مقدمه: تحقیقات نقش موثر بکارگیری سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS ) را در ارتقاء کیفیت خدمات سلامت، افزایش رضایتمندی و بهبود اقتصاد درمان نشان داده است. با توجه به ضرورت ایجاد HIS و نقش مهم آگاهی و نگرش مدیران، این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی و نگرش مدیران مراکز درمانی گلستان در سال 1385 انجام گردید.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی به روش مقطعی بر روی 73 نفر از مدیران مراکز درمانی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان که حاضر به همکاری در این مطالعه شدند در سال 1385 انجام شد. برای هر یک از مدیران پرسشنامه ای دارای پایایی و روا ارسال شد. پس از تکمیل پرسشنامه، داده ها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که3/59 درصد مدیران مراکز درمانی دارای آگاهی متوسط و 1/95 درصد آنها دارای نگرش مثبت در خصوص کاربردهای HIS می باشند. بیشترین نمره آگاهی مربوط به مسئولین مدارک پزشکی و کمترین مربوط به مسئولین اتاق عمل و مدیران داخلی بود. بیشترین سطح نگرش مثبت مربوط به مسئولین آزمایشگاه و کمترین مربوط به مسئولین واحد مالی و اتاق عمل بود.
نتیجه گیری : از آنجایی که مدیران مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی گرگان دارای آگاهی متوسط در خصوص کاربردهای HIS می باشند، لذا جهت استفاده بهتر و کاربردی از HIS در تمام قسمت های بیمارستان برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی علمی برای بالا بردن میزان آگاهی ضرورت دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |