جلد 18، شماره 59 - ( 1-1394 )                   جلد 18 شماره 59 صفحات 66-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zeinali V, Riahinia N. Information Therapy Services in Educational Hospitals: a Feasibility Study in Educational Hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. jha. 2015; 18 (59) :66-81
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1640-fa.html
زینالی وحیده، ریاحی نیا نصرت. امکان‌سنجی ارائه خدمات اطلاع‌درمانی در مراکز پزشکی آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیدگاه پزشکان و مسئولان مراکز. فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (59) :66-81

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1640-fa.html


1- دانشجوی دکتری علم اطلاعات ودانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ايران دانشگاه خوارزمی ، std_zeinali@khu.ac.ir
2- استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ايران دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (768 مشاهده)
مقدمه: اطلاع‌درمانی فرایندی است که علاوه بر مطلع ساختن بیماران و ایفای نقش مکمل در فرآیند درمان، با ارتقاء سطح سواد سلامت افراد جامعه به کاهش هزینه‌های درمانی کشور کمک می‌کند. پژوهش حاضر قصد دارد با مطالعه امکان‌سنجی ارائه خدمات اطلاع‌درمانی در مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بررسی شرایط موجود در این مراکز بپردازد و دورنمایی از میزان موفقیت اجرای این طرح را نمایان سازد.
روش ‌کار:
روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش را مسئولان و پزشکان شاغل در دوازده مرکز موردمطالعه تشکیل می‌دهند. تمام مسئولان مراکز به همراه نمونه‌ای متشکل از 239 پزشک بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شماره یک به‌منظور بررسی نظر پزشکان در مورد خدمات اطلاع‌درمانی و پرسشنامه شماره دو برای مسئولان مراکز طراحی شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار excel استفاده شده است.
یافته‌ها:
تمامی پزشکان و مسئولان موردمطالعه با ارائه خدمات اطلاع‌درمانی موافق هستند. بیشتر پزشکان معتقدند که تمایل بیماران به کسب اطلاعات از پزشک معالج خود (90 درصد) و نیز تفاوت سطح سواد بیماران (95 درصد)، بر میزان بهره‌گیری آن‌ها از خدمات اطلاع‌درمانی تأثیرگذار خواهد ‌بود. شرایط مراکز از چهار منظر منابع اطلاعاتی، نیروی انسانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.
 نتیجه‌گیری: با وجود مشکلاتی در تأمین بودجه و نیروی انسانی موردنیاز در برخی از مراکز، ارائه خدمات اطلاع‌درمانی در مراکز موردمطالعه کاملاً عملی است.
متن کامل [PDF 1112 kb]   (502 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb