Asemi A, BasirianJahromi R, SeyyedHosseini S. The Rate of Attention to Iranian Papers Published on Common Cancers in Social Networks: An Altmetrics Approach
. jha 2018; 21 (73) :72-88
URL:
http://jha.iums.ac.ir/article-1-2688-fa.html
عاصمی عاصفه، بصیریان جهرمی رضا، سیدحسینی شهره. میزان توجه به مقالات منتشرشده پژوهشگران ایرانی در حوزه سرطانهای شایع در شبکههای اجتماعی: یک مطالعه دگرسنجی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1397; 21 (73) :72-88
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2688-fa.html
1- دانشگاه اصفهان، اصفهان
2- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر
3- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر ، tanin64@gmail.com
چکیده: (3566 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثرگذاری تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی در زمینه پنج سرطان شایع که در پابمد طی سالهای 2011-2015 میلادی منتشر شده انجام گرفته است.
روشها: پژوهش حاضر کاربردی از نوع توصیفی-تحلیلی و روش پژوهش آن علم سنجی (با استفاده از شاخص دگرسنجی) بود. جامعه پژوهش شامل تمام مقالات پژوهشگران ایرانی در حوزه سرطانهای شایع (معده، روده بزرگ، پستان، پروستات، و ریه) بود که در بازه زمانی 2011-2015 میلادی در پابمد منتشر شده بود. دادهها با استفاده از ابزار برچسب گذاری دگرسنجه استخراج و با روشهای آمار توصیفی در نرمافزار اکسل تحلیل شدند.
یافتهها: از مجموع مقالات علمی پژوهشگران ایرانی در حوزههای سرطانی به ترتیب در سال 2011 و 2015 میلادی در سرطان معده 25 و 52، سرطان روده بزرگ 40 و 93، سرطان پستان 88 و 256، سرطان پروستات 20 و 44، و سرطان ریه 15 و 32 رکورد در پابمد منتشر شد که در هر زمینه درصد کمی از مقالههای دارای نشانگر شی دیجیتال بود؛ از این تعداد نیز درصد محدودی از مقالات دارای نمره دگرسنجی بودند. همچنین در بررسی شبکههای اجتماعی که به مقالههای پژوهشگران ایرانی اشاره شده است، سهم ابزار مدیریت مرجع مندلی از همه بیشتر بود.
نتیجهگیری: بطور کلی، تولیدات علمی پژوهشگران حوزه سرطانهای شایع در کشور از رشدی طبیعی و قابل قبول برخوردار است، اما تولیدات علمی از نظر نمرات آلتمتریک کسب شده ناهمگون بودند. به نظر میرسد، پژوهشگران حوزههای مختلف با دقت در انتخاب مجلات معتبر و نیز به اشتراکگذاری بروندادهای پژوهشی خود در رسانههای اجتماعی میتوانند باعث جلب توجه مخاطبین و بیشتر دیده شدن این مقالهها شوند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1397/1/29 | پذیرش: 1397/7/1 | انتشار: 1397/7/7