جلد 23، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 45-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kiakojuri H, Nasimi M A, Taghi Pourian M J, Ghanbarzadeh Q. Investigating Related Factors on Creating a Competitive Advantage in Health Tourism Business: A Case Study. jha. 2020; 23 (1) :45-57
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3256-fa.html
کیا کجوری حکیمه، نسیمی محمدعلی، تقی پوریان محمد جواد، قنبرزاده قیدر. واکاوی عوامل مرتبط بر خلق مزیت رقابتی در کسب‌وکار گردشگری سلامت: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (1) :45-57

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3256-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس
2- استادیار، گروه مدیریت، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن ، ali_nassimi2002@yahoo.com
3- استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس
چکیده:   (240 مشاهده)
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت از رو به رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری در جهان است. گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از منابع ایجاد درآمد و اشتغال می‌تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی ملی باشد. لذا، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط بر خلق مزیت رقابتی در کسب‌وکار گردشگری در حوزه سلامت است.
روش ها: مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی بود و به‌صورت مقطعی در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل فعالان و صاحبان کسب‌وکارهای صنعت گردشگری استان مازندران بود. برای جمع‌آوری داده­ها تعداد 200 پرسش‌نامه توزیع گردید که از این تعداد 165 پرسش‌نامه برگشت داده شد. برای سنجش روایی پرسش‌نامه ازنظر خبرگان استفاده گردید. پایایی ابزار گردآوری داده ها از طریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تائید شد. برای تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد وضعیت اجتماعی- فرهنگی با ضریب مسیر 96/0 اثر بسیار مهمی بر خلق مزیت رقابتی در گردشگری سلامت در استان مازندران دارد. همچنین بعد دسترسی به امکانات و نیروی انسانی متخصص و ماهر با ضریب مسیر 95/0 و 85/0 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
نتیجه‌گیری: متولیان سازمان‌های ضمن مشخص نمودن فهرست دقیق قابلیت‌های اجتماعی - فرهنگی و تاریخی استان و معرفی مجتمع‌های رفاهی و مراکز خدماتی- درمانی، مقدمات لازم در جذب گردشگر سلامت را فراهم نمایند. در ادامه باید راه‌های شناسایی امکانات برای گردشگران نیز تسهیل شود. همچنین، باتربیت و به‌کارگیری نیروی متخصص، کسب‌وکار گردشگری سلامت تقویت خواهد شد.
متن کامل [PDF 710 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1398/10/5 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb