جلد 15، شماره 47 - ( 1-1391 )                   جلد 15 شماره 47 صفحات 67-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei J, Rokhafruz D, Dianat M. The Study of Computer Literacy in Students of General Medicine at Ahvaz University of Medical Sciences (academic year 2009-2010). jha. 2012; 15 (47) :67-76
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-935-fa.html
زارعی جواد، رخ افروز داریوش، دیانت مهین. بررسی سواد رایانه ای دانشجویان دوره دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (سال تحصیلی 88-89). فصلنامه مدیریت سلامت. 1391; 15 (47) :67-76

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-935-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
3- دانشيار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده:   (5359 مشاهده)

  مقدمه: امروزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی، شاهد توسعه سیستم‌های اطلاعات رایانه ای مراقبت سلامت، رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد، و حرکت به سمت آموزش الکترونیک هستیم. بنابراین دانشجویان علوم پزشکی برای موفقیت در عصر حاضر، نیاز به آشنایی با رایانه و فناوری اطلاعات دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی سواد رایانه ای دانشجویان دوره دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود.

  روش کار: این پژوهش یک مطالعه مشاهده ای و مقطعی بود که در سال تحصیلی 88-89 انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل 243 نفر از دانشجویان دوره دکتری عمومی (پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی و پایایی ان تأیید شده است. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی در نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند.

  یافته‌ها: میزان آشنایی دانشجویان با رایانه درحد پایینی (35 درصد) قرار داشت. در مقایسه دانش پایه دانشجویان در مورد رایانه بیشترین آشنایی (48 درصد) مربوط به توانایی در به کارگیری کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها و کمترین (19 درصد) مربوط به توانایی در مدیریت سیستم عامل ویندوز بود. در توانایی استفاده از بسته نرم افزاری میکروسافت آفیس بیشترین آشنایی (75 درصد) مربوط به برنامه پاورپوینت و کمترین (9 درصد) مربوط به برنامه اکسس بود. میزان آشنایی دانشجویان با اینترنت و شبکه وب (39 درصد) بود. دانشجویان کمتر از روش‌های جستجوی پیشرفته اطلاعات در اینترنت استفاده می کردند. دانشجویان پسر از سواد رایانه ای بیشتری نسبت به دانشجویان دختر برخوردار بودند.

  بحث: در مجموع دانشجویان آشنایی مطلوبی با مهارت‌های سواد رایانه ای نداشتند. بنابراین، برنامه ریزی به منظور آموزش مهارت‌های سواد رایانه ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری می باشد.

متن کامل [PDF 347 kb]   (1597 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۱۱

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb