جلد 27، شماره 1 - ( 8-1403 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 84-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sotodeh R, Darzian Rostami H, Shahmansouri B. Role of media literacy in improving mental health of Iranian population: a mixed method study. jha 2024; 27 (1) :71-84
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4506-fa.html
ستوده رحمان، درزیان رستمی حسن، شاه منصوری بیتا. واکاوی نقش سواد رسانه ای در ارتقاء سلامت روان جامعه ایران: پژوهشی به روش ترکیبی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 27 (1) :71-84

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4506-fa.html


1- گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران
2- گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، Rostamiuk1@gmail.com
چکیده:   (145 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان جامعه یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند تحت تاثیر انتشار محتوای رسانه‌ای قرار گیرد . پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش سواد رسانه‌ای در ارتقاء سلامت روان جامعه ایران انجام شد.
روش­ ها: این پژوهش کاربردی با روش ترکیبی در سال 1402 انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید ارتباطات متخصص در زمینه سواد رسانه‌ای و روانشناسان، و در بخش کمی کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن تهران بود. در بخش کیفی، از مصاحبه و نمونه‌گیری هدفمند برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد.  تحلیل داده‌های به دست آمده نیز باروش تحلیل موضوعی انجام شد. در بخش کمی، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. با نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی ساده و چند مرحله‌ای، 384 پرسشنامه گردآوری شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 25 و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: یافته‌های کیفی پژوهش نشان داد که موضوعاتی مانند آموزش روش‌های تشخیص اخبار واقعی از جعلی، شکل‌گیری آسیب‌ها در صورت انتشار اخبار منفی، آموزش نحوه مواجهه با اخبار منفی، آموزش سواد رسانه‌ای از پیش دبستانی تا دبیرستان و توسعه مهارت چندرسانه‌ای بیشترین فراوانی را در بین نظرات کارشناسان دارد. با توجه به نتایج کمی، ارزش آمار پیرسون برای «درک محتوای پیام‌های رسانه‌ای»، «اهداف پنهان پیام‌های رسانه‌ای»، «انتخاب آگاهانه پیام‌های رسانه‌ای»، «نگاه انتقادی به پیام‌های رسانه‌ای» و «تحلیل پیام‌های رسانه‌ای» به ترتیب برابر با 0/541، 0/577، 0/311، 0/533 و 0/420 بود (0/0001>P)، که نشان دهنده برقرار بودن رابطه معنادار آماری  بین این پنج محور پیام‌های رسانه‌ای و ارتقاء سلامت روان جامعه ایران است.
نتیجه‌گیری: افزایش سواد رسانه‌ای و سلامت روانی جامعه همبستگی مثبت دارند. بنابراین، آموزش سواد رسانه‌ای باید به یک اولویت جدی حوزه سلامت روان برای جامعه تبدیل شود. توجه به این آموزش به افزایش توانایی افراد در تشخیص اخبار جعلی و محتوای نادرست کمک می‌کند و همچنین، می‌تواند منجر به بهبود سلامت روان افراد شود.
متن کامل [PDF 971 kb]   (31 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1403/1/2 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/9/22

فهرست منابع
1. Tsortanidou X, Daradoumis T, Barberá-Gregori E. Convergence among imagination, social-emotional learning and media literacy: an integrative literature review. Early Child Development and Care. 2022, 25;192(2):173-86. doi:10.1080/03004430.2020.1753720 [DOI:10.1080/03004430.2020.1753720]
2. Ansari M, Mohammad moradi F, Khaledian M, Shekofteh M, Karimi A, Valinejadi A. Assessment of health literacy level in 18 30 year old adults: an Iranian experience. Library Philosophy and Practice. 2018; 7: 1-15. https://core.ac.uk/download/pdf/189480057.pdf
3. Kawyannejad R, Mirzaei M, Valinejadi A, Hemmatpour B, Karimpour HA, AminiSaman J, Ezzati E, Vaziri S, Safaeepour M, Mohammadi S. General health of students of medical sciences and its relation to sleep quality, cell phone overuse, social networks and internet addiction. Biopsychosoc Med. 2019;13:1-7. doi:10.1186/S13030-019-0150-7 [DOI:10.1186/s13030-019-0150-7]
4. Saman JA, Valinejadi A, Mohammadi S, Karimpor H, Mirzaei M, Kawyannejad R. Assessment of relationship between the use of cell phone and social networks and sleep quality in students of medical sciences: A cross-sectional study. Interventional Medicine and Applied Science. 2020, 16;11(3):131-5. doi: 10.1556/1646.10.2018.30 [DOI:10.1556/1646.10.2018.30]
5. Mohammadi S, Valinejadi A, Saman JA, Karimpour H, Kaivanfar M, Safaeipour M, Mohammadi A, Kawyannejad R. Assessment of addiction to internet, smartphone and social networks among students of medical sciences: a cross sectional study. Electronic Journal of General Medicine. 2018; 15;15(4). DOI.ORG/10.29333/EJGM/85685 [DOI:10.29333/ejgm/85685]
6. Langarizadeh M, Naghipour M, Valinejadi A, Tabatabaei SM, Yousefianzadeh O, Keraroudi SJ, Shamami ZM, Mirzaei A, Fallah AA. The relationship between information literacy, Internet addiction and general health of an Iranian medical students. Koomesh. 2018;20(2): 248 - 255. [In Persian] https://brieflands.com/articles/koomesh-152955.pdf
7. Datu JA, Wong GS, Rubie-Davies C. Can kindness promote media literacy skills, self-esteem, and social self-efficacy among selected female secondary school students? An intervention study. Computers & Education. 2021,1;161:104062. doi:10.1016/j.compedu.2020.104062 [DOI:10.1016/j.compedu.2020.104062]
8. Doley JR, Rodgers RF, Paxton SJ, McLean SA. Effectiveness of recruitment strategies for a social media literacy E-intervention for young adults with body dissatisfaction: cost, time, diversity, and completion. Eat Disord. 2022;30(5):515-39. doi:10.1080/10640266.2021.1938855 [DOI:10.1080/10640266.2021.1938855]
9. Polanco-Levicán K, Salvo-Garrido S. Understanding social media literacy: A systematic review of the concept and its competences. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022, 20;19(14):8807. doi:10.3390/ijerph19148807 [DOI:10.3390/ijerph19148807]
10. Saei, M., Hosseini Moghaddam, M., Basirian Jahromi, H. Assessment of health literacy of tehranian and the factors affecting it. Commun Res, 2019; 26(99): 113-147. [In Persian] doi:10.22082/CR.2019.112855.1908
11. Rezadad N, Shoaee MH. The moderating role of media literacy in the relationship between family health level and emotional-behavioral problems of adolescents, Communication & Religous. 2020, 27(1): 323-365. [In Persian] doi: 10.30497/RC.2020.75523
12. Atrian, N., Omrani, G., Mahdikhani, M. Media literacy and social health: An analysis of the relationships between indicators among students of Islamic Azad University of Shahinshahr. Society Culture Media, 2020; 9(35): 31-53. [In Persian] doi: 20.1001.1.38552322.1399.9.35.2.8
13. Salemi, A., Khaniki, H., Sabouri Khosrowshahi, H., Hashemi, S. The relationship between social media consumption by the users and media literacy (in the domain of Tehran's Health). Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media, 2021; 4(12): 5-36. [In Persian] doi: 10.22034/jiscm.2021.296970.1243
14. Jahangiri Zarkani R, Hashemi S, Geranmayeh Poor A. Investigating the relationship between media literacy and physical health literacy of citizens of Bandar Abbas. Journal of Culture-Communication Studies. 2021;22(55):39-62. [In Persian] doi: 10.22083/JCCS.2020.230109.3078
15. Salemi A, Khaniki H, Habib Sabouri KhosrowShahi H, Hashemi S. A path analysis on media health literacy and its relation to social media consumption in Tehran. New Media Studies. 2022, 21;8(29):74-41. [In Persian] doi: 10.22054/nms.2022.62608.1258
16. Vahedi Z, Sibalis A, Sutherland JE. Are media literacy interventions effective at changing attitudes and intentions towards risky health behaviors in adolescents? A meta-analytic review. J Adolesc. 2018 Aug 1;67:140-52. doi: 10.1016/j.adolescence.2018.06.007 [DOI:10.1016/j.adolescence.2018.06.007]
17. Mingoia J, Hutchinson AD, Gleaves DH, Wilson C. The impact of a social media literacy intervention on positive attitudes to tanning: A pilot study. Computers in Human Behavior. 2019,1;90:188-95. doi:10.1016/j.chb.2018.09.004 [DOI:10.1016/j.chb.2018.09.004]
18. Austin EW, Austin BW, Willoughby JF, Amram O, Domgaard S. How media literacy and science media literacy predicted the adoption of protective behaviors amidst the COVID-19 pandemic. J Health Commun. 2021, 3;26(4):239-52. doi:10.1080/10810730.2021.1899345 [DOI:10.1080/10810730.2021.1899345]
19. Xin M, Luo S, Wang S, Zhao J, Zhang G, Li L, Li L, Lau JT. The roles of information valence, media literacy and perceived information quality on the association between frequent social media exposure and COVID-19 vaccination intention. American Journal of Health Promotion. 2023; 37(2):189-99. doi: 92 [DOI:10.1177/089011712211212]
20. Ziari A, Binaei F, Ansari M, Valinejadi A. The gap between the service quality and patients expectations in amir-al-momenin hospital of Semnan university of medical sciences in 2016, Semnan, Iran. Koomesh. 2018;20(2):221-7. [In Persian] https://brieflands.com/articles/koomesh-152952.pdf
21. Askari-majdabadi H, Valinejadi A, Mohammadpour A, Bouraghi H, Abbasy Z, Alaei S. Use of health information technology in patients care management: a mixed methods study in Iran. Acta Inform Med. 2019;27(5):311-317. doi: 10.5455/aim.2019.27.311-317. [DOI:10.5455/aim.2019.27.311-317]
22. Panahi S, Fahimi F, Asgharnezad Farid A, Ansari M. The effect of library use on improving the mental health of homeless people recovered from addiction. Journal of Health Administration. 2023; 26 (1) :90-109. doi: 10.22034/26.1.90.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb