Qamary M, Nasiri pour A, Karimi I. The Self-Assessment Results, Based on Iran National Quality Award in Central Hospital of Oil Industry- 1385. jha 2010; 13 (39) :55-64
URL:
http://jha.iums.ac.ir/article-1-589-fa.html
قمری مهدی، نصیری پور امیراشکان، کریمی ایرج. نتایج خود ارزیابی براساس مدل جایزه ی ملی کیفیت ایران دربیمارستان مرکزی صنعت نفت؛ 1385 (INQA). فصلنامه مدیریت سلامت. 1389; 13 (39) :55-64
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-589-fa.html
چکیده: (11771 مشاهده)
مقدمه: مدیران سازمان های بهداشتی درمانی باید با بهره گیری مطلوب از ابزارهای دانش مدیریت، کیفیت خدمات بهداشتی
درمانی را ارتقاء دهند. ارزیابی عملکرد ابزارمهمی جهت اندازه گیری میزان دستیابی سازمان به اهدف کیفی و دستیابی به
تعالی عملکرد است. یکی از جامع ترین الگوهای ارزیابی عملکرد در کشورما مدل جایزه ملی کیفیت ایران می باشد.
روش بررسی: این پژوهش مورد کاوی توصیفی- کاربردی درسال 1385 انجام شده است.جامعه ی آماری پژوهش رامدیران،
روسا و مسئولین بخش های مختلف بیمارستان تشکیل دادند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد مدل جایزه ی ملی
کیفیت ایران است. داده ها درقالب معیارهای نه گانه ی مدل جمع آوری؛ وامتیاز هریک از معیارها؛ و کل بیمارستان محاسبه
شده است.
یافته ها: امتیازهای به دست آمده به ایِن شرح است: رهبری 58 درصد، خط مشی و استراتژی، کارکنان، شرکا و منابع،
فرایندها، نتایج مشتری، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کلیدی عملکرد؛ به ترتیب: 56.2 درصد، 42 درصد، 55 درصد، 53.5
درصد، 51 درصد، 41 درصد، 46 درصد و 60.5 درصد. مجموع امتیازها 522 از 1000 محاسبه شد.
نتیجه گیری: این بیمارستان می تواند پس از تکمیل اساسنامه جایزه وارائه ی مستندات لازم و کافی، متقاضی دریافت تندیس
سیمین جایزه باشد. توصیه می شود مدیران بیمارستان توجه ویژه ای به معیارهای کارکنان، نتایج کارکنان و نتایج جامعه
به عنوان نواحی بهبود داشته باشند و با آموزش بیشتر، زمینه ی درک مناسبتر مفاهیم مدل جایزه ی ملی کیفیت ایران فراهم
کنند.
نوع مقاله:
گزارش کوتاه |
دریافت: 1389/3/18 | انتشار: 1389/1/26