جلد 22، شماره 4 - ( 10-1398 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 34-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhshoaei F, Zolfaghari M, Mansourzadeh M J, Ghazi Mirsaeid S J. Designing a proposed educational program for clinical librarian. jha 2019; 22 (4) :22-34
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3027-fa.html
شیخ شعاعی فاطمه، ذوالفقاری مائده، منصورزاده محمدجواد، قاضی میرسعید سیدجواد. طراحی برنامه آموزشی پیشنهادی کتابداری بالینی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1398; 22 (4) :22-34

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3027-fa.html


1- گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران ، fashoaei@sina.tums.ac.ir
2- کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی،دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
3- کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
4- گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
چکیده:   (3419 مشاهده)
مقدمه: دسترسی به اطلاعات معتبر و روزآمد توسط کادر درمان می‌تواند به معنای تأمین سلامت یک جامعه باشد و این امر نیازمند نیروهای متخصص در زمینهء بازیابی اطلاعات است. این نیروها با عنوان کتابداران بالینی در کشورهای پیشرفته در حال ارائه خدمات و به این منظور نیازمند آموزش‌های خاصی هستند. هدف پژوهش حاضر، طراحی برنامه آموزشی کتابدار بالینی برای آموزش کتابداران ایرانی به‌منظور ارائه خدمات در محیط‌های بالینی است.
روش‌ها: پژوهش حاضر، کاربردی- توصیفی و با رویکرد کیفی است. در مرحله اول با مرور منابع، 188 منبع مرتبط با کتابدار بالینی به دست آمد. بعد از ارزیابی اعتبار، 44 مورد انتخاب و تحلیل شد. مهارت‌های مستخرج از مرور منابع،‌ در مرحله دوم با روش دلفی در دو دور به نظرسنجی از اساتید و دانشجویان دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در ایران گذاشته شد و از مهارت‌هایی منتخب برای ارائه برنامه پیشنهادی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج مرحله اول نشان داد از بین 62 مهارت استخراجی از منابع، سواد اطلاعاتی، پزشکی مبتنی بر شواهد و تحلیل و ارزیابی انتقادی بیشترین فراوانی را در منابع داشتند. نتایج دو دور دلفی نشان داد که طراحی برنامه آموزشی در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت باشد و محتوای آن از مهارت‌های دارای بیشترین فراوانی در منابع و بیشترین میانگین ازنظر مشارکت‌کنندگان در دلفی باشد. موارد مذکور باهم هم‌پوشانی داشت.
نتیجه‌گیری: از نتایج این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که نظرات مشارکت‌کنندگان در دلفی درباره مهارت‌های کتابدار بالینی تا حدود زیادی با مهارت‌های ارائه‌شده در منابع همسان است. بنابراین انتظار می رود برنامه طراحی‌شده در پژوهش حاضر بتواند راهنمایی برای استفاده طراحان برنامه‌های آموزشی کتابداری بالینی باشد.

 
متن کامل [PDF 1040 kb]   (1175 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
دریافت: 1398/4/2 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb