مقدمه: بازنگری و روزآمدسازی منظم و مداوم برنامههای آموزشی، به منظور تکمیل رسالت اصلی دانشگاهها، امری ضروری است. هدف از این پژوهش، مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با برنامههای درسی رشتههای مشابه آن در ایران است.
روش کار: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصلهای مصوب کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی بود. پژوهش در سال 1394 انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی، جدول در نرم افزار Excel انجام شد.
یافته ها: برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی 4/56 درصد با سرفصل دروس علم اطلاعات و دانششناسی و 5/65 درصد با سرفصل دروس کتابداری و اطلاعرسانی مشابهت داشت. تفاوتهای عمده سرفصل مذکور با دو سرفصل مشابه دیگر در تعداد واحدهای دروس اختصاصی، عمومی، پایه و عدم تنوع در دروس اختصاصی اجباری و اختیاری آن است. همچنین ضعف عمده سرفصل مذکور، نبود دروس پایه مرتبط با حوزه پزشکی و بالینی در سرفصل و کمبود دروس مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و زیاد بودن دروس اصطلاحشناسی پزشکی است.
نتیجه گیری: با توجه به کارکردهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و جامعه هدف خدمترسانی آن، همچنین شباهت زیاد محتوای دروس این رشته با رشتهها و گرایشهای عمومیتر آن، به نظر میرسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد میشود دروسی مانند کتابدرمانی، کتابداری بالینی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مرور نظامند، علمسنجی، مشاوره اطلاعاتی در حوزه سلامت و خدمات اطلاعرسانی پزشکی به گروههای ویژه مانند بیماران به برنامه درسی رشته اضافه گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |