جلد 7، شماره 17 - ( 7-1383 )                   جلد 7 شماره 17 صفحات 57-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri M, Moodi M, Moasheri B, Sourgi Z, Hami J. A Applied Health Belief Model (H.B.M) in Adopting Preventive Behaviors in Breast Cancer by Female Teachers of Birjand. jha 2004; 7 (17) :51-57
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-86-fa.html
میری محمدرضا، مودی میترا، معاشری بی بی نرگس، سورگی زهرا، حامی جواد. بکارگیری مدل اعتقاد بهداشتی (Health belife Model) در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پستان در معلمین زن شهر بیرجند و ارائه الگوی آموزشی مناسب. فصلنامه مدیریت سلامت. 1383; 7 (17) :51-57

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-86-fa.html


چکیده:   (13275 مشاهده)

  مقدمه :سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان در اکثر کشورهای جهان محسوب می شود و مهمترین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان می باشد به طوری که از هر 100 زن 7-6 نفر به آن مبتلا می شوند . با توجه به اینکه یکی از بهترین مدل های رفتار در آموزش بهداشت جهت پیشگیری و کنترل بیماریها و به ویژه سرطان ها مدل اعتقاد بهداشتی (Health Belief Modle) می باشد ، لذا پژوهش حاضر با هدف بکارگیری مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان در معلمین زن شهر بیرجند در سال 1383 انجام گرفت .

  روش بررسی : در این مطالعه مقطعی 280 معلم زن از 4 مدرسه راهنمایی و 4 دبیرستان دخترانه به طور تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها ، پرسشنامه ساختاری براساس متغیرهای مدل اعتقاد بهداشتی (منافع درک شده ، موانع درک شده ، شدت درک شده ، حساسیت درک شده ، علایم برای عمل و رفتار ) بود و نتایج توسط نرم افزار spss تحلیل گردید و از آزمون های مستقل one way,x2 و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید .

  یافته ها : نتایج نشان می دهند که معلمین زن نسبت به سرطان پستان دارای حساسیت و شدت درک خوبی بوده و خود را در معرض خطر ابتلا به سرطان احساس می کنند . معلمین در خصوص علایم و عوارض سرطان پستان آگاهی متوسطی دارند و با افزایش سن از آگاهی معلمین نسبت به این مسأله کاسته شده است.

  نتیجه گیری : دادن آموزش های لازم در خصوص خودآزمایی پستان به صورت آموزش های گروهی ، برنامه های ضمن خدمت و بحث های گروهی به معلمین ،علاوه بر بالا بردن اطلاعات آنها باعث افزایش سطح آگاهی ، نگرش و توجه دانش آموزان دختر می گردد.

متن کامل [PDF 204 kb]   (3367 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/5/20 | انتشار: 1383/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb