جلد 26، شماره 2 - ( 4-1402 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 83-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reddy C O, Kamath R, Nazareth J J J, Lakshmi V, S R, Kamath S et al . Analysis of Quality Indicators in Operation Theatres and Intensive Care Units in a Tertiary Care Hospital in South India. jha 2023; 26 (2) :66-83
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4324-fa.html
ردی چاندرا اوبول، کامات راجش، نازارت جوسیل جوستنا جوزف، لاکشمی وانی، اس ریتو، کامات ساگاریکا و همکاران.. تحلیل شاخص های کیفیت در اتاق های عمل و بخش مراقبت های ویژه در یک بیمارستان تخصصی در جنوب هند. فصلنامه مدیریت سلامت. 1402; 26 (2) :66-83

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4324-fa.html


1- کارشناس ارشد، دانشکده بهداشت عمومی پراسانا، مانیپال، آکادمی آموزش عالی مانیپال، مانیپال، کارناتاکا، هند.
2- دکتری تخصصی ، دانشکده بهداشت عمومی پراسانا، مانیپال، آکادمی آموزش عالی مانیپال، مانیپال، کارناتاکا، هند
3- ام پی اچ، دانشکده بهداشت عمومی پراسانا، مانیپال، آکادمی آموزش عالی مانیپال، مانیپال، کارناتاکا، هند.
4- کارشناس ارشد، گروه بازرگانی، آکادمی آموزش عالی مانیپال، مانیپال، کارناتاکا، هند.
5- پزشگ عمومی، گروه پزشکی اجتماعی، کالج پزشکی کاستوربا، مانیپال، آکادمی آموزش عالی مانیپال، مانیپال، کارناتاکا، هند. ، sanjay.kb@manipal.edu
چکیده:   (238 مشاهده)
مقدمه: در چارچوب اهداف توسعه پایدار((Sustainable Development Goals (SDGs) ،مفهوم کیفیت مورد توجه روزافزون قرار گرفته است. هدف این مطالعه تحلیل شاخص های 
 کیفیت در مجموعه اتاق های عمل((Operation Theatre (OT) و بخش مراقبت های ویژه ((Intensive Care Unit (ICU)  در یک بیمارستان تخصصی در شهر چنای در جنوب هند بود.
روش­ ها: داده ها به صورت گذشته نگر از ژانویه 2018 تا دسامبر 2019 در یک بیمارستان تخصصی ، شهر چنای هند جمع آوری شد. با توجه به محدودیت های موجود در حوزه مورد مطالعه، برای جمع آوری داده ها از روش سرشماری استفاده شد. در مجموع هشت شاخص کیفیت برای اتاق های عمل و نه شاخص کیفیت برای بخش مراقبت های ویژه تحلیل شد. در دوره دو ساله، حداکثر مقدار پیش‌فرض (یا انحراف معیار تعیین‌شده توسط بیمارستان) با استفاده از آزمون رتبه علامت دار  ویلکاکسون محاسبه و تحلیل شد.
یافته ­ها: از بین پارامترهای مرتبط با اتاق های عمل، درصد تغییر زمان جراحی‌ها و درصد بازگشت برنامه‌ریزی نشده به اتاق های عمل بیشترین مقدار انحراف معیار را داشتند. از بین پارامترهای مرتبط با بخش مراقبت های ویژه، میزان بازگشت مجدد به بخش مراقبت های ویژه در طی 48 ساعت و میزان لوله گذاری مجدد تراشه بیشترین انحراف معیار داشتند. آزمون رتبه علامت دار  ویلکاکسون این واقعیت را تایید کرد که میانگین مقادیر انحراف پارامترهای فوق از نظر آماری معنی دار نیست.
نتیجه‌گیری: اگرچه آزمون ویلکاکسون یک طرفه این واقعیت را تأیید کرد که انحراف پارامترهای فوق از نظر آماری معنی‌دار نبوده اند، اما می توان گفت نداشتن آگاهی کارکنان از سیاست‌ها و رویه‌ها، عدم آموزش مستمر کارکنان از نظر کیفیت، نبود ارتباطات واضح و کمبود کارکنان چند دلیلی است که نشان می دهد شاخص های خاص تحلیل شده در این مطالعه بالاتر از معیار تعیین شده توسط بیمارستان است. بنابراین پرداختن به این مسائل بسیار مهم است، زیرا کیفیت در صنعت مراقبت های بهداشتی از  اهمیت زیادی برخوردار است.
متن کامل [PDF 1112 kb]   (79 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1402/1/14 | پذیرش: 1402/3/30 | انتشار: 1402/9/27

فهرست منابع
1. Wang Q, Yang L, Chen J, Tu X, Sun Q, Li H. Quality of care in public county hospitals: A cross-sectional study for stroke, pneumonia, and heart failure care in Eastern China. Int J Environ Res Public Health. 2022 Jul 27;19(15):9144. [DOI:10.3390/ijerph19159144]
2. Kruk ME, Gage AD, Arsenault C, Jordan K, Leslie HH, Roder-DeWan S, et al. High-quality health systems in the Sustainable Development Goals era: time for a revolution. Lancet Glob Health. 2018;6(11):e1196-252. [DOI:10.1016/S2214-109X(18)30386-3]
3. Das J, Woskie L, Rajbhandari R, Abbasi K, Jha A. Rethinking assumptions about delivery of healthcare: implications for universal health coverage. BMJ. 2018;361:k1716. [DOI:10.1136/bmj.k1716]
4. Lancet T. Putting quality and people at the center of health systems. Lancet. 2018;392(10150):795. DOI: 10.1016/S0140-6736(18)32064-6 [DOI:10.1016/S0140-6736(18)32064-6]
5. Karaca A, Durna Z. Patient satisfaction with the quality of nursing care. Nurs Open. 2019;6(2):535-545. [DOI:10.1002/nop2.237]
6. Quentin W, Partanen VM, Brownwood I, Klazinga N. Improving healthcare quality in Europe: Characteristics, effectiveness and implementation of different strategies. Copenhagen (Denmark): European Observatory on Health Systems and Policies; 2019. (Health Policy Series, No. 53).
7. Báo ACP, Amestoy SC, Moura GMSS de, Trindade L de L. Quality indicators: tools for the management of best practices in Health. Rev Bras Enferm. 2019;72(2):360-6. [DOI:10.1590/0034-7167-2018-0479]
8. Jeve YB. Raising quality whilst reducing cost in health care: A retrospective cohort study. Int J Health Plann Manage. 2018;33(1):e228-37. [DOI:10.1002/hpm.2454]
9. David SN, Valas S. National Accreditation Board for Hospitals and Healthcare Providers (NABH) standards: A review. Curr Med Issues. 2017;15(3):231-6. [DOI:10.4103/cmi.cmi_51_17]
10. Tadia VK, Monalisa, Dubey S. Accreditation is not a one-time process: Quality Assessment of Intensive Care Unit during Post-NABH Accreditation Period in a tertiary care hospital. Int J Res Found Hosp Healthc Adm. 2017;5(1):29-41. [DOI:10.5005/jp-journals-10035-1073]
11. International Society for Quality in Health Care. Available from: https://isqua.org/resources-blog/blog/healthcare-quality-and-safety-in-india-current-scenario.html. Accessed May 11, 2021.
12. National Accreditation Board for Hospitals & Healthcare Providers (NABH). Available from: https://nabh.co/introduction.aspx. Accessed Aug 3, 2022.
13. Udeh C, Udeh B, Rahman N, Canfield C, Campbell J, Hata JS. Telemedicine/Virtual ICU: Where are we and where are we going? Methodist Debakey Cardiovasc J. 2018;14(2):126-33. [DOI:10.14797/mdcj-14-2-126]
14. Kumpf O, Nothacker M, Dubb R, Kaltwasser A, Brinkmann A, Greim CA, et al. Qualitätssicherung in der Intensivmedizin: Peer Reviews und Qualitätsindikatoren. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2021 Jan;56(1):12-27. [DOI:10.1055/a-1130-4950]
15. Kashyap R, Vashistha K, Saini C, Dutt T, Raman D, Bansal V, et al. Critical care practice in India: Results of the intensive care unit need assessment survey (ININ2018). World J Crit Care Med. 2020 Jun 5;9:31-42. [DOI:10.5492/wjccm.v9.i2.31]
16. Munta K, Gopal P, Amte R. Quality indicators compliance survey in Indian Intensive Care Units. Indian J Crit Care Med. 2017 Apr 1;21:187. [DOI:10.4103/ijccm.IJCCM_164_15]
17. Ghebreyesus TA. How could health care be anything other than high quality? Lancet Glob Health. 2018 Nov;6(11):e1140-1. [DOI:10.1016/S2214-109X(18)30394-2]
18. Voeten SC, Wouters MWJM, Würdemann FS, Krijnen P, Schipper IB, Hegeman JH. Textbook process as a composite quality indicator for in-hospital hip fracture care. Arch Osteoporos. 2021;16(1):63. [DOI:10.1007/s11657-021-00909-6]
19. Gudivada KK, Krishna B, Sriram S. Evaluation of quality indicators in an Indian Intensive Care Unit using "CHITRA" Database. Indian J Crit Care Med. 2017 Dec;21(12):841-6. [DOI:10.4103/ijccm.IJCCM_303_17]
20. National Accreditation Board for Hospitals and Healthcare Providers. Available from: https://nabh.co/Images/PDF/AyurvedaAnnexure_2Edition.pdf. Accessed Aug 9, 2022.
21. Mahajan HK, Dhanerwa R, Chauhan PR, Gupta A. A comparative study of Key Quality Performance Indicators in anaesthesia and surgery, between the years 2013 and 2014, in Operation Theatre at Indian Spinal Injuries Centre, New Delhi. J Med Sci Clin Res. 2017;05(02):17269-17277. [DOI:10.18535/jmscr/v5i2.07]
22. Sajadi HS, Sajadi ZS, Sajadi FA, Hadi M, Zahmatkesh M. The comparison of hospitals' performance indicators before and after the Iran's hospital care transformations plan. J Educ Health Promot. 2017 Oct 4;6:89. [DOI:10.4103/jehp.jehp_134_16]
23. Staiger RD, Schwandt H, Puhan MA, Clavien PA. Improving surgical outcomes through benchmarking. Br J Surg. 2019 Jan 1;106(1):59-64. [DOI:10.1002/bjs.10976]
24. Salluh JIF, Chiche JD, Reis CE, Soares M. New perspectives to improve critical care benchmarking. Ann Intensive Care. 2018 Feb 2;8(1):17. [DOI:10.1186/s13613-018-0363-0]
25. Salluh JIF, Soares M, Keegan MT. Understanding intensive care unit benchmarking. Intensive Care Med. 2017 Nov 1;43(11):1703-7. [DOI:10.1007/s00134-017-4760-x]
26. Omole OB, Torlutter M, Akii AJ. Preanaesthetic assessment and management in the context of the district hospital. S Afr Fam Pract (2004). 2021 Sep 7;63(1):5357. [DOI:10.4102/safp.v63i1.5357]
27. Anguraj S, Ketan P, Sivaradjy M, Shanmugam L, Jamir I, Cherian A, Sastry AS. The effect of hand hygiene audit in COVID intensive care units in a tertiary care hospital in South India. Am J Infect Control. 2021 Oct 1;49(10):1247-51. [DOI:10.1016/j.ajic.2021.07.008]
28. Panditrao A, Shafiq N, Kumar-M P, Sekhon AK, Biswal M, Singh G, Kaur K, Ray P, Malhotra S, Gautam V, Gupta R. Impact of an antimicrobial stewardship and monitoring of infection control bundle in a surgical intensive care unit of a tertiary-care hospital in India. J Glob Antimicrob Resist. 2021;24:260-5. [DOI:10.1016/j.jgar.2021.01.003]
29. Morris R, O'Riordan S. Prevention of falls in hospital. Clin Med. 2017 Aug;17(4):360-2. [DOI:10.7861/clinmedicine.17-4-360]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb