جلد 23، شماره 2 - ( 4-1399 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 102-110 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehsani A. The effect of following the Corona virus health protocols on customer satisfaction and purchasing decision in pharmacies of Arak. jha. 2020; 23 (2) :102-110
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3295-fa.html
احسانی علی. تأثیر رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا در رضایت مشتری و قصد خرید در داروخانه های شهر اراک. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (2) :102-110

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3295-fa.html


استادیار، دانشکده حقوق و علوم اقتصادی، دانشگاه اراک، اراک ، a-ehsani@araku.ac.ir
چکیده:   (314 مشاهده)
مقدمه: شیوع گسترده بیماری کووید-19 و تأثیرات فراوان آن بر کسبوکارها از مسائل مهم جهان امروز است. برای توقف انتقال این بیماری، جامعه باید به پروتکلهای بهداشتی توجه کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رعایت پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا در رضایت مشتری و تصمیم خرید است.
روش­ ها: این پژوهش از نوع تحلیلی- پیمایشی و جامعه آماری 401 نفر از مشتریان داروخانه­های منطقه دو شهرداری اراک بود که با نمونه­ گیری خوشه­ای مشخص شدند. برای تحلیل­ های آماری و آزمون مدل مفهومی پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS 23 و SMARTPLS2 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد هر چهار عامل رعایت پروتکل­های بهداشتی در ورود و خروج (ضریب تأثیر 171/0)، در قفسه­ داروها (ضریب تأثیر 223/0)، ضدعفونی پیشخوان پذیرش و جواب (ضریب تأثیر 326/0) و رعایت فاصله­ گذاری اجتماعی (ضریب تأثیر 268/0) تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان نسبت به اجرای پروتکل­ های بهداشتی ویروس کرونا دارد. همچنین، رضایت مشتری از این اقدامات می­تواند بر قصد خرید مشتری، تأثیر مثبت بگذارد.
نتیجه‌گیری: پیشنهادمی شود متولیان حوزه سلامت و مدیران کسب وکارها بر رعایت فاصله اجتماعی به‌عنوان یک اقدام مهم در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا توجه بیشتری کنند. همچنین، مدیران باید بدانند رعایت پروتکل­های بهداشتی ویروس کرونا، علاوه بر الزامی بودن و تحمیل هزینه به آن­ها، تأثیر مثبتی بر رضایت مشتریان داشته و درنهایت بر قصد خرید مشتری در دنیای جدید کسب ­وکار اثرگذار است.
متن کامل [PDF 969 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1399/4/13 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb