مقدمه: آموزشهای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در سطوح مختلف، تعلیم نیروی انسانی را برای کار در کتابخانههای مختلف پزشکی دنبال میکنند. هدف این پژوهش، بررسی صلاحیتهای موردنیاز کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی کشور و میزان تطابق آن با سرفصلهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی است.
روشکار: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به شیوه پیمایشی در سال 1395 انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأتعلمی گروه کتابداری پزشکی، مدیران کتابخانهها و کتابداران شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند که 240 نفر به شیوهی نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته انجام گرفته است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، از دیدگاه اعضای هیأتعلمی صلاحیتهای جستجوی اطلاعات، از دیدگاه مدیران کتابخانهها صلاحیتهای مدیریتی و از دیدگاه کتابداران صلاحیتهای فردی و اخلاقی به عنوان صلاحیتهای اصلی شناسایی شدند، از دیدگاه هر سه جامعه مورد بررسی، صلاحیتهای پژوهش، به عنوان کم اهمیتترین صلاحیتها بیان شدند. همچنین میزان انطباق صلاحیتهای موردنیاز کتابداران با سرفصلهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، در مقطع کارشناسی 60 درصد و در مقطع کارشناسی ارشد 66 درصد ارزیابی شد.
نتیجهگیری: کتابداران پزشکی به منظور ارتقاء دانش و مهارتهای حرفهای خود لازم است از تواناییهای حرفهای برخوردار باشند و مجموعه صلاحیتهای ارائه شده در این پژوهش میتواند برای حرفه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی مفید و موثر واقع شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |