جلد 12، شماره 36 - ( 4-1388 )                   جلد 12 شماره 36 صفحات 46-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi S, sajadi H, karami M, torkzad L, Bidram R. Efficiency Estimation in General Hospitals of Isfahan University of Medical Sciences during 2005-2006 by Data Envelopment Analysis . jha 2009; 12 (36) :39-46
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-426-fa.html
کریمی سعید، سجادی حانیه السادات، کرمی مهرگان، ترکزاده لیلا، بیدرام رسول. کارایی مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال های 85- 1384 با استفاده از روش تحلیل فراگیر داده ها . فصلنامه مدیریت سلامت. 1388; 12 (36) :39-46

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-426-fa.html


چکیده:   (13948 مشاهده)

مقدمه: بیمارستان یکی از سازمان های اصلی ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی و درمانی ست، و درصد بالایی از منابع بخش سلامت را به خود اختصاص می دهد. تضمین بهترین استفاده از این منابع کمیاب، اندازه گیری کارایی آن را ضروری می سازد. هدف این مطالعه برآورد کارایی بیمارستان هاست.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی در سال 1386 انجام گردید. مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جامعه آماری بررسی را تشکیل می دهند. متغیرهای نهاده در این مطالعه شامل تعداد پزشکان متخصص، تعداد پزشکان عمومی، تعداد نیروی پرستاری، تعداد سایر پرسنل و تعداد تخت فعال و متغیرهای ستانده شامل متوسط اقامت بیمار، فاصله چرخش تخت، ضریب اشغال تخت، تعداد پذیرش سرپایی و درآمد بیمارستان ها بود. داده ها از طریق فرم های محقَق ساخته جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل فراگیر داده ها و نرم افزار DEAP 2 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: میانگین کارایی فنی کل، کارایی مدیریَتی و کارایی مقیاسی بیمارستان های موردمطالعه در سال 1384 به روش حداقل سازی نهاده به ترتیب 938/0، 957/0 و 98/0 و در سال 1385 به ترتیب 946/0، 964/0 و 981/0 محاسبه شد. میانگین کارایی های مورد نظر به روش حداکثر سازی ستانده نیز در سال 1384 به ترتیب 931/0، 974/0 و 956/0 و در سال 1385 به ترتیب 868/0، 902/0 و 962/0 به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری: پیشنهاد می شود بیمارستان ها از طریق بهبود کمی و کیفی خدمات، افزایش توان جذب منابع مالی، ارزیابی مستمر عملکرد و واگذاری ارائه خدمات به بخش غیردولتی به سمت افزایش سطح بهینه کارایی هدایت شوند. کلید واژه ها: کارایی، بیمارستان، تحلیل پوششی داده ها

متن کامل [PDF 547 kb]   (2424 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1388/7/12 | انتشار: 1388/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb