جلد 4، شماره 10 - ( 7-1380 )                   جلد 4 شماره 10 صفحات 18-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (14033 مشاهده)

این پژوهش به منظور بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران انجام رگفته است. روش پژوهش در این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی، تطبیقی و موردی بود و جامعه پژوهش را دانشگاههای دارای مقطع کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی در کشورهای امریکا، انگلستان، استرالیاو ایران تشکیل می‌دادند. نمونه گیری از نوع غیراحتمالی آسان بود. گردآوری داده‌ها با استفاده از اطلاعات موجود در دانشگاههای مورد مطالعه توسط اینترنت و برقراری ارتباط بوسیله پست الکترونیکی با دانشگاههای مورد مطالعه صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که عنوان دوره در دو دانشگاه سیدنی و اسکولاستیکا مشابه می‌باشند. در کل دانشگاههای مورد بررسی واحدی در زمینه روش تحقیق ارائه می‌شد. ایران تنها دانشگاهی بود که در زمینه درسی آموزش، واحد ارائه می‌دادو در مقایسه با سایر دانشگاههای موردب ررسی تنها دانشگاهی بود که سیستم‌های اطلاعات بهداشتی و سازمان و مدیریت، واحدی ارائه نمی‌کرد. براساس یافته‌های حاصل الگویی پیشنهاد گردید و به نظرخواهی اساتید و متخصصان رشته گذاشته شد. بیش از نیمی از آنها در حد خیلی زیاد الگوی پیشنهادی را مناسب دانستند.

بطور کلی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در ایران با سایر دانشگاهها متفاوت است و بهتر است بازنگری‌هایلازم درجهت نزدیکتر ساختن برنامه درسی این دوره و سایرمقاطع به استانداردهای دنیا و ارتقای حرفه‌ای انجام گیرد. در این راستا الگویی برای دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی ارائه گردید.

متن کامل [PDF 6874 kb]   (2377 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/8/20 | انتشار: 1380/7/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.