مقدمه:شواهد حاکی از عدم استفاده مدیران بیمارستانهای کشور از ابزاری استاندارد برای سنجش عملکرد رهبری و شناسایی نقاط قوت و ضعف جهت طراحی پروژههای بهبود است. هدف این پژوهش آن است سنجش عملکرد رهبری در بیمارستانهای خرمآباداست؛ تا به ترویج استفاده از سیستم خودسنجی جهت افزایش بهرهگیری از پتانسیل رهبری به عنوان مهمترین عامل بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی کمک کند.
روش بررسی: پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه ی پژوهش بیمارستانهای خرمآباد و دو رده مدیران ارشد و میانی آنها بود. برای جمعآوری دادهها از روش کارگاهی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد Simply Better بوده و از اعتبار و روایی لازم برخودار است. از هر یک از بیمارستانهای دانشگاهی، خصوصی و تامین اجتماعی، یک بیمارستان با استفاده از روش نمونهگیری ساده در نمونه ی پژوهش گنجانده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی ارایه شد.
یافته ها:میانگین امتیازات بیمارستانهای دانشگاهی، تامین اجتماعی ، و خصوصی در بًعد «رهبری سازمانی»به ترتیب 26درصد، 32درصد و 21درصد ؛ در بًعد «مسوولیت عمومی و شهروندی» بهترتیب 29درصد، 39درصد و 18درصد ؛و در بعد «خلاقیت، مخاطره و نوآوری» بهترتیب 26درصد، 32درصد و 22درصد بود.
نتیجه گیری: بیمارستانهای دانشگاهی و خصوصی پیشرفت و بهبود مداوم را در تعداد کمی از فرایندهای رهبری خود آغاز کردهاند. در حالیکه بیمارستان تامین اجتماعی پیشرفت و بهبود مداوم را در طیف گستردهای از فرایندهای رهبری اجرا کرده است. با توجه به اینکه رهبری نیروی محرکه و پیشبرنده سایر عوامل دستیابی به کیفیَت میباشد، پیشنهاد میشود بیمارستانها نسبت به مستندسازی فرایندهای رهبری، تدوین شاخصهایی برای اندازهگیری میزان پیشرفت آنها، پایش شاخصها به طور مستمر، شناسایی نقاط قوت وضعف و زمینههای بهبود و اجرای پروژههای بهبود اقدام نمایند. کلید واژه ها:
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |