جلد 11، شماره 34 - ( 10-1387 )                   جلد 11 شماره 34 صفحات 27-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalesi N, Imani-Nasab M. Assessment of leadership performance based on self- assessment system (Khorramabad hospitals 2006-2007) . jha. 2009; 11 (34) :27-34
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-326-fa.html
خالصی نادر، ایمانی نسب محمدحسن. ارزیابی عملکرد رهبری در بیمارستان‌های خرم‌آباد براساس سیستم خودسنجی – 1386. فصلنامه مدیریت سلامت. 1387; 11 (34) :27-34

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-326-fa.html


چکیده:   (6307 مشاهده)

مقدمه:شواهد حاکی از عدم استفاده مدیران بیمارستان‌های کشور از ابزاری استاندارد برای سنجش عملکرد رهبری و شناسایی نقاط قوت و ضعف جهت طراحی پروژه‌های بهبود است. هدف این پژوهش آن است سنجش عملکرد رهبری در بیمارستان‌های خرم‌آباداست؛ تا به ترویج استفاده از سیستم خودسنجی جهت افزایش بهره‌گیری از پتانسیل رهبری به عنوان مهمترین عامل بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی کمک کند.

روش بررسی: پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه ی پژوهش بیمارستان‌های خرم‌آباد و دو رده مدیران ارشد و میانی آنها بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش کارگاهی استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد Simply Better بوده و از اعتبار و روایی لازم برخودار است. از هر یک از بیمارستان‌های دانشگاهی، خصوصی و تامین اجتماعی، یک بیمارستان با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده در نمونه ی پژوهش گنجانده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی ارایه شد.

یافته ها:میانگین امتیازات بیمارستان‌های دانشگاهی، تامین اجتماعی ، و خصوصی در بًعد «رهبری سازمانی»به ترتیب 26درصد، 32درصد و 21درصد ؛ در بًعد «مسوولیت عمومی و شهروندی» به‌ترتیب 29درصد، 39درصد و 18درصد ؛و در بعد «خلاقیت، مخاطره و نوآوری» به‌ترتیب 26درصد، 32درصد و 22درصد بود.

نتیجه گیری: بیمارستان‌های دانشگاهی و خصوصی پیشرفت و بهبود مداوم را در تعداد کمی از فرایندهای رهبری خود آغاز کرده‌اند. در حالی‌که بیمارستان تامین اجتماعی پیشرفت و بهبود مداوم را در طیف گسترده‌ای از فرایندهای رهبری اجرا کرده‌ است. با توجه به این‌که رهبری نیروی محرکه و پیشبرنده سایر عوامل دستیابی به کیفیَت می‌باشد، پیشنهاد می‌شود بیمارستان‌ها نسبت به مستندسازی فرایندهای رهبری، تدوین شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت آنها، پایش شاخص‌ها به طور مستمر، شناسایی نقاط قوت وضعف و زمینه‌های بهبود و اجرای پروژه‌های بهبود اقدام نمایند. کلید واژه ها:

واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد، رهبری، خودسنجی.
متن کامل [PDF 239 kb]   (1347 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۲/۱۵

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb