جلد 23، شماره 2 - ( 4-1399 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 110-102 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehsani A. The effect of following the Corona virus health protocols on customer satisfaction and purchasing decision in pharmacies of Arak. jha 2020; 23 (2) :102-110
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3295-fa.html
احسانی علی. تأثیر رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا در رضایت مشتری و قصد خرید در داروخانه های شهر اراک. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (2) :102-110

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3295-fa.html


استادیار، دانشکده حقوق و علوم اقتصادی، دانشگاه اراک، اراک ، a-ehsani@araku.ac.ir
چکیده:   (7788 مشاهده)
مقدمه: شیوع گسترده بیماری کووید-19 و تأثیرات فراوان آن بر کسبوکارها از مسائل مهم جهان امروز است. برای توقف انتقال این بیماری، جامعه باید به پروتکلهای بهداشتی توجه کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رعایت پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا در رضایت مشتری و تصمیم خرید است.
روش ­ها: این پژوهش از نوع تحلیلی- پیمایشی و جامعه آماری 401 نفر از مشتریان داروخانه­های منطقه دو شهرداری اراک بود که با نمونه­ گیری خوشه ­ای مشخص شدند. برای تحلیل­ های آماری و آزمون مدل مفهومی پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS 23 و SMARTPLS3 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد هر چهار عامل رعایت پروتکل­های بهداشتی در ورود و خروج (ضریب تأثیر 0/335)، در قفسه­ داروها (ضریب تأثیر 0/136)، ضدعفونی پیشخوان پذیرش و جواب (ضریب تأثیر 0/204) و رعایت    فاصله­ گذاری اجتماعی (ضریب تأثیر 0/330) تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان نسبت به اجرای پروتکل ­های بهداشتی ویروس کرونا دارد. همچنین، رضایت مشتری از این اقدامات می ­تواند بر قصد خرید مشتری، تأثیر مثبت بگذارد.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می ­شود متولیان حوزه سلامت و مدیران کسب ­وکارها بر رعایت فاصله اجتماعی به‌عنوان یک اقدام مهم در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا توجه بیشتری کنند. همچنین، مدیران باید بدانند رعایت     پروتکل­ های بهداشتی ویروس کرونا، علاوه بر الزامی بودن و تحمیل هزینه به آن­ها، تأثیر مثبتی بر رضایت مشتریان داشته و درنهایت بر قصد خرید مشتری در دنیای جدید کسب ­وکار اثرگذار است.
متن کامل [PDF 968 kb]   (2491 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1399/4/13 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

فهرست منابع
1. WHO. WHO director-general's statement on IHR emergency committee on novel coronavirus (2019-nCoV) [Internet]. 2020 January 30. Available from https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-statement-on-ihr-emergency-committee-on-novel-coronavirus-(2019-ncov)
2. WHO. Coronavirus disease (COVID-19) Weekly Epidemiological Update and Weekly Operational Update -Weekly Epidemiological Update 6 [Internet]. 2020 September 21. Available fromhttps://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports
3. National Committee on COVID-19 Epidemiology and Iranian CDC. Tehran: Ministry of Health and Medical Education. Analysis of epidemic trend by provinces of Iran. 2020 September 20. IRAN COVID19 Factsheet N.58 [In Persian]
4. Shang J, Chastain AM, Perera UGE, Quigley DD, Fu CJ, Dick, Pogorzelska-Maziarz M, Stone PW. COVID-19 Preparedness in U.S. Home Healthcare Agencies. J Am Med Dir Assoc. 2020. doi: [DOI:10.1016/j.jamda.2020.06.002]
5. Donthu N, Gustafsson A. Effects of COVID-19 on business and research. Journal of Business Research. 2020;117:284-289. [DOI:10.1016/j.jbusres.2020.06.008]
6. Jorda O, Singh S, Taylor A.M. Longer-run economic consequences of pandemics. Federal Reserve Bank of San Francisco Working Paper. 2020 June. Report no. w26934. [DOI:10.3386/w26934]
7. Seetharaman P. Business models shifts: Impact of Covid-19, International Journal of Information Management. 2020; 54: 102173, [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102173]
8. Funk S, Gilad E, Watkins C, Jansen V.A. The spread of awareness and its impact on epidemic outbreaks. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2009;106(16):6872-6877. [DOI:10.1073/pnas.0810762106]
9. Maqbool A, ZamanKhan N. Analyzing barriers for implementation of public health and social measures to prevent the transmission of COVID-19 disease using DEMATEL method, Diabetes Metab Syndr. 2020;14:887-892. [DOI:10.1016/j.dsx.2020.06.024]
10. Fieux M, Duret S, Bawazeer N, Denoix L, Zaouche S, Tringali S. Telemedicine for ENT: effect on quality of care during Covid-19 pandemic, Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis. 2020; [DOI:10.1016/j.anorl.2020.06.014]
11. Bashirian S, Jenabi E, Khazaei S, Barati M, Karimi-Shahanjarini A, Zareian S, et al. Factors associated with preventive behaviours of COVID-19 among hospital staff in Iran in 2020: an application of the Protection Motivation Theory. J Hosp Infect. 2020;105:430-433.Doi: [DOI:10.1016/j.jhin.2020.04.035]
12. Rukuni TF, Maziri ET. Data on corona-virus readiness strategies influencing customer satisfaction and customer behavioural intentions in South African retail stores. Data in Brief. 2020;31:105818, [DOI:10.1016/j.dib.2020.105818]
13. Diallo M.F. Effects of store image and store brand price-image on store brand purchase intention: Application to an emerging market. Journal of Retailing and Consumer Services. 2012;19:360-367 [DOI:10.1016/j.jretconser.2012.03.010]
14. Stohr K, Esveld M. Will vaccines be available for the next influenza pandemic? Science. 2004;306:2195-2196. [DOI:10.1126/science.1108165]
15. Söderlund M. Employee norm-violations in the service encounter during the corona pandemic and their impact on customer satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services. 2020;57:102209. [DOI:10.1016/j.jretconser.2020.102209]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb