مقدمه: در کشورهای در حال توسعه بیمارستا نها نزدیک به 70 درصد از هزینه های سهم بهداشت ودرمان را به خود اختصاص م یدهند. هدف پژوهش حاضر تحلیل و برآورد هزینه ی تمام شده ی خدمات با استفاده از روش "حسابداری تقلیلی – مرحله ای" (بیمارستان فاطمیه، دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1385 ) بود.
روش بررسی: دراین مطالع هی مقطعی، توصیفی - تحلیلی ؛جامع هی پژوهش بخ شهای عملکردی بیمارستان فاطمیه(س) بود جم عآوری داد هها در جداول محقق ساخته و مراجع هی حضوری و بررسی اسناد و مدارک موجود؛ و تجزیه و تحلیل اطلاعات با و اجرای زنجیر هی تقلیلی - مرحل های صورت گرفت. Excel نر مافزار 21 درصد، و هزین هیا ستهلاک / 24 درصد، بخش بالاسری با 5 / 47 درصد؛ بخش خدمات واسطه 3 /
یافته ها: بخش خدمت نهایی 5 6 از هزین ههای بیمارستان به خود اختصاص داده بودند. هزین ههای پرسنلی 48 درصد هزینه ی ساختمان و بناها با 42 / سالیانه 7 درصد، هزین هی تجهیزات با 5 درصد، هزین هی خدمات شهری با 3 درصد و هزین هی مواد و ملزومات مصرفی 2 درصد هزین ههای بیمارستان بود.
نتیجه گیری: توجه بر مدیریت منابع انسانی و بهر هوری نیروی کارضروری ست. بخش خدمت نهایی نیازمند سازماندهی اجرای فعالی تهای مشابه در فرایند ارائه خدمات مختلف به منظور کاهش هزین هها و افزایش اثر بخش یست و ایجاد یک پایگاه داده ثبت هزینه ها در بیمارستان، و به کارگیری یک سیستم جامع و یکپارچه برنام هریزی عملیاتی ضروری ست.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |