جلد 19، شماره 66 - ( 9-1395 )                   جلد 19 شماره 66 صفحات 31-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daei A, Rahimi A, Zare_ Farashbandi F. Differences and Similarities of the Bachelor Curriculum of Medical Library and Information Science with Similar Curriculums in Iran: A Comparative Study. jha. 2016; 19 (66) :31-46
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2088-fa.html
دائی عذرا، رحیمی علیرضا، زارع فراشبندی فیروزه. میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی با سرفصل‌های مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی). فصلنامه مدیریت سلامت. 1395; 19 (66) :31-46

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2088-fa.html


1- دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، f_zare@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (626 مشاهده)

مقدمه: بازنگری و روزآمدسازی منظم و مداوم برنامه­های آموزشی، به منظور تکمیل رسالت اصلی دانشگاه­ها، امری ضروری است. هدف از این پژوهش، مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی با برنامه‌های درسی رشته‌های مشابه آن در ایران است.

روش کار: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری داده‌ها، چک لیست تهیه شده از سرفصل­های مصوب کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع­رسانی بود. پژوهش در سال 1394 انجام شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی، جدول در نرم افزار Excel انجام شد.

یافته ­ها: برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی  4/56 درصد با سرفصل دروس علم اطلاعات و دانش­شناسی و  5/65 درصد با سرفصل دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی مشابهت داشت. تفاوت‌های عمده سرفصل مذکور با دو سرفصل مشابه دیگر در تعداد واحدهای دروس اختصاصی، عمومی، پایه و عدم تنوع در دروس اختصاصی اجباری و اختیاری آن است. همچنین ضعف عمده سرفصل مذکور، نبود دروس پایه مرتبط با حوزه پزشکی و بالینی در سرفصل و کمبود دروس مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی و زیاد بودن دروس اصطلاح‌شناسی پزشکی است. 

نتیجه­ گیری: با توجه به کارکردهای رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و جامعه هدف خدمت‌رسانی آن، همچنین شباهت زیاد محتوای دروس این رشته با رشته‌ها و گرایش‌های عمومی‌تر آن‌،  به نظر می‌رسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد می­شود دروسی مانند کتاب‌درمانی، کتابداری بالینی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مرور نظامند، علم‌سنجی، مشاوره اطلاعاتی در حوزه سلامت و خدمات اطلاع‌رسانی پزشکی به گروه‌های ویژه مانند بیماران به برنامه درسی رشته اضافه گردد.

متن کامل [PDF 750 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۴

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb