جلد 7، شماره 17 - ( 7-1383 )                   جلد 7 شماره 17 صفحات 57-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfani Khanghahi M, Shafiei F, Tavakoli R. The Effect of Mental Health Education On Pre University High School Girls Concerning Their Attitude Beliefs, and The Knowledge Towards The Subject. jha. 2004; 7 (17) :57-63
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-87-fa.html
عرفانی خانقاهی معصومه، شفیعی فروغ، توکلی رضا. بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی با استفاده از مدل اعتقاد به سلامتی بر آگاهی، اعتقاد و نگرش دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران. فصلنامه مدیریت سلامت. 1383; 7 (17) :57-63

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-87-fa.html


1- دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ايران
2- دانشيار گروه خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- استاديار گروه خدمات بهداشتی ، دانشگاه علوم پزشکی بقيه ا...
چکیده:   (5324 مشاهده)

  مقدمه: نظر به اهمیت سلامت روان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سلامتی انسان و با توجه به شیوع بالا و ناتوان کنندگی بسیار شدید و طولانی اختلالات روان ( که در تحقیق معروف بار جهانی بیماری ها به آن اشاره شده است ) و نقشی که آگاهی و نگرش مردم در استفاده از خدمات بهداشت روانی دارد ، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی بر آگاهی ، اعتقاد و نگرش دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی در سال 81-1380 در تهران انجام شده است.

  روش بررسی : در این مطالعه نیمه تجربی ، منطقه 7 تهران انتخاب گردید و سپس از دو مرکز پیش دانشگاهی دخترانه به طریق نمونه گیری احتمالی نوع خوشه ای ، 150 دانش آموز ، انتخاب شدند و نمونه های مورد نظر طی دو مرحله که آزمون اولیه قبل از اجرای برنامه آموزشی و آزمون ثانویه بعد از اجرای برنامه آموزشی بود بتا پرسشنامه ای که حاوی سؤالاتی در مورد آگاهی آنها از مشکلات روانی ( اضطراب و افسردگی ) اعتقادات آنها نسبت به مشکلات روانی ذکر شده و خودپندار و همچنین متغیرهای زمینه ای بود مورد ارزشیابی قرار گرفتند و نتاایج حاصله به کمک آزمون های t زوج ،آنالیز واریانس یکطرفه و تست شفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
یافته ها : نتایج تست t زوج بین میانگین نمرات آگاهی ، اجزا ، مدل اعتقاد به سلامتی و خودپنداره دانش آموزان نشان دهنده اختلاف معنی داری (p<0/005) قبل و بعد از آموزش بود .

  نتیجه گیری : آموزش بهداشت روانی می تواند باعث ارتقاء آگاهی و تأثیر مثبت در اعتقادات نگرش و خودپنداره افرار گردد و این مطالعه می تواند شروعی برای تحقیقات بعدی در این زمینه باشد .

واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، بهداشت روانی
متن کامل [PDF 366 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۵/۲۰

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb