1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون ، Ghasemizad@kau.ac.ir
3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت
چکیده: (3987 مشاهده)
مقدمه: یکی از اهداف مهم سازمانهای بهداشت و درمان، مدیریت هزینهها بهمنظور صرفهجویی در هزینهها، ارائه خدمات باکیفیت و کسب رضایت مشتری است. این مسئله چالشهای بزرگی پیش روی مدیران قرار میدهد. مطالعه حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای اصلی مدیریت هزینهها بر اساس فرآیند محوری در بیمارستان انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی است که با استفاده از نظریه پایه و با استفاده از نمونهگیری هدفمند انجام شد. جامعه پژوهش از میان مسؤولین و کارشناسان آگاه به مدیریت هزینه و امور مالی بیمارستان توحید شهرستان جم از استان بوشهر بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند بود. تعداد نمونهها در مطالعه حاضر بر اساس اصل اشباع نظری 16 نفر بود ولی برای اطمینان بیشتر از نتایج مصاحبه تا نفر بیستم ادامه پیدا کرد. مدتزمان هر مصاحبه، 40 تا 50 دقیقه بود. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری آنها با استفاده از روش اشتراوس وکوربین صورت گرفت؛ اعتبار یابی از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقالپذیری، قابلیت اطمینانپذیری و قابلیت تأیید پذیری انجام شد.
یافتهها: 78 کد اولیه، 20 طبقه اولیه و هفتطبقه از «فرآیند راهبردهای مدیریت هزینه بیمارستان» استخراج شد که عبارت از مفاهیم شناسایی کانونهای هزینهبر، فرهنگسازی مدیریت هزینه، وضع قوانین و مقررات داخلی، نظارت و کنترل، استقرار سیستم هزینهیابی، تشکیل کارگروه و برنامهریزی عملیاتی بود.
نتیجهگیری: جهت مدیریت هزینههای بیمارستان، شناسایی مولفههای هزینه لازم و ضروری است. مولفههای حاصل از نتایج این مطالعه به شکل الگویی منسجم و سازمانای است که میتواند ابزار مناسبی جهت بهبود و مدیریت هزینههای بیمارستانی باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقتصاد سلامت دریافت: 1398/3/19 | پذیرش: 1398/9/4 | انتشار: 1398/9/4