کسب آگاهی و اطلاع درباره نیازهایی که عموماً بیشترین اهمیت را برای هر یک ار افراد دارند، برای مدیران حائز اهمیت است و اکثریت قریب به اتفاق صاحبنظان بر این معتقدند که یکی از مهمترین عوامل کار و پیشرفت در سازمان ها مسأله انگیزش در کار می باشد.
به دلیل نقش بسزایی که اساتید بالینی دانشگاههای علوم پزشکی در امر تربیت و آموزش دانشجویان پزشکی دارند ، بررسی کیفیت آموزش آنها حائز اهمیت می باشد و از آنجا که یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تدریس مسأله انگیزش اساتید می باشد، پژوهشی تحت عنوان « بررسی نظرات اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد انگیزه فعالیت آنان در دانشگاه ، در سال 1380 » توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید بالینی شرکت کننده در برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می دادند. به منظور بررسی نظرات پاسخ دهندگان پرسشنامه ای طراحی شد و در میان افراد جامعه پژوهش توزیع گردید. در مجموع یکصد و پنجاه پرسشنامه عودت داده شد که بوسیله نرم افزارهای آماری spss , EPI6 مورد تحلیل قرار گرفت. انتقال آموخته های علمی خود به دیگران (4/84 ٪ ) ، فراهم بودن زمینه رشد فکری در دانشگاه (9/72 ٪ ) و ... از جمله دلایل حضور اساتید از سوی آنان در دانشگاه اعلام شد.
بکارگیری سیستم صحیح مدیریت از سوی مسؤولین ، تأکید بر حضور بیشتر مسؤولین در فیلدهای آموزشی به عنوان الگویی برای سایر اساتید ، تأمین امکانات رفاهی برای اساتید، تأمین امکانات و مساعدت های لازم برای انجام پژوهش های علمی و ... از جمله عواملی است که می تواند موجب حضور فعال تر اساتید در دانشگاه شده و در نهایت ازتقاء کیفیت آموزش را در پی داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |