جلد 27، شماره 1 - ( 8-1403 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 54-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pahlevani E, Asadi A, Zaboli R. Designing a branding model for the hospital in the digital era: a grounded theory. jha 2024; 27 (1) :40-54
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4546-fa.html
پهلوانی الناز، اسدی عباس، زابلی روح اله. طراحی الگوی برندینگ برای بیمارستان در عصر دیجیتال با رویکرد داده بنیاد. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 27 (1) :40-54

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4546-fa.html


1- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، تهران ، rouhollah.zaboli@gmail.com
چکیده:   (135 مشاهده)
مقدمه: برندسازی بیمارستان در عصر دیجیتال موجب تقویت اعتماد، وفاداری و افزایش ارزش خدمات بیمارستانی می‌گردد. برندسازی دیجیتال از طریق پلتفورم‌های دیجیتال موجب افزایش تعامل با بیماران، ارتقای عملکرد مالی و تجاری و پاسخگویی بیشتر به نیازهای جامعه می‌گردد. با توجه به عدم وجود الگوی برندسازی بیمارستان‌ها در عصر دیجیتال، این مطالعه باهدف طراحی الگوی برندینگ بیمارستان‌ها در عصر دیجیتال در ایران با رویکرد داده‌بنیاد انجام شد.
روش ­ها: این مطالعه کیفی با روش داده‌بنیاد در سال 1402 انجام شد. در انتخاب شرکت‌کنندگان، نمونه‌گیری هدفمند و نظری استفاده شد. نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. حد اشباع در این مطالعه 15 نفر تعیین شد. گردآوری داده با استفاده از مصاحبه‌های کیفی عمیق انجام شد. بر اساس روش‌شناسی گراندد تئوری و بر روش اشتراووس و کوربین، تمامی مصاحبه‌های کیفی، پیاده‌سازی و مفهوم‌سازی شد، سپس با استفاده از تحلیل مقایسه‌ای ثابت در سه مرحله از فرآیند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شد. پس از تشکیل مقولات، با استفاده از کدگذاری محوری، پیشایندها، مداخلات و پیامدها طبقه‌بندی و درنهایت مقوله مرکزی انتخاب و الگوی نهایی ارائه گردید. داده‌ها با نرم‌افزار  Atlas.tiنسخه 9 تحلیل گردید.
یافته ­ها: تعداد 413 کد اولیه استخراج شد و در قالب 13 زیر مقوله اصلی و سه  مقوله محوری گروه‌بندی گردید. الگوی نهایی در قالب پیشایندها، مداخلات تعاملات و پیامدها ارائه شد که عبارت‌اند از محور شرایط (پیشایندها) شامل مقوله‌های استفاده از پلتفورم‌های دیجیتال، حضور ثابت و مداوم در بسترهای آنلاین، حمایت و پذیرش فرهنگ بیمار بود. محور مداخلات و تعاملات شامل ارتباطات سلامت، تقویت کارکردهای درمانی، آموزش مداوم پزشکان و پرستاران، پاسخگویی به نیازهای غیر درمانی، آموزش سواد سلامت و ترویج مراقبت، بازاریابی محتوا، برندسازی شخصی با استفاده از سئو (SEO) بود و درنهایت محور پیامدها شامل بین‌المللی سازی بیمارستان، بیمارستان‌های مردم محور، پاسخگویی به نیازهای غیر درمانی، خلق ارزش برای ذینفعان، افزایش اعتماد، وفاداری و هواداری بود.
نتیجه‌گیری: بازاریابی دیجیتال یکی از حیاتی‌ترین استراتژی‌های بازاریابی برای خدمات سلامت است و در عصر جدید استفاده از رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) از الزامات اساسی است.
متن کامل [PDF 942 kb]   (30 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1403/1/5 | پذیرش: 1403/3/29 | انتشار: 1403/9/23

فهرست منابع
1. Akinola S, Telukdarie A. Sustainable digital transformation in healthcare: Advancing a digital vascular health innovation solution. Sustainability. 2023; 15(13):10417. doi:10.3390/su151310417 [DOI:10.3390/su151310417]
2. Borges AP, Rodrigues P. New techniques for brand management in the healthcare sector. IGI Global; 2021. doi:10.4018/978-1-7998-3034-4 [DOI:10.4018/978-1-7998-3034-4]
3. Medina-Aguerrebere P, Medina E, González-Pacanowski T. Promoting hospitals' reputation through smart branding initiatives. a quantitative analysis of the best hospitals in the united states. Communication & Society. 2024;37(2):197-216. doi:10.15581/003.37.2.197-216 [DOI:10.15581/003.37.2.197-216]
4. Medina Aguerrebere P, Medina E, Gonzalez Pacanowski T. The role of smart technologies in french hospitals' branding strategies. Journal. Media . 2024;5(1):92-107. doi:10.3390/journalmedia5010007 [DOI:10.3390/journalmedia5010007]
5. Aguerrebere PM, Medina E, Pacanowski TG. Building hospital brands through smart technologies.Questiones Publicitarias. 2024;7(34):67-82. doi:10.5565/rev/qp.398 [DOI:10.5565/rev/qp.398]
6. Vaz N, Venkatesh R. Hospital online branding during the pandemic: A healthy change in India. IJPHM. 2022;17(2):1-10. [DOI:10.24083/apjhm.v17i2.1569]
7. Mandagi DW, Rampen DC, Soewignyo TI, Walean RH. Empirical nexus of hospital brand gestalt, patient satisfaction and revisit intention. IJPHM. 2024;18(2):215-36. doi:10.1108/ijphm-04-2023-0030 [DOI:10.1108/IJPHM-04-2023-0030]
8. Seyferth AV, Egan JM, Chung KC. Branding in health care. Plastic and Reconstructive Surgery. 2022;150(3):481-5. doi:10.1097/prs.0000000000009387 [DOI:10.1097/PRS.0000000000009387]
9. Shieh G-J, Wu S-L, Tsai C-F, Chang C-S, Chang T-H, Lui P-W, et al. A strategic imperative for promoting hospital branding: Analysis of outcome indicators. Interact J Med Res. 2020;9(1):e14546. doi:10.2196/14546 [DOI:10.2196/14546]
10. Zhang T, Yan X, Wang WYC, Chen Q. Unveiling physicians' personal branding strategies in online healthcare service platforms. Technological Forecasting and Social Change. 2021;171:120964. doi:10.1016/j.techfore.2021.120964 [DOI:10.1016/j.techfore.2021.120964]
11. Kim KH, Kim KS, Kim DY, Kim JH, Kang SH. Brand equity in hospital marketing. Journal of Business Research. 2008;61(1):75-82. doi:10.1016/j.jbusres.2006.05.010 [DOI:10.1016/j.jbusres.2006.05.010]
12. Aguerrebere PM, Medina E, Pacanowski TG. The impact of social media on hospitals' branding initiatives. Revista Española de Comunicación en Salud. 2022;13(1):19-32. doi:10.20318/recs.2022.6274 [DOI:10.20318/recs.2022.6274]
13. Saputra AS, Setyoko PI, Kurniasih D. The role of social media, innovation and branding capabilities on hospital marketing performance during the covid-19 pandemic and industry revolution 4.0 era. Journal of Industrial Engineering & Management Research. 2022;3(5):100-11. doi:10.46254/na07.20220466 [DOI:10.46254/NA07.20220466]
14. Adianto TE, Sari DK. The Influence of Digital Marketing, Brand Equity, and Brand Ambassadors on Interest in Buying Skincare. IJINS. 2023.30;21:10-21070. doi:10.21070/ijins.v21i.752 [DOI:10.21070/ijins.v21i.752]
15. Fong C-H, Goh Y-N. Why brand equity is so important for private healthcare? view from an emerging market. International Journal of Healthcare Management. 2021;14(4):1198-205. doi:10.1080/20479700.2020.1755811 [DOI:10.1080/20479700.2020.1755811]
16. Charmaz K. Grounded theory. Qualitative psychology: A practical guide to research methods. 2015;3:53-84.
17. Birks M, Mills J. Grounded theory: A practical guide. Sage Publications. London. 2022.
18. Corbin J, Strauss A. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications. London. 2014.
19. Gunawan J. Ensuring trustworthiness in qualitative research. Gunawan J. Belitung Nursing Journal. 2015;1(1):10-1. doi:10.33546/bnj.4 [DOI:10.33546/bnj.4]
20. Nasiripour A, Gohari MR, Nafisi A. The relationship between branding and performance indicators (Qaeem Hospital, Mashhad). Health Manage J. 2010;13(41):15-22. Available from: https://sid.ir/paper/130174/fa.[In Persian]
21. Zarei G, Zarei H. Identification the Main Challenges of Medical Tourism Branding in Ardabil Using the Grounded Theory Approach. Journal of health.2020;4(10):468-489. Available from: https://sid.ir/paper/367458/fa[In Persian] [DOI:10.29252/j.health.10.4.468]
22. Souri S, Ghaffari M, Shirazi H, Khodadad Hosseini SH. Validation of brand citizenship behavior development model in medical tourism employees. Manage Strat Health Sys. 2023;8(3):276-92 Available from: https://publish.kne-publishing.com/index.php/mshsj/article/view/14466.[In Persian] [DOI:10.18502/mshsj.v8i3.14466]
23. Sattri B, Ziya B, Sakhdar K, Hossaini R. Synthesis research in the study of the international entrepreneurial branding model in the health tourism industry. Journal of Tourism and Development. 2020; 9(2): 51066. doi:10.22034/JTD.2019.150892.1523.[In Persian]
24. Al-Hasan A. Social media marketing and hospital brand equity: An empirical investigation. Information Development. 2024;0(0). doi:10.1177/02666669241236199 [DOI:10.1177/02666669241236199]
25. Mustikasari LA, Agushybana F, Arso SP. Analysis of marketing strategy in hospital health institutions: a systematic literature review. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis. 2024;12(2):2183-2190. doi:10.37676/ekombis.v12i2.5423 [DOI:10.37676/ekombis.v12i2.5423]
26. Medina Aguerrebere P, Medina E, González-Pacanowski A. The impact of social media on hospitals' branding initiatives: an analysis about the world's best hospitals. Revista Española de Comunicación en Salud. 2022;13(1):19-33. doi:10.20318/recs.2022.6274 [DOI:10.20318/recs.2022.6274]
27. Sarebandi Z, Arta P, Mehdipoor S, Poorsamaei shalmani R, Seyedin S. Optimal marketing mix pattern in selected hospitals of iran university of medical sciences: Model of booms and bitner 2016-2017. Journal of Health Administration .2018; 21 (71) :50-65. URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html. [In Persian]
28. Zarei A, Feyz D, Rezaei Rad M. Designing a Model of Factors Affecting the Implementation of Integrated Social Marketing Mix in Health Care. jha 2017; 19 (66) :20-30. URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2081-fa.html.[In Persian]
29. Zade M, Tiwade YR, Shahu S, Bandre G, Surkar S. Marketing technique in healthcare services: A narrative review. Natl J Community Med. 2024;15(06):496-502. doi:10.55489/njcm.150620243671 [DOI:10.55489/njcm.150620243671]
30. Susandy G, Sari D, Helmi RA, Komaladewi R. Digital marketplace branding model. Quality-Access to Success. 2023;1:24(193). doi:10.47750/qas/24.193.08 [DOI:10.47750/QAS/24.193.08]
31. Aswad IN, Prayudi P, Rochayanti C. Digital branding communication model for the Yogyakarta" JIH" Hospital managed by the digital creative agency, Kotakmedia Indonesia. COMMICAST. 2023; 29:4(2):1-25. doi:10.12928/commicast.v4i2.8592 [DOI:10.12928/commicast.v4i2.8592]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb