جلد 24، شماره 3 - ( 7-1400 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 42-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodadadi Z, Tabatabaee S S, bakhshi M, Leghaei F, moghri J. Factors Affecting Patient’s Engagement with Physician in Angioplasty Patients: A Case Study. jha. 2021; 24 (3) :32-42
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3745-fa.html
خدادادی زهرا، طباطبایی سیدسعید، بخشی محمود، لقایی فاطمه، مقری جواد. عوامل مؤثر بر تعامل بیمار با پزشک در بیماران آنژیوپلاستی: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1400; 24 (3) :42-32

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3745-fa.html


1- کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
2- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
3- استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
4- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، moghrij@mums.ac.ir
چکیده:   (365 مشاهده)
مقدمه: تعامل با بیمار مفهومی است که امروزه در مراقبت‌های پزشکی اهمیت ویژه‌ای پیداکرده است و به‌عنوان هدفی ارزشمند در مراقبت از بیمار مدنظر قرارگرفته است. امروزه با تکامل نظام سلامت از مدل بیماری محور به مدل بیمار محور، تعامل بیمار نقش مهمی را در بهبود فرآیند مراقبت سلامت ایجاد کرده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در تعامل بیمار با پزشک انجام‌شده است.
روش‌ها: مطالعه از نوع کاربردی با روش کیفی- توصیفی بود. ابتدا اطلاعات بیمارانی که در سال 1397 آنژ‌‌یوپلاستی شده بودند از سیستم اطلاعات بیمارستانی استخراج شد. سپس، با استفاده از راهنمای مصاحبه نیمه ساختارمند با بیماران مصاحبه‌های عمیق انجام گرفت. داده‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA صورت گرفت.
یافته‌ها: بعد از تحلیل داده‌ها 1072 کد استخراج شد که تمامی کدها در دو طبقه عرضه (پزشک) و تقاضا (بیمار) قرارگرفتند. 11 عامل موثر بر تعامل از طرف عرضه (اطلاع رسانی، رفتار پزشک، آموزش، دسترسی، هزینه، پاسخگویی، ادراک بیمار از تخصص و مهارت پزشک، ضعف مدیریتی، امکانات، اعتماد و رضایت از پزشک) و هفت عامل از طرف تقاضا (مشکلات شخصی، روحیه پرسشگری بیمار، پاسخگویی از منابع دیگر، مشکلات مالی، فقدان دانش و آگاهی، توصیه اطرافیان، خوددرمانی) شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: انتظار می‌رود تعامل بیمار با پزشک معالج بعد از آنژیوپلاستی باعث تسریع در روند بهبودی بیمار، جلوگیری از عوارض احتمالی و کاهش هزینه شود. شناخت عوامل مؤثر و طراحی مداخلات مقتضی در سمت عرضه و تقاضا می تواند منجر به بهبود تعاملات بیمار با پزشک و زمینه‌ساز ارتقای سلامت جامعه شود.
متن کامل [PDF 941 kb]   (215 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1400/4/13 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار: 1400/9/7

فهرست منابع
1. Diamond GA, Rozanski A, Steuer M. Playing doctor: Application of game theory to medical decision-making. J Chronic Dis.1986;39(9):669-77. [DOI:10.1016/0021-9681(86)90148-7]
2. Higgins T, Larson E, Schnall R. Unraveling the meaning of patient engagement: A concept analysis. Patient Educ Couns.2017 Jan;100(1):30-6. [DOI:10.1016/j.pec.2016.09.002]
3. Graffigna G, Barello S, Riva G, Bosio AC. Patient engagement: The key to redesign the exchange between the demand and supply for healthcare in the era of active ageing. Stud Health Technol Inform. 2014;203:85-95.
4. Majid U,Gagliardi A. Clarifying the degrees, modes, and muddles of "meaningful" patient engagement in health services planning and designing. Patient Educ Couns. 2019 Sep,102(9):1581-89. [DOI:10.1016/j.pec.2019.04.006]
5. Shakeri A. Microeconomics 2: Theories and applications. Tehran: Ney Publishing;2006.
6. Domecq JP, Prutsky G, Elraiyah T, Wang Z, Nabhan M, Shippee N, et al. Patient engagement in research: A systematic review. BMC Health Serv Res. 2014 Feb.14(89):1-9. [DOI:10.1186/1472-6963-14-89]
7. Sans S, Kesteloot H, Kromhout D. The burden of cardiovascular diseases mortality in Europe. Task force of the European society of cardiology on cardiovascular mortality and morbidity statistics in Europe. Eur Heart J.1997 Aug;18(8):1231-48. [DOI:10.1093/oxfordjournals.eurheartj.a015434]
8. Kazemnejad A, Faramand S, Zayeri F, Salehi M, Yazdani Cherati J. Geographical maps of the relative death rate due to cardiovascular diseases in Mazandaran province, 2008. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2012; 22 (94):62-9. [In Persian]
9. Clark NM. Management of chronic disease by patients. Annu Rev Public Health, 2003;24:289-313. [DOI:10.1146/annurev.publhealth.24.100901.141021]
10. Ghafari Nasab E, Karimi Kh, Mosavat SE, Ghaseminajad MA. The Qualitative Study of Doctor-Patient Interaction Patterns. Bioethics Journal.2017;7(25):17-29. [In Persian]
11. Norhayati MN, Masseni AA, Azlina I. Patient satisfaction with doctor-patient interaction and its association with modifiable cardiovascular risk factors among moderately-high risk patients in primary healthcare. PeerJ.2017 Feb;5(2983):1-12. [DOI:10.7717/peerj.2983]
12. Peterson JC, Allegrante JP, Pirraglia PA, Robbins L, Lane KP, Boschert KA, et al. Living with heart disease after angioplasty: A qualitative study of patients who have been successful or unsuccessful in multiple behavior change. Heart Lung. 2010;39(2):105-15. [DOI:10.1016/j.hrtlng.2009.06.017]
13. Jagosh J, Donald Boudreau J, Steinert Y, Macdonald ME, Ingram L. The importance of physician listening from the patients' perspective: Enhancing diagnosis, healing, and the doctor-patient relationship. Patient Educ Couns. 2011 Dec;85(3):369-74. [DOI:10.1016/j.pec.2011.01.028]
14. Shakerinya I. Physician-patient relationship and patient's satisfaction. Medical Ethics and History of Medicine. 2009;2(3):9-16. [In Persian]
15. Bastani P, Hashemi N, Bahrami MA. Correlation of patients' health literacy and physician-patient interaction: A case study in Shahid Faghihi hospital, Shiraz, 2019. Management Strategies in Health System. 2019;4(1):47-56. [In Persian] [DOI:10.18502/mshsj.v4i1.1095]
16. Naranjiha M, Haghighat Sh, Bahador H, Shajari J, Haji Molahosseini F. Patients' satisfaction from doctors' communication: A survey in Ghods clinic in Tehran. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(1):77-89. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb