چکیده: (12639 مشاهده)
مقدمه: کارآفرینی فرآیند بلند مدَت آموزشی و پرورشی ست که مستلزم برنامه ریزی در نظام آموزشی کشور به ویژه دردانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشد. بر همین اساس و از سال 1380 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به اجرای طرح کاراد (توسعه کارآفرینی در دانشگاهها) و راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاههای تابعه نمود. اما در سطح دانشگاههای علوم پزشکی، مراکزمشابهی که دارای تشکیلات و ساختار سازمانی مشخصی باشد وجود نداشته و علی رغم نیاز مبرم به توسعه ی اقدامات کارآفرینی در این دانشگاهها،توجَه چندانی به مقوله ی کارآفرینی به عمل نیامده است.
روش پژوهش: در این بررسی توصیفی- تطبیقی که با هدف طراحی ساختار سازمانی مراکز کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران انجام شد، ده مرکز کارآفرینی دانشگاهی در کشورهای هلند، مالزی و آمریکا، و 12 مرکز در دانشگاههای تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران با ابزارهای گردآوری دادهها شامل بررسی پایگاههای اینترنتی مراکز کارآفرینی، پرسشنامه و مصاحبه مطالعه شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش شامل شناسایی اهداف، برنامهها، ساختار، منابع، ارتباطات، نحوه ی ارزیابی، نقاط قوَت، و نقاط ضعف مراکز کارآفرینی مورد بررسی بود که ضمن لحاظ نمودن متغیَرهای مزبور و در نظر گرفتن ساختار و تشکیلات دانشگاههای علوم پزشکی،و شرایط اجتماعی و فرهنگی و سایر مقتضیَات خاصَ کشور، ساختار سازمانی مراکز کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی طراحی، و با کمک روش دلفی آزمون؛ و نهایی شد.
نتیجه گیری: این بررسی حاکی از ضرورت راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی با ساختار سازمانی منعطف، پویا و علمی ست که متناسب با ماموریت این مراکز طراحی شده باشد. با استفاده از الگوی ارائه شده در این مطالعه، مقدَمات لازم برای راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی فراهم و شرایط مناسب جهت توسعه کارآفرینی در حوزه ی خدمات سلامتی فراهم خواهد شد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1388/2/9 | انتشار: 1385/1/26