zeinali V, Riahinia N. Information Therapy Services in Educational Hospitals: a Feasibility Study in Educational Hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. jha 2015; 18 (59) :66-81
URL:
http://jha.iums.ac.ir/article-1-1640-fa.html
زینالی وحیده، ریاحی نیا نصرت. امکانسنجی ارائه خدمات اطلاعدرمانی در مراکز پزشکی آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیدگاه پزشکان و مسئولان مراکز. فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (59) :66-81
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1640-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی ، std_zeinali@khu.ac.ir
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (5648 مشاهده)
مقدمه: اطلاعدرمانی فرایندی است که علاوه بر مطلع ساختن بیماران و ایفای نقش مکمل در فرآیند درمان، با ارتقاء سطح سواد سلامت افراد جامعه به کاهش هزینههای درمانی کشور کمک میکند. پژوهش حاضر قصد دارد با مطالعه امکانسنجی ارائه خدمات اطلاعدرمانی در مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بررسی شرایط موجود در این مراکز بپردازد و دورنمایی از میزان موفقیت اجرای این طرح را نمایان سازد.
روش کار: روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش را مسئولان و پزشکان شاغل در دوازده مرکز موردمطالعه تشکیل میدهند. تمام مسئولان مراکز به همراه نمونهای متشکل از 239 پزشک بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شماره یک بهمنظور بررسی نظر پزشکان در مورد خدمات اطلاعدرمانی و پرسشنامه شماره دو برای مسئولان مراکز طراحی شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار excel استفاده شده است.
یافتهها: تمامی پزشکان و مسئولان موردمطالعه با ارائه خدمات اطلاعدرمانی موافق هستند. بیشتر پزشکان معتقدند که تمایل بیماران به کسب اطلاعات از پزشک معالج خود (90 درصد) و نیز تفاوت سطح سواد بیماران (95 درصد)، بر میزان بهرهگیری آنها از خدمات اطلاعدرمانی تأثیرگذار خواهد بود. شرایط مراکز از چهار منظر منابع اطلاعاتی، نیروی انسانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.
نتیجهگیری: با وجود مشکلاتی در تأمین بودجه و نیروی انسانی موردنیاز در برخی از مراکز، ارائه خدمات اطلاعدرمانی در مراکز موردمطالعه کاملاً عملی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1393/4/14 | پذیرش: 1393/11/15 | انتشار: 1394/1/5