. OECD. 2011; 1-55.
6. Farzin M. Afsar A. Dabir A. Zandi E. Hybrid modeling for forecasting domestic medical tourism demand in Tehran. Journal of Health Administration. 2019; 21 (74): 51-64. [In Persian] [DOI:10.29252/jha.21.74.51]
7. Agharkakli A. Yahyazadefar M. Gandomfeshan, D. Esmaeili Khanbebeyn N. Study of factors affecting demand for domestic tourism in Golestan province. Tourism Planning and Development. 2019; 8(30), 177-196. [In Persian]
8. Bagheri M. Shojaei P. Kiani M. Explanation an interpretive structural model of travel and tourism competitiveness indicators (case study: Fars province). Tourism Planning and Development. 2016; 18: 137-157. [In Persian]
9. Hamidi Zadeh M R. Javidi H. Mojarrad F. Iran's competitive advantage in medical tourism marketing: a case study on open heart and cataract removal surgeries. Health Information Management. 2016; 13(5): 373-379. [In Persian]
10. Izadi M. Ayoobian A. Nasiri T. Joneidi N. Fazel M. Hosseinpour Fard M J. Health tourism in Iran opportunity or threat. Journal of Military Medicine. 2012; 14(2): 69-75. [In Persian]
11. Nikraftar T. Hosseini E. Moghadam A. Identify factors affecting medical tourism attraction in Iran. J H A. 2017; 20(67): 64-74. [In Persian]
12. Mohammadi S. Khaledi F. Analysis of affecting factors the health and satisfaction of foreign tourists (case study: Iraqi Kurdistan's tourists). Journal of Urban Tourism. 2019; 6(3): 1-16. [In Persian]
13. Rashidi M. Ramashat M. Safe A. Khoshhal Dastjerdi J. Health tourism in Iran (emphasizing on ranking of therapeutic properties of selected springs in Ardabil province). J. Health. 2012; 3(1): 49-57. [In Persian]
14. Mohammad Alipour R. Haji Amini M. Electronic marketing in the tourism industry from concepts to applications. Tehran:Cultural Research Bureau publications. 2012. [In Persian]
15. Ghazanfarpour H. Paidar A. Sharafi H. The geography of tourism with emphasis of pilgrimage tourism.Tehrn: Noore Elm Publications. 2013. [In Persian]
16. Dadgar Y. Emamgholipour S. Hosseini S M. Health tourism efficiency in Iran and selected countries and strategies for improving the situation in Iran. Journal of Economic Studies and Policy. 2017; 14 (2): 4. [In Persian]
17. Mohsenin S. Esfidani M R. Structural equations based on the partial least squares approach. Mehraban Book Publishing Institute. Second Edition. 2017. [In Persian]
18. Harandi A. Mirzaeian Khamseh P. Explaining health tourism attraction model: using classic grounded theory strategy. Urban Tourism. 2017; 4(1): 87-98. [In Persian]
19. Wang K. Xu H. Huang L. Wellness tourism and spatial stigma: a case study of Bama, China. Tourism Management. 2020; 78: 1-12. [DOI:10.1016/j.tourman.2019.104039]
20. Han J S. Lee T J. Ryu K. The promotion of health tourism products for domestic tourists. International Journal of Tourism Research. 2018; 20(2): 137-146. [DOI:10.1002/jtr.2161]
21. Poloie K. Fazli S. Darvish F. Baiat R. Ghaderi E. Prioritizing factors affecting the development of health tourism industry in Iran in the 1414 horizons with the approach of interpretive structural modeling. Journal of Tourism and Development. 2019; 8(3): 1-29. [In Persian]
22. Shahinifar M. Azizi N. The role of health tourism in economic-social development in the City of Kermanshah (emphasizing medical tourism). Tourism Culture. 2017; 5(9): 87-95. [In Persian]
23. Manna R. Cavallone M. Ciasullo M V. Palumbo R. Beyond the rhetoric of health tourism: shedding light on the reality of health tourism in Italy. Current Issues in Tourism. 2019; 1-15.‏ [DOI:10.1080/13683500.2019.1650726]
24. Sokhdari K. Seyd Amiri N. Rajaeian A. Sokhdari J. Identification of institutional factors affecting the exploitation of entrepreneurial health tourism opportunities in Iran studied: Tehran province. Journal of Social Tourism Studies. 2019; 7 (1): 81-100. [In Persian]
25. Amiri Parian S. Yari E. Amiri Parian Z. Health and medical tourism with emphasis on knowledge of resources and potentials of Kermanshah province. Geography and Human Relationships. 2018; 1(1): 625-642. [In Persian]
26. Ridderstaat J. Singh D. De Micco F. The impact of major tourist markets on health tourism spending in the United States. Journal of destination marketing & management. 2019; 11: 270-280.‏ [DOI:10.1016/j.jdmm.2018.05.003]
27. Manoochehri S. Mohammadi S. Identifying and analyzing affective factors on health tourism development in Kurdistan province with emphasis on Iraqi Kurdistan regional health tourists. Border Science and Techniques. 2019; 8(3): 95-130. [In Persian]
28. Nilashi M. Samad S. Manaf A A. Ahmadi H. Rashid T A. Munshi A. et al. Factors influencing medical tourism adoption in Malaysia: a dematel-fuzzy topsis approach. Computers & Industrial Engineering. 2019; 137. [DOI:10.1016/j.cie.2019.106005]
29. Kharazmi A. Rahnama M. Javan J. Shokouhi M. Factors affecting the promotion of health tourism; comparative view of foreign tourists and domestic managers. JNKUMS. 2017; 8 (3): 405-416. [In Persian] [DOI:10.18869/acadpub.jnkums.8.3.405]
30. Shibata N. Shinoda H. Nanba H. Ishino A. Takezawa T. Classification and visualization of travel blog entries based on types of tourism. In Information and Communication Technologies in Tourism. 2020; 27-37. [DOI:10.1007/978-3-030-36737-4_3]
31. Altinay F. Dagli G. Altinay M. The role of technology in tourism and health services for accessibility in service management. Postmodern Openings. 2019; 10(4): 1-7. [DOI:10.18662/po/90]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb