جلد 25، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 34-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi L, Sheini Jaberi P, Rokhafrooz D. The effect of using SBAR model in shift handover on patient and nurse satisfaction in the emergency department. jha 2022; 25 (1) :24-34
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3863-fa.html
عبدالهی لیلا، شینی جابری پریسا، رخ افروز داریوش. تأثیر به‌کارگیری مدل اس بار در تحویل شیفت بر رضایتمندی بیمار و پرستار در بخش اورژانس. فصلنامه مدیریت سلامت. 1401; 25 (1) :24-34

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3863-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، اهواز
2- مربی، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز
3- استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ، rokhafroz@ajums.ac.ir
چکیده:   (2761 مشاهده)
مقدمه: یکی از مدل‌های ارتباطی جهت بهبود ارتباط میان تیم مراقبتی، کاهش خطا و افزایش کیفیت مراقبت استفاده از روش SBAR (وضعیت، تاریخچه، ارزیابی و توصیه) است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر استفاده از مدل SBAR در تحویل شیفت، در بخش اورژانس بر رضایت‌مندی بیمار و پرستار انجام شد.
روش­ها: : مطالعه حاضر از نوع کاربردی به روش نیمه تجربی بود که در بخش اورژانس بیمارستان گلستان اهواز در سال 1399 انجام شد. طبق فرمول آماری،70 موقعیت تحویل شیفت (در دو گروه شاهد و آزمون) بر اساس معیارهای ورود انتخاب شد. ابتدا نمونه‌گیری گروه شاهد به روش تصادفی صورت گرفت و پس از آموزش مدل SBAR، نمونه‌گیری گروه آزمون نیز انجام شد. تحویل شیفت در گروه شاهد به‌صورت معمول و در گروه آزمون بر اساس SBAR اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های جمعیت شناختی، رضایتمندی پرستاران و چک‌لیست محقق ساخته ارزیابی تحویل شیفت، جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های T مستقل، T زوجی و کای دو تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه بیماران از نظر متغیرهای سن، مدت بستری در بخش، جنسیت، تأهل، اشتغال، تحصیلات و نوع بیماری وجود نداشت (05/0<P). نتیجه آزمون T زوجی نشان داد رضایت پرستاران بعد از مداخله به‌طور معنی‌داری افزایش ‌یافته است(002/0=P). همچنین، رضایت بیماران گروه آزمون به‌طور معنی‌داری بیشتر از گروه شاهد بود(0001/0>P).
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر اهمیت استاندارد شدن فرآیند تحویل شیفت را نشان داد. می‌توان با آموزش و استفاده از روش SBAR در تحویل شیفت، به افزایش رضایتمندی پرستاران و بیماران دست‌ یافت.
متن کامل [PDF 855 kb]   (1169 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات سلامت
دریافت: 1400/8/26 | پذیرش: 1400/12/25 | انتشار: 1401/3/2

فهرست منابع
1. Smith CJ, Buzalko RJ, Anderson N, Michalski J, Warchol J, Ducey S, et al. Evaluation of a novel handoff communication strategy for patients admitted from the emergency department. West J Emerg Med. 2018 Mar;19(2):372-9. [DOI:10.5811/westjem.2017.9.35121]
2. Zhu W, Patterson BW, Smith M, Rifleman AC, Carayon P, Li J. A markov chain model for transient analysis of handoff process in emergency departments. IEEE Robot Autom Lett. 2020 Jul;5(3):4360-7. [DOI:10.1109/LRA.2020.2996066]
3. Dahlquist RT, Reyner K, Robinson RD, Farzad A, Laureano-Phillips J, Garrett JS, et al. Standardized reporting system use during handoffs reduces patient length of stay in the emergency department. J Clin Med Res. 2018;10(5):445-51. [DOI:10.14740/jocmr3375w]
4. Toghian Chaharsoughi N, Ahrari Sh, Alikhah Sh. Comparison the effect of teaching of SBAR technique with role play and lecturing on communication skill of nurses. J Caring Sci. 2014;3(2):141-7.
5. kamali m, Sheikhtaheri A. Documenting nursing reports using speech recognition technology: Benefits, barriers, challenges and facilitators. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2018;5(1):70-82. [In Persian]
6. Tobiano G, Bucknall T, Sladdin I, Whitty JA, Chaboyer W. Patient participation in nursing bedside handover: A systematic mixed-methods review. Int J Nurs Stud. 2018;77:243-58. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2017.10.014]
7. Baghaei R, PourRashid S, Khalkhali HR. The effect of using SBAR model in nursing handoff on communication dimension of nursing care from the patients' view. Nursing and Midwifery Journal. 2016;14(6):562-70. [In Persian]
8. Kazemi M, Sanagoo A, joubari L, Vakili MA. The effect of delivery nursing shift at bedside with patient's partnership on patients' satisfaction and nurses' satisfaction , clinical trial, quasi-experimental study. Nursing and Midwifery Journal. 2016;14(5):426-36. [In Persian]
9. Vazin A, Delfani S. Medication errors in an internal intensive care unit of a large teaching hospital: A direct observation study. Acta Med Iran. 2012;50(6):425-32.
10. Salehi Sh, Zarea K, Akhlagh Mohammadi A. Patient handover process problems between emergency medical service personnel and emergency department nurses. Iranian Journal of Emergency Medicine. 2017;4(1):27-34. [In Persian]
11. Achrekar MS, Murthy V, Kanan S, Shetty R, Nair M, Khattry N. Introduction of situation, background, assessment, recommendation into nursing practice: A prospective study. Asia Pac J Oncol Nurs. 2016;3(1):45-50. [DOI:10.4103/2347-5625.178171]
12. Mardis T, Mardis M, Davis J, Justice EM, Riley Holdinsky S, Donnelly J, et al. Bedside shift-to-shift handoffs: A systematic review of the literature. J Nurs Care Qual. 2016;31(1):54-60. [DOI:10.1097/NCQ.0000000000000142]
13. Sherman J, Sand-Jecklin K, Johnson J. Investigating bedside nursing report: A synthesis of the literature. Medsurg Nurs. 2013;22(5):308-12.
14. Gregory S, Tan D, Tilrico M, Edwardson N, Gamm L. Bedside shift reports: What does the evidence say? J Nurs Adm. 2014;44(10):541-5. [DOI:10.1097/NNA.0000000000000115]
15. Maxson PM, Derby KM, Wrobleski DM, Foss DM. Bedside nurse-to-nurse handoff promotes patient safety. Medsurg Nurs. 2012;21(3):140-4.
16. Miles LW, Mabey L, Leggett S, Stansfield K. Teaching communication and therapeutic relationship skills to baccalaureate nursing students: A peer mentorship simulation approach. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 2014;52(10):34-41. [DOI:10.3928/02793695-20140829-01]
17. Friesen MA, White SV, Byers JF. Handoffs: Implications for nurses. In: Hughes RG, editor. Patient safety and quality: An evidence-based handbook for nurses. Rockville: Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2008.
18. Leonard M, Graham S, Bonacum D. The human factor: The critical importance of effective teamwork and communication in providing safe care. Qual Saf Health Care. 2004;13:i85-90. [DOI:10.1136/qshc.2004.010033]
19. Karmila R, Handiyani H, Rachmi SF. Factors relating to nurse satisfaction with communication during the bedside handover. Enferm Clin. 2019;29:640-7. [DOI:10.1016/j.enfcli.2019.04.098]
20. Specchia ML, Cozzolino MR, Carini E, Di Pilla A, Galletti C, Ricciardi W, et al. Leadership styles and nurses' job satisfaction. Results of a systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2021 Feb;18(4):1-15. [DOI:10.3390/ijerph18041552]
21. De Simone S, Planta A, Cicotto G. The role of job satisfaction, work engagement, self-efficacy and agentic capacities on nurses' turnover intention and patient satisfaction. Appl Nurs Res. 2018;39:130-40. [DOI:10.1016/j.apnr.2017.11.004]
22. Farghaly M, Kamal A, El-Setouhy M, Hirshon JM, El-Shinawi M. Patient satisfaction with a tertiary hospital in Egypt using a HCAHPS-derived survey. J Multidiscip Healthc. 2021 Oct;14:3053-60. [DOI:10.2147/JMDH.S317322]
23. Bayrami R, Rezazadeh A, Ebrahimipour H. Challenges in emergency departments in teaching hospitals of Mashhad University of Medical Sciences: A qualitative study. Journal of Hospital. 2017;16(1):63-72. [In Persian]
24. Ting WH, Peng FS, Lin HH, Hsiao SM. The impact of situation-background-assessment-recommendation (SBAR) on safety attitudes in the obstetrics department. Taiwan J Obstet Gynecol. 2017;56(2):171-4. [DOI:10.1016/j.tjog.2016.06.021]
25. Campbell D, Dontje K. Implementing bedside handoff in the emergency department: A practice improvement project. J Emerg Nurs. 2019 Mar;45(2):149-54. [DOI:10.1016/j.jen.2018.09.007]
26. Muller M, Jurgens J, Redaelli M, Klingberg K, Hautz WE, Stock S. Impact of the communication and patient hand-off tool SBAR on patient safety: A systematic review. BMJ Open. 2018;8(8):1-10. [DOI:10.1136/bmjopen-2018-022202]
27. Usher R, Cronin SN, York NL. Evaluating the influence of a standardized bedside handoff process in a medical-surgical unit. J Contin Educ Nurs. 2018;49(4):157-63. [DOI:10.3928/00220124-20180320-05]
28. Dalky HF, Al-Jaradeen RS, AbuAlRrub RF. Evaluation of the situation, background, assessment, and recommendation handover tool in improving communication and satisfaction among jordanian nurses working in intensive care units. Dimens Crit Care Nurs. 2020;39(6):339-47. [DOI:10.1097/DCC.0000000000000441]
29. Abela-Dimech F, Vuksic O. Improving the practice of handover for psychiatric inpatient nursing staff. Arch Psychiatr Nurs. 2018;32(5):729-36. [DOI:10.1016/j.apnu.2018.04.004]
30. Ruhomauly Z, Betts K, Jayne-Coupe K, Karanfilian L, Szekely M, Relwani A, et al. Improving the quality of handover: Implementing SBAR. Future Healthc J. 2019;6:54. [DOI:10.7861/futurehealth.6-2-s54]
31. Ghosh S, Ramamoorthy L, Pottakat B. Impact of structured clinical handover protocol on communication and patient satisfaction. J Patient Exp. 2021;8:1-6. [DOI:10.1177/2374373521997733]
32. Ng JHY, Luk BHK. Patient satisfaction: Concept analysis in the healthcare context. Patient Educ Couns. 2019;102(4):790-6. [DOI:10.1016/j.pec.2018.11.013]
33. Karaca A, Durna Z. Patient satisfaction with the quality of nursing care. Nurs Open. 2019;6(2):535-45. [DOI:10.1002/nop2.237]
34. Blom L, Petersson P, Hagell P, Westergren A. The situation, background, assessment and recommendation (SBAR) model for communication between health care professionals: A clinical intervention pilot study. Int J Caring Sci. 2015;8(3):530-5.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb