جلد 19، شماره 64 - ( 4-1395 )                   جلد 19 شماره 64 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifkazemi K, Seyedin S, Jafari M. Dimensions of Knowledge Management in Health Network of Abyek City in 2015. jha 2016; 19 (64) :65-72
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2018-fa.html
شریف کاظمی کبری، سیدین سید حسام، جعفری مهدی. ابعاد مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک: 1394. فصلنامه مدیریت سلامت. 1395; 19 (64) :65-72

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2018-fa.html


1- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ، sharifkazemi.2015@gmail.com
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (5043 مشاهده)

مقدمه: مدیریت دانش در سازمان­ها فراهم کننده زمینه بازخوانی، ایجاد، پرورش، تسهیم و تبادل، ارتقای سازماندهی، نگهداری و انتشار دانش در سطح سازمان­هاست. مطالعه با هدف بررسی ابعاد مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان آبیک انجام گرفت.

روش­ کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است و به صورت مقطعی در سال 1394 انجام گرفت. حجم نمونه  کلیه کارکنان 153 نفر بود. داده­ها به وسیله پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون جمع­آوری و توسط آمار توصیفی و تحلیلی در  نرم افزار16 SPSS تحلیل شد.

یافته ها: مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با میانگین 2/3 (از پنج نمره) و انحراف معیار4 7/0 بوده و در وضعیت »متوسط« قرار داشت. میانگین بعد خلق دانش (1 9/2 )،کسب دانش (94/0 9/2 )، سازماندهی دانش (99/0 1/3)، ذخیره دانش (80/0 2/3 ) و کاربرد دانش (83/0 3 ) در وضعیت »متوسط« و انتشار دانش (93/0 9/3 ) در وضعیت»خوب« برآورد شده است. بین کلیه ابعاد مدیریت دانش با یکدیگر رابطه معناداری وجود داشت. بین سطح تحصیلات و ­سابقه­ خدمت­ کارکنان با سازماندهی، ذخیره­ و ­خلق دانش رابطه معنا­داری وجود داشت.(p=0.000)

نتیجه گیری: ضعف در هر یک از ابعاد مدیریت دانش می تواند ابعاد دیگر را تحت تاثیر قرار دهد و کارایی سیستم را پایین آورد. با توجه به اینکه نمرات ابعاد مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک متوسط است، فراهم نمودن زیرساخت­های مناسب مدیریت دانش می باید در اولویت کاری مدیران  شبکه­های بهداشت و درمان قرار­گیرد و شرایط برای مشارکت کارکنان مراکز بهداشتی درمانی در بهبود و تقویت ابعاد مدیریت دانش فراهم شود.

واژه‌های کلیدی: خلق دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش
متن کامل [PDF 555 kb]   (2577 دریافت)    
نوع مقاله: مروری |
دریافت: 1394/8/30 | پذیرش: 1395/3/22 | انتشار: 1395/3/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb