حمید رواقی [1] / احمد براتی مارنانی [2] / آغا فاطمه حسینی [3] / افسانه تکبیری [4]
چکیده
مقدمه: در سازمانهای ارائهکننده مراقبت بهداشتی، بهبود فرهنگ ایمنی بیمار میتواند نقش مهمی در پیشگیری از خطاها و ارتقاء کیفیت داشتهباشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین ادراک ارائهدهندگان مراقبت از فرهنگ ایمنی بیمار و ادراک بیماران بستری از خطاهای پزشکی در مراکز آموزشی درمانی عمومی شهر تهران انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلیمقطعی انجام شدهاست. نمونه پژوهش را 216 نفر از ارائهدهندگان مراقبت و 216 نفر از بیماران درحال ترخیص از 13 مرکز آموزشی درمانی عمومی شهر تهران تشکیل میدادند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهبودند. برای بررسی فرهنگ ایمنی بیمار از پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار و برای بررسی ادراک بیماران از خطاهای پزشکی از پرسشنامه محققساخته، استفادهگردید. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفادهشد.
یافتهها: کلیه همبستگیها در جهت موردانتظار، منفی بود و بین ادراک بیماران از خطاهای پزشکی با حمایت مدیریت از ایمنی بیمار (035 . 0 p= ، 586 . 0- r= )، تناوب گزارشدهی حوادث (022 . 0 p= ، 625 . 0- r= )، انتقال و تبادل اطلاعات بیمار در بیمارستان (019 . 0 p= ، 637 . 0- = r ) و نمره کلی فرهنگ ایمنی بیمار (03 . 0 = p ، 602 . 0- r= ) همبستگی معنیداری وجود داشت.
بحث: یافتههای این پژوهش از این فرضیه حمایت میکند که بیماران در بیمارستانهای با فرهنگ ایمنی مثبتتر، خطاهای کمتری را تجربه خواهندکرد. البته پژوهشهای بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا قابلیت تعمیمپذیری این یافته را به سایر بیمارستانها مورد آزمون قرار دهد و رابطه بین فرهنگ ایمنی بیمار و سایر پیامدهای بیماران را ارزیابی نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |