جلد 19، شماره 65 - ( 7-1395 )                   جلد 19 شماره 65 صفحات 9-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feiz D, Zarei A, Kohyari Haghighat A. Designing a Hierarchical Model of Brand Equity Management in Healthcare Industry (Case Study: Hospitals in Tehran). jha. 2016; 19 (65) :9-21
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2014-fa.html
فیض داود، زارعی عظیم، کهیاری حقیقت امین. طراحی الگوی سلسه مراتبی مدیریت ارزش برند در صنعت خدمات درمانی (مورد مطالعه: بیمارستان‌های شهر تهران). فصلنامه مدیریت سلامت. 1395; 19 (65) :9-21

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2014-fa.html


1- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین‌الملل دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، amin.k.haghighat@gmail.com
چکیده:   (1471 مشاهده)

مقدمه: امروزه، بیمارستان‌ها در شرایط رقابتی به دنبال حفظ و افزایش سهم بازار هستند، اما مشکل این‌ است که مسئولین آن‌ها نمی‌دانند چه عواملی در ایجاد ارزش برند آن‌ها در ذهن بیماران دخالت دارد و چگونه برند خود را به منظور ارتقاء جایگاه آن در ذهن بیماران مدیریت نمایند. بنابراین، هدف این مطالعه یافتن عوامل تأثیرگذار بر ارزش ویژه برند بیمارستان و بررسی روابط سلسله‌مراتبی این عوامل در قالب الگوی کاربردی بود.

روش کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی و کاربردی شامل افرادی است که در بازه‌ی زمانی شش ماه از اسفند الی مرداد سال 94 در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران تحت مراقبت‌های بستری بوده‌اند. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و در دسترس و تعداد اعضاء نمونه 388 بود. داده‌های گردآوری شده از طریق پرسشنامه با نرم‌افزارهای SPSS19 و smartPLS2.0  ‌‌تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که ارزش ویژه برند بیمارستان تحت تأثیر مستقیم تداعی برند، کیفیت ادراک شده، اعتماد به برند، تعهد به رابطه و وفاداری به برند می‌باشد. همچنین، آگاهی از برند بر تداعی برند، تداعی برند بر کیفیت ادراک شده، کیفیت ادراک شده بر اعتماد به برند، اعتماد به برند بر تعهد به رابطه، تعهد به رابطه بر وفاداری به برند تأثیر مثبت معناداری دارد. تأثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند معنادار نبود.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان اظهار نمود که مدیریت بیمارستان با توجه به عوامل اثرگذار بر ارزش ویژه برند و انجام اقدامات لازم، می‌تواند ضمن اینکه وفاداری به بیمارستان را افزایش می‌دهند ارزش برند خود را نیز مدیریت و ارتقاء دهند.

متن کامل [PDF 1651 kb]   (1023 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb