جلد 19، شماره 65 - ( 7-1395 )                   جلد 19 شماره 65 صفحات 21-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feiz D, Zarei A, Kohyari Haghighat A. Designing a Hierarchical Model of Brand Equity Management in Healthcare Industry (Case Study: Hospitals in Tehran). jha 2016; 19 (65) :9-21
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2014-fa.html
فیض داود، زارعی عظیم، کهیاری حقیقت امین. طراحی الگوی سلسه مراتبی مدیریت ارزش برند در صنعت خدمات درمانی (مورد مطالعه: بیمارستان‌های شهر تهران). فصلنامه مدیریت سلامت. 1395; 19 (65) :9-21

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2014-fa.html


1- دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، amin.k.haghighat@gmail.com
چکیده:   (6124 مشاهده)

مقدمه: امروزه، بیمارستان‌ها در شرایط رقابتی به دنبال حفظ و افزایش سهم بازار هستند، اما مشکل این‌ است که مسئولین آن‌ها نمی‌دانند چه عواملی در ایجاد ارزش برند آن‌ها در ذهن بیماران دخالت دارد و چگونه برند خود را به منظور ارتقاء جایگاه آن در ذهن بیماران مدیریت نمایند. بنابراین، هدف این مطالعه یافتن عوامل تأثیرگذار بر ارزش ویژه برند بیمارستان و بررسی روابط سلسله‌مراتبی این عوامل در قالب الگوی کاربردی بود.

روش کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی و کاربردی شامل افرادی است که در بازه‌ی زمانی شش ماه از اسفند الی مرداد سال 94 در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران تحت مراقبت‌های بستری بوده‌اند. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و در دسترس و تعداد اعضاء نمونه 388 بود. داده‌های گردآوری شده از طریق پرسشنامه با نرم‌افزارهای SPSS19 و smartPLS2.0  ‌‌تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که ارزش ویژه برند بیمارستان تحت تأثیر مستقیم تداعی برند، کیفیت ادراک شده، اعتماد به برند، تعهد به رابطه و وفاداری به برند می‌باشد. همچنین، آگاهی از برند بر تداعی برند، تداعی برند بر کیفیت ادراک شده، کیفیت ادراک شده بر اعتماد به برند، اعتماد به برند بر تعهد به رابطه، تعهد به رابطه بر وفاداری به برند تأثیر مثبت معناداری دارد. تأثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند معنادار نبود.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان اظهار نمود که مدیریت بیمارستان با توجه به عوامل اثرگذار بر ارزش ویژه برند و انجام اقدامات لازم، می‌تواند ضمن اینکه وفاداری به بیمارستان را افزایش می‌دهند ارزش برند خود را نیز مدیریت و ارتقاء دهند.

متن کامل [PDF 1651 kb]   (2859 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1394/8/28 | پذیرش: 1395/6/16 | انتشار: 1395/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb