Rastegar A, Mazloumian S, Ghasemi N, Seif M. A Causal Model of Servant Leadership, Psychological Empowerment and Entrepreneurship (Case Study: The Staff of Zahedan University of Medical Sciences). jha 2015; 18 (61) :69-81
URL:
http://jha.iums.ac.ir/article-1-1780-fa.html
رستگار احمد، مظلومیان سعید، قاسمی نسرین، صیف محمد حسن. مدل علی روابط رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی). فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (61) :69-81
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1780-fa.html
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه پیام نور ، ghasemi.najme@yahoo.com
چکیده: (5166 مشاهده)
مقدمه: توجه به کارآفرینی سازمانی و اشتغال مولد در سازمانهای متصدی امر بهداشت و درمان به دلیل تنوع و تعدد فعالیتها و خدمات بهداشتی و درمانی و لزوم ارتقاء کیفیت آنها، بسیار ضرورت دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در میان رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفته است.
روش کار: با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 187 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودگزارشی (ترکیبی) رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید.
یافتهها: یافته های پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی تحت تأثیر مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی قرار دارد به طوری که رهبری خدمتگزار از طریق مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی به صورت غیر مستقیم و مثبت اثر می گذارد. نتایج همچنین نشان داد که بیشترین اثر غیرمستقیم بر کارآفرینی سازمانی از میان مؤلفههای رهبری خدمتگزار، مربوط به مؤلفههای خدمت رسانی و تواضع و فروتنی می باشد.
نتیجهگیری: بر مبنای نتایج پژوهش مدیران دانشگاه علوم پزشکی می توانند به وسیله مهرورزی، تواضع و فروتنی و خدمت رسانی به کارکنان، ضمن فراهم کردن زمینه رشد مؤلفههای توانمند سازی روانشناختی در کارکنان به افزایش کارآفرینی سازمانی کمک نمایند.
نوع مقاله:
مروری |
دریافت: 1393/10/29 | پذیرش: 1394/6/9 | انتشار: 1394/6/9