مقدمه: با توجه به اهمیت و جایگاه وبسایتها در امر اطلاعرسانی و ارتباط با مخاطبین، دانشگاهها برای سازماندهی و دسترسپذیرکردن اطلاعات و معرفی قابلیتها و توانمندیهای خود، اقدام به طراحی وبسایت و ارائه اطلاعات از آن طریق مینمایند. به منظور دستیابی به کیفیت بهتر و بهبود دائمی این وبسایتها، ارزیابی آنها از طریق روشهای وبسنجی باعث شناسایی نقاط ضعف و قوت و پیشرفت هرچه بیشتر آنها خواهد شد. هدف از این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی وبسایتهای دانشکدههای داروسازی ایران با استفاده از ضریب تأثیر گذار وب بود .
روش کار: پژوهش حاضر از نوع وب سنجی میباشد. گردآوری دادهها با استفاده از موتورهای کاوش گوگل و یاهو انجام شده است. جامعه مورد پژوهش، 13 وب سایت رسمی دانشکدههای داروسازی ایران بود. دادههای این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: وب سایت دانشکده داروسازی مشهد با ضریب تأثیرگذار کل 9.66 در موتور یاهو و ضریب 44.94 در موتور گوگل از رتبه اول برخوردار بود و وب سایت دانشکده داروسازی زنجان با ضریب تأثیر کل 0.05 در موتور یاهو و ضریب 0.067 در موتور گوگل از کمترین ضریب تأثیرگذار کل برخوردار بود.
نتیجه گیری : با توجه به اینکه اکثر وب سایتها از ضریب تأثیر کمی برخوردار هستند، عواملی چون کم و یا زیاد بودن تعداد صفحات نمایه سازی شده، بودن انبوه اطلاعات در وبسایتها، پیوندهای مرتبط به دیگر وبسایتها و تغییر در الگوریتمهای موتورهای کاوش مختلف بر ضریب تأثیر آنها اثر گذار بوده به همین علت تفاوت در ضرایب تأثیر دانشکدهها زیاد میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |