مقدمه: وظایف بخش مدارک پزشکی شامل :جمع آوری، پردازش، حفظ و نگهداری پرونده های پزشکی بیماران بوده و از بخش های اساسی سازمان بیمارستان به حساب می آید. ارزشیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های کشور نشان می دهد که هنوزاین بخش ها نتوانسته اند به استانداردهای مطلوب و خدمات با کیفیت بالا دست یابند. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی عملکرد بخش مدارک پزشکی (واحدهای پذیرش، آمار، کدگذاری و بایگانی) بیمارستان های آموزشی ـ درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در آن عملکرد بخش های مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم (بیمارستان های الزهرا، ایزدی، حضرت معصومه، فاطمی سهامیه، کامکار و نکویی) مورد ارزشیابی قرار گرفت. گردآوری داده ها با استفاده از چک لیست و به روش مشاهده و مصاحبه انجام پذیرفت. اطلاعات دموگرافیک پرسنل مدارک پزشکی نیز توسط پرسشنامه و انجام مصاحبه حضوری جمع آوری شد.
یافته ها : این پژوهش نشان دادکه میانگین نمره ی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان حضرت معصومه(س)54/10، ایزدی79/11، الزهرا 21/12، نکویی 34/15، کامکار73/15 و فاطمی سهامیه44/16 از 20 بودکه در تقسیم بندی امتیازات، عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های الزهرا، ایزدی و حضرت معصومه (س) متوسط، کامکار و نکویی خوب و بیمارستان فاطمی سهامیه خیلی خوب ارزشیابی شدند.
نتیجه گیری: عملکرد بخش مدارک پزشکی نیمی از بیمارستان های مورد مطالعه زیر حد مطلوب می باشد، لذا در راستای بهینه سازی عملکرد این واحدها ضرورت دارد، اولاً مسؤلان بخش های مدارک پزشکی و بیمارستان های مورد مطالعه در تخصیص منابع برای هرکدام از واحدها طبق استانداردهای مربوطه توجه خاص مبذول فرمایند، ثانیاً وجود دستورالعمل و رویه های مکتوب هر واحد، ارائه شرح وظایف مکتوب به پرسنل، تعریف و تعیین استانداردهای کاری در مورد فعالیت های هر واحد، استفاده از پرسنل تحصیل کرده و توزیع متناسب آنها بین واحدها را درنظر داشته باشند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |