جلد 8، شماره 19 - ( 1-1384 )                   جلد 8 شماره 19 صفحات 28-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi Fard F, Rimaz S, Zakaria M, Rahmati F. Study of the Education Effect ion Knowledge and Believes of Female University Student (Dormitory Residents of Tehran University) About Breast Cancer Screening. jha 2005; 8 (19) :20-28
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-98-fa.html
عبادی فرد آذر فربد، ریماز شهناز، کیایی محمد زکریا، رحمتی نجار کلایی فاطمه. بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و اعتقادات دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های دانشگاه تهران در مورد غربالگری سرطان پستان، سال 82ـ 1381. فصلنامه مدیریت سلامت. 1384; 8 (19) :20-28

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-98-fa.html


چکیده:   (9285 مشاهده)

   مقدمه: سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان است و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در اکثر کشورهای دنیا محسوب می شود . براساس مطالعات موجود ، روش های تشخیص زودرس سرطان پستان ، مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش می دهد . بدین لحاظ ایم مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش غربالگری سرطان پستان بر آگاهی و اعتقاد دانشجویان مقطع کارشناسی ساکن خوابگاه های فاطمیه کوی دانشگاه تهران با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی ، صورت پذیرفته است.

  روش بررسی : این تحقیق به روش نیمه تجربی از نوع قبل و بعد (before and after) با ویژگی خود کنترلی بر روی 99 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن خوابگاه های فاطمیه کوی دانشگاه تهران به صورت پذیرفت که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و به طور تصادفی انتخاب شده بودند . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و ارائه آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی و به طریق سخنرانی همراه با جزوه ، بروشور و نمایشی فیلم و اسلاید بود . نتایج با کمک جداول ، نمودارها و آزمون های زوج ، آنالیز واریانس یک طرفه و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . براساس نتایج این مطالعه ، محدوده سنی دانشجویان بین 20 تا 25 سال قرار داشت و 9/92 ٪ نمونه ها مجرد بوده و 2/17 ٪ دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان در اقوام و خویشاوندان خود بوده و 12 ٪ آنها دارای سابقه بیماری یا ناراحتی در پستان خود بوده اند .

  یافته ها : میانگین نمرات آگاهی از بیماری سرطان پستان و روش غربالگری سرطان پستان قبل از آموزش 68/5 ( از کل 22 سوال) بود در حالی که بعد از آموزش به 96/16 رسید . نتایج آزمون زوج در مورد میانگین نمرات آگاهی و اعتقادات بهداشتی دانشجویان اختلاف آماری معنی داری را بین آزمون اولیه و آزمون ثانویه پس از آموزش نشان داد. (p<0/0001)

  نتیجه گیری : بر طبق نتایج این مطالعه ، آموزش پیشگیری از سرطان پستان می تواند سبب ارتقاء آگاهی و اعتقاد در زمینه شدت درک ، حساسیت درک ، تهدید درک ، منافع درک و راهنمای عمل در بعد خارجی و کاهش موانع درک در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان شود. این پژوهش انجام مطالعات تجربی در زمینه بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی ، اعتقاد و عملکرد خودآزمایی پستان ، معاینه بالینی و ماموگرافی را در زنان در معرض خطر سرطان پستان با به کارگیری انواع مدل های آموزش بهداشت پیشنهاد می کند .

متن کامل [PDF 306 kb]   (1853 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/5/20 | انتشار: 1384/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb