مقدمه: غنی سازی دانش حرفهای مدیران امری ضروری است که تنها با آموزش صحیح و مبتنی بر نیازها ی واقعی آنان محقق میشود. هدف این مطالعه نیازسنجی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سه حیطه مهارتهای فنی، تخصصی، ادراکی و انسانی و تعیین اولویت نیازها و نیز بررسی ارتباط برخی مشخصات نظیر سن، جنس تحصیلات، سابقه خدمت، سنوات مدیریت، تعداد افراد تحت نظارت با نیازهای آنان میباشد.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی پیمایشی است، جامعه پژوهش را کلیه رؤسا، معاونین و مدیران گروه دانشکدههای هفتگانه و مدیریتهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (115 نفر) درسال 1383تشکیل میدهند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن با استفاده از نظر کارشناسان تأیید شده است و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 97/0=r تأیید شده است. از مجموع 115پرسشنامه ارسال شده برای مدیران، 90 مورد تکیل و مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین نیاز آموزشی در حیطه مهارتهای فنی تخصصی (میانگین 54/3) و پس از آن حیطه مهارتهای انسانی (میانگین 36/3) و سپس مهارتهای ادراکی (میانگین 33/3) میباشد. همچنین نتایج نشان داد که بین نیاز در حیطههای مختلف و تحصیلات، سن، سنوات مدیریت و سابقه خدمت و رتبه علمی واحدهای مورد پژوهش اختلاف معنیداری وجود دارد (05/0>P-Value) اما بین جنس، نوع مسئولیت و نیاز در حیطههای مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به نیازهای اعلام شده از حیطههای سه گانه پیشنهاد برقراری دورههای مدون کوتاه مدت ودراز مدت جهت مدیران میگردد. همچنین پیشنهاد میشود در شروع به کار مدیران در پستهای مدیریتی نیازهای آنها طبق پرسشنامه تدوین شده در این مطالعه برآورد شده و دورههای مورد نیاز برای آنان تدارک دیده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |