مقدمه: رضایتمندی بیماران نشان دهنده ارائه صحیح خدمات بوده و از نشانگرهای مهم کیفیت مراقبت بهداشتی درمانی محسوب میشود. رضایت بیمار از واحد پذیرش نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی رضایتمندی مراجعین از واحد پذیرش بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی نظرات 384 نفر از مراجعهکنندگان به بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (درصد و میانگین) و تحلیلی (X2 t-test و ANOVA) انجام شده است.
یافتهها: در مجموع اکثریت مراجعین عملکرد واحد پذیرش را خوب میدانستند (2/46%). مراجعین از مدت انتظار (43/1±03/8 از 10) و رفتار و روابط کارکنان (9/2±78/15 از 20) کاملا راضی و از نحوه باسخگویی به سوالات (7/2±6/14 از 20) و نحوه نوبتدهی (6/1±41/4 از 10) راضی بودهاند. رضایتمندی مراجعین از واحد پذیرش با جنسیت بیماران، مدت اقامت و شغل رابطه دارد ولی با سن، منطقه سکونت، مراجعه قبلی و مراجعه حضوری رابطه ندارد. رضایتمندی بیماران از نحوه پاسخگویی کارکنان به طور معنیداری کمتر از همراهان است (p<0/05). نتیجهگیری: در مجموع مراجعهکنندگان از واحد پذیرش راضیاند. کارکنان پذیرش میتوانند با پاسخگویی مناسبتر به بیماران؛ خصوصا در مورد فرمهای رضایتنامه، توجه به بانوان و توجه به گروههای مسنتر رضایت مراجعهکنندگان از واحد پذیرش را افزایش دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |