مقدَمه: بخش مدارک پزشکی با استفاده از نظامهای نوین و استاندارد، مدارک پزشکی بیماران را به منظور خدمات بعدی و تهیَه آمار و تحقیقات به نحو قابل دسترسی ، بایگانی می کند .از این آمار در پیشبرد اهداف آموزش پزشکی نیز استفاده خواهد شد. هدف از این مطالعه ، تعیین وضعیَت بخش مدارک پزشکی در کلیَه بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی ست. برای گردآوری داده ها از روش سرشماری استفاده شده، و کلیَه بخش های مدارک پزشکی در مراکز درمانی تابعه دانشگاه درسال 1379 با مراجعه مستقیم و استفاده از روشهای مشاهده ، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ای که از 334 سوال باز و بسته تشکیل شده بود مورد بررسی قرارگرفت.
یافته ها: این پژوهش نشان داد که 3/4 درصد از روسای ادارات مدارک پزشکی کارشناس ارشد، 1/52 درصد کارشناس، 6/8 درصد کاردان و 4/30 درصد دیپلم و 3/4 درصد زیر دیپلم هستند که از این تعداد 6/82 درصدرازنان و 4/17 درصدرامردان تشکیل می دهند. ارزیابی وضعیت نوبت دهی به بیماران در مراکز مورد مطالعه نشان می دهد 1/52 درصد از مراکز از طریق پذیرش ، 6/8 درصد از طریق منشی بخش، 3/4 درصدبراساس دفترتعیین وقت، 13 درصد براساس تعیین وقت پزشک و 7/21 درصد روزانه به مراجعین نوبت می دهند، همچنین 44 درصد از مراکز در مورد نظام ارجاع و اخذ رضایت از بیمار از دستورالعمل داخلی پیروی می کنند و 5 درصد از مراکز درموردحقوق بیمار در پذیرش، ضرب و جرح و فوریَت های پزشکی و، نظام ارجاع از دستورالعمل شفاهی پیروی می کنند. نتیجه گیری:نتایج حاصل نشان دهنده این است که خط مشی ودستورالعمل مکتوب در مورد امورجاری بخش مدارک پزشکی وجودندارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |