جلد 28، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 75-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi E, Mosadeghrad A, Arab M. Analysis of administrative health policies in healthcare organizations. jha 2025; 28 (1) :56-75
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4527-fa.html
اشرفی انسیه، مصدق راد علی محمد، عرب محمد. تحلیل سیاست‌های سلامت اداری در سازمان‌های بهداشتی و درمانی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1404; 28 (1) :56-75

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4527-fa.html


1- گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، arabmoha@tums.ac.ir
چکیده:   (516 مشاهده)
مقدمه: فساد اداری سوءاستفاده از قدرت سازمانی اعطاء شده برای انتفاع شخصی است. قانون و سیاست‌های ارتقای سلامت اداری با هدف مشروعیت حاکمیت، بهبود کارایی، تحقق اهداف سازمانی و ارتقای رضایت ارباب رجوع در ایران تدوین شد. این پژوهش با هدف تحلیل سیاست‌های سلامت اداری در سازمان‌های بهداشتی و درمانی ایران انجام شده است.
روش‌ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختاریافته و تحلیل اسناد انجام شد. تعداد 35 نفر از افراد مطلع و کلیدی در فرایند تدوین، اجرا و ارزشیابی سیاست‌های سلامت اداری در سازمان‌های بهداشتی و درمانی ایران با روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب و مصاحبه شدند. علاوه­براین، تعداد 13 سند سیاستی مرتبط با سلامت اداری شناسایی و تحلیل شدند. داده‌های پژوهش با روش تحلیل موضوعی براون و کلارک تحلیل شد.
یافته‌ها: به‌رغم اهمیت موضوع سلامت اداری در سطح حاکمیت کشور،  مشکلاتی شامل عدم تعریف شفاف مسأله فساد، ضعف‌های ساختاری، منابع مالی ناکافی، نبود مشارکت فعال ذی‌نفعان، ضعف حکمرانی شبکه‌ای، تغییرات مدیریتی، فقدان هماهنگی بین دستگاه‌ها، نبود برنامه اجرایی دقیق، کمبود آموزش مدیران و مقاومت برخی مدیران میانی، اجرای سیاست‌های ارتقای سلامت اداری را مختل کرده است. برای بهبود سلامت اداری و مقابله با فساد، راه‌کارهایی مانند تقویت مشارکت ذی‌نفعان، تأمین منابع پایدار، ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، اصلاح فرآیندها، شفافیت، مشارکت عمومی و اراده سیاسی قوی ضروری است.
نتیجه‌گیری: بهبود سلامت اداری در سازمان‌های بهداشتی و درمانی ایران نیازمند تقویت حکمرانی شبکه‌ای، افزایش مشارکت فعال ذی‌نفعان، شفافیت بیشتر و ایجاد سازوکارهای اجرایی منسجم و پایدار است. همچنین، رفع موانعی مانند تغییرات مدیریتی مکرر، کمبود منابع مالی و نبود آموزش‌های تخصصی مدیریتی از عوامل کلیدی تحقق اهداف سیاست‌های سلامت اداری به‌شمار می‌رود.
متن کامل [PDF 954 kb]   (366 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (46 مشاهده)  
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1403/9/21 | پذیرش: 1404/5/7 | انتشار: 1404/6/12

فهرست منابع
1. Mosadeghrad AM. Rethinking health reforms in Iran. Tehran University Medical Journal. 2020;78:473-4 [In Persian]. Available from: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-10750-en.html
2. World Health Organization. Everybody's business: strengthening health systems to improve health outcomes: WHO's framework for action [Internet]. Geneva (CH):WHO; 2007 [cited 2025 Aug 15].Available from: https://www.who.int/publications/i/item/everybody-s-business
3. Kaufmann D, Kraay A, Zoido-Lobatón P. Aggregating governance indicators [Internet].Washington (DC): World Bank; 1999 [cited 2025 Aug 15]. Available from: https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/352561468739447838/aggregating-governance-indicators [DOI:10.2139/ssrn.188548]
4. Vian T. Review of corruption in the health sector: theory, methods and interventions. Health Policy and Planning. 2008;23(2):83-94. [DOI:10.1093/heapol/czm048]
5. Hutchinson E, Balabanova D, McKee M. We need to talk about corruption in health systems. International Journal of Health Policy and Management. 2018;8(4):191. [DOI:10.15171/ijhpm.2018.123]
6. Mosadeghrad AM, Ferlie E. Total quality management in healthcare. In: Management innovations for healthcare organizations: adopt, abandon or adapt. New York (NY): Routledge; 2016. p. 378-96. [DOI:10.4324/9781315739786]
7. Neu D, Everett J, Rahaman AS. Preventing corruption within government procurement: constructing the disciplined and ethical subject. Critical Perspectives on Accounting. 2015;28:49-61. [DOI:10.1016/j.cpa.2014.03.012]
8. Mosadeghrad AM. A practical model for health policy making and analysis. Payesh (Health Monitor) [Internet]. 2025;21(1):7-24 [In persian]. Available from: http://payeshjournal.ir/article-1-1801-en.htm [DOI:10.52547/payesh.21.1.7]
9. Islamic Republic of Iran. Law on Promoting Administrative Health and Combating Corruption [Internet]. Official Gazette of the Islamic Republic of Iran. 2008; Issue No. 18686 [cited 2025 Aug 15]. Available from: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/802617
10. Transparency International. Corruption Perceptions Index [Internet]. Berlin: Transparency International; c2025 [cited 2025 May 12]. Available from: https://www.transparency.org/en/countries/iran
11. Khayatzadeh-Mahani A, Ruckert A, Labonté R, Kenis P, Akbari-Javar MR. Health in all policies (HiAP) governance: lessons from network governance. Health Promotion International. 2019;34(4):779-91. [DOI:10.1093/heapro/day032]
12. Bowen GA. Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal. 2009;9(2):27-40. [DOI:10.3316/QRJ0902027]
13. Dalglish SL, Khalid H, McMahon SA. Document analysis in health policy research: the READ approach. Health Policy and Planning. 2020;35(10):1424-31. [DOI:10.1093/heapol/czaa064]
14. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006;3(2):77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
15. Rhodes RA. Understanding governance: policy networks, governance, reflexivity and accountability. Buckingham: Open University Press; 1997. ISBN 0-335-19728-0.
16. Grindle MS. Good enough governance revisited. Development Policy Review. 2007;25(5):533-74. [DOI:10.1111/j.1467-7679.2007.00385.x]
17. Quah JS, editor. Curbing corruption in Asian countries: An impossible dream? Bingley (UK): Emerald Group Publishing Limited; 2011. [DOI:10.1108/S0732-1317(2011)0000020020]
18. Schalk J. Linking stakeholder involvement to policy performance: nonlinear effects in Dutch local government policy making. The American Review of Public Administration. 2015;47(4): 479-495. [DOI:10.1177/0275074015615435]
19. Quah JS. Combating corruption in six Asian countries: a comparative analysis. Asian Education and Development Studies. 2016;5(2):244-62. [DOI:10.1108/AEDS-01-2016-0011]
20. Kingdon JW, Stano E. Agendas, alternatives, and public policies. Boston (MA): Little, Brown; 1984. [DOI:10.1017/S0143814X00003068]
21. Daneshfard K. Investigating effective strategies in administrative integrity system. Strategic Management Research. 2017;24(68):65-87 [In Persian]. https://sid.ir/paper/513498/fa
22. Khoini G, Rahimi A. A practical review of the implementation of the Law on Promoting the Health of the Administrative system and Combating Corruption. Journal of Audit Science. 2019;16(62):5-24 [In Persian]. https://www.magiran.com/p1542116
23. Scott WR. Institutions and organizations. Thousand Oaks (CA): Sage; 1995..
24. Stiglitz JE. The contributions of the economics of information to twentieth century economics. Quarterly Journal of Economics. 2000;115(4):1441-78 [DOI:10.1162/003355300555015]
25. Hudson B, Hunter D, Peckham S. Policy failure and the policy-implementation gap: can policy support programs help? Policy Design and Practice. 2019;2(1):1-4. [DOI:10.1080/25741292.2018.1540378]
26. Mosadeghrad AM, Ferdosi M, Afshar H, Hosseini-Nejhad SM. The impact of top management turnover on quality management implementation. Medical Archives. 2013;67(2):134-40. [DOI:10.5455/medarh.2013.67.134-140]
27. Rose-Ackerman S, Palifka BJ. Corruption and government: Causes, consequences, and reform. Cambridge (UK): Cambridge University Press; 2016. [DOI:10.1017/CBO9781139962933]
28. Hatry HP. Transforming performance measurement for the 21st century. Washington (DC): Urban Institute; 2014. [cited 2025 Aug 15]. Available from: http://www.urban.org/research/publication/transforming-performance-measurement-21st-century
29. North DC. Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge (UK): Cambridge University Press; 1990. [DOI:10.1017/CBO9780511808678]
30. Lipsky M. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public service. New York (NY): Russell Sage Foundation; 2010 [cited 2025 Aug 15]. Available from: https://www.jstor.org/stable/10.7758/9781610447713
31. Howlett M, Ramesh M, Perl A. Studying public policy: Policy cycles and policy subsystems. Toronto (CA): Oxford University Press; 1995. [cited 2025 Aug 15]. Available from: https://archive.org/details/studyingpublicpo0000howl

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb