مقدَمه: به کارگیری صحیح شبکه های رایانه ای اطلاعات بیمارستانی و پذیرفتن آن توسط کارکنان مراقبت بهداشتی می تواند منجرَ به بهبود کیفیَت ارائه ی خدمات بهداشتی و درمانی، و کاهش هزینه های مربوط به آن گردد. در این مطالعه اثرهای نظام اطلاعات بیمارستانی بر کیفیَت برخی از فعَالیَت های درمانی کارکنان بخش های بالینی بررسی می شود.
روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی- تحلیلی، تأثیر نظام رایانه ای اطلاعات بیمارستانی بر برخی از فعَالیَت های مراقبتی، وضعیت رفتار، رضایت و نگرش 120 نفر از پرستاران ، بهیاران و منشی های بخش های سرپایی و بستری مرکز آموزشی و درمانی امیرالمؤمنین (ع) سمنان نسبت به رایانه ای شدن سیستم اطلاعات بیمارستانی درسال 86-1385 بررسی شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که پس از تأیید اعتبار و روایی مورد استفاده قرار گرفت. پس از توزیع پرسشنامه بین کارکنانی که تجربه کاری بیشتر از سه سال داشتند، داده های به دست آمده از طریق روشهای آماری توصیفی و استنباطی درسطح معنی دار 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: اکثر کارکنان (80درصد) چند بار در روز از نظام رایانه ای بخش خود استفاده می کردند. بیشتر پرستاران از ثبت گزارش پرستاری در رایانه به علت دوباره کاری، خودداری می کردند. پنجاه وپنج درصد کارکنان با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مراقبتی صحیح، 8/45درصد با کمتر شدن خطاهای کاری، 28درصد با نظارت بهتر بر سیر درمانی بیماران و 15درصد با بهبود نتیجه درمان حاصل ازسیستم اطلاعات رایانه ای موافق بودند. پنجاه درصد کارکنان بر این باور بودند که نظام اطلاعات رایانه ای باعث شده تا رسیدگی از داروهای تجویز شده به بیماران راحت تر شود. بیست درصد با راحت تر شدن بررسی مشکلات بیمار به وسیله سیستم رایانهای موافق بودند. به طور کلی 52 نفر از تأثیر سیستم روی برخی از فعَالیَت های مراقبتی بخش های بالینی نسبتاً راضی بودند و تعداد بسیار کمی (4 نفر) نیز رضایت کامل داشتند. بین رضایت کارکنان از تأثیر HIS روی فرایند مراقبتی بیماران و رضایت از کاربر پسند بودن سیستم و نوع بخش درمانی رابطه معنی داری مشاهده شد(P<0.05) .
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کمتر از نیمی از کارکنان بخش های بالینی از تأثیر نظام رایانه ای اطلاعات بیمارستانی بر فعَالیَت های مراقبتی بیماران رضایت نسبی دارند. برای اثر بخشی بیشتر نظام اطلاعات بیمارستانی بر فرآیند مراقبتی بیماران، باید این نظام با ماهیَت پویای فرایند های مراقبتی بیماران همخوانی داشته باشد لذا استفاده از نظام های سخت افزاری پیشرفته از قبیل رایانه های جیبی، دستی، قلمی و قابل حمل و طراحی نرم افزارهای تشخیص صدا جهت راحتی ورود اطلاعات به رایانه در بخش های بالینی و ارائه راه کارهای قانونی جهت جلوگیری از دوباره کاری در فعَالیَت روزانه پرستاران پیشنهاد می گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |