جلد 18، شماره 61 - ( 4-1394 )                   جلد 18 شماره 61 صفحات 69-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegar A, Mazloumian S, Ghasemi N, Seif M. A Causal Model of Servant Leadership, Psychological Empowerment and Entrepreneurship (Case Study: The Staff of Zahedan University of Medical Sciences). jha. 2015; 18 (61) :69-81
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1780-fa.html
رستگار احمد، مظلومیان سعید، قاسمی نسرین، صیف محمد حسن. مدل علی روابط رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی). فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (61) :69-81

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1780-fa.html


1- استاديار گروه علوم تربيتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران دانشگاه پیام نور
2- کارشناس ارشد مديريت دولتی، دانشگاه پيام نور؛ دانشگاه پیام نور ، ghasemi.najme@yahoo.com
چکیده:   (1201 مشاهده)
مقدمه: توجه به کارآفرینی سازمانی و اشتغال مولد در سازمانهای متصدی امر بهداشت و درمان به دلیل تنوع و تعدد فعالیتها و خدمات بهداشتی و درمانی و لزوم ارتقاء کیفیت آنها، بسیار ضرورت دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در میان رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفته است.
روش کار:
با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 187 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودگزارشی (ترکیبی) رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید.
یافته‌ها:
یافته های پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی تحت تأثیر مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی قرار دارد به طوری که رهبری خدمتگزار از طریق مؤلفه‌های توانمندسازی روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی به صورت غیر مستقیم و مثبت اثر می گذارد. نتایج همچنین نشان داد که بیشترین اثر غیرمستقیم بر کارآفرینی سازمانی از میان مؤلفه‌های رهبری خدمتگزار، مربوط به مؤلفه‌های خدمت رسانی و تواضع و فروتنی می باشد.
نتیجه‌گیری: بر مبنای نتایج پژوهش مدیران دانشگاه علوم پزشکی می توانند به وسیله مهرورزی، تواضع و فروتنی و خدمت رسانی به کارکنان، ضمن فراهم کردن زمینه رشد مؤلفه‌های توانمند سازی روانشناختی در کارکنان به افزایش کارآفرینی سازمانی کمک نمایند.  
متن کامل [PDF 1290 kb]   (1069 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb