اژدری علی، نایب زاده شهناز، حیرانی فروغ. بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند بیمارستان(مطالعه موردی: بیمارستان شهید صدوقی یزد). فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (61) :31-46
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1737-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ، snayebzadeh@iauyazd.ac.ir
چکیده: (7331 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر، بسیاری از سازمانها به این باور رسیدهاند که یکی از باارزشترین داراییها، برند محصولات/ خدمات آنها میباشد. ارزش ویژه برند هر سازمان بازتابی از رعایت مسئولیت اجتماعی توسط آنهاست. مسئولیت اجتماعی نهتنها موجب بهبود اوضاع سازمانها میشود بلکه بر ارزش ویژه برند آنها تأثیر بسزایی دارد.
روش کار: تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش تحقیق همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 561 نفر از کارکنان بیمارستان شهید صدوقی یزد میباشد و از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد که با استفاده از ابزار پرسشنامه تعداد 250 نمونه قابلقبول جمعآوری گردید. جهت تحلیل دادهها و تائید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL 8.72 انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی در بعد جامعه، مشتریان و محیطزیست تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت ادراکشده دارد. مسئولیت اجتماعی در بعد جامعه بر تداعی برند و در بعد کارکنان و محیطزیست بر آگاهی از برند نیز اثر معناداری دارد. همچنین رابطه بین کیفیت ادراکشده و تداعی برند با وفاداری به برند به تائید رسیده است.
نتیجهگیری: ضرورت دارد بیمارستانها برای حفظ جایگاه و بقای خود در جامعه و موفقیت در کار، مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار دهند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1393/9/4 | پذیرش: 1394/3/30 | انتشار: 1394/3/30